Tropheus nomenklatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ota
    Användare
    • april 2002
    • 11

    Tropheus nomenklatur

    Finns det någon som har eller har sett en bra tabell över vad de olika Tropheus sorterna heter: handelsnamn, tidigare vetenskapligt namn, nuvarande namn?
    TEX Orange moorii, T.Bemba, T.Pemba

    Håller på med troffeusar, men man blir ju alldeles yr av alla namn som egentligen inte är så många olika fiskar.

    PS Kanske något att lägga ut på NCS, det vore inte helt fel om man kunde samla den kunskap som finns i en liten konverterings tabell och göra den tillgänglig för medlemmarna

    mvh

    Ota

    OV
    OV
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_grupp_resultat.asp?GRUPP='Ciklider+%2D+Tangan yika+%2D+Tropheus'

    kolla här, det är en jungel

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Alla Tropheus killars favorit tjej Jessica Miller har gjort en fin karta:



      Sen finns det ett stort ryskt galleri med foto på alla:



      Det är ju såklart på grund av alla varianterna och alla komlikationer som vi älskar våra Tropheus.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Ota
        Användare
        • april 2002
        • 11

        #4
        Tack Fredrik

        Den ryska sidan är faktiskt riktigt bra, dock ej komplett och så går det ju inte så snabbt pga ryskan. Jag får staka mig fram. Fa... vad man glömmer snabbt.

        Men tyvärr så finns det alltså ingen sida som sammanfattar alla namn och korelationen mellan de olika namnen. Jesicas sida är mycket bra den också men tyvärr så saknas vissa sorter även där.

        Jag får se kanske försöker jag att sätta ihopa någonting och slänger upp det på hemsidan. Sedan får folk hjälpa till med att fylla på med info.

        Tack för hjälpen!

        mvh

        Ota



        OV
        OV

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag förstår inte riktigt vad du menar med namn? Vad jag vet så finns det en art: Tropheus, fem namn: annectens, brichardi, duboisi, moorii och de ännu ej klassificerade "spec.". Utöver detta så finns det en mängd fångstplatser som i vissa fall har en så utmärkande färg-variant av någon utav tidigare nämnda arter att man upkallar färgkombinationen efter dess geografiska lokal.

          Det finns troligen många kvar att finna och ett ganska stort antal som faktiskt är sammanblandade. Vilka är det som du tycker dig fattas i listorna?

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            "och så går det ju inte så snabbt pga ryskan."
            Babelfish översätter ryskan till engelska. Översättningen blir långt ifrån korrekt men det brukar gå att förstå innebörden.


            Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ota undrar - "Finns det någon som har eller har sett en bra tabell över vad de olika Tropheus sorterna heter: handelsnamn, tidigare vetenskapligt namn, nuvarande namn? TEX Orange moorii, T.Bemba, T.Pemba"

              Det existerar inte någon sådan svensk tabell - den måste ju också vara svensk eftersom handelsnamnen i hög grad varierar mellan olika länder. Man får istället leta på lite olika håll och sedan själv använda det sunda förnuftet.
              Det bästa vore naturligtvis om alla först angav det vetenskapliga namnet och sedan fångstplatsen, då skulle inte några missförstånd behöva uppstå. Korrekt namn för Orangemoorii blir således
              Tropheus sp. "black", Pemba.

              Fredrik skriver - "Vad jag vet så finns det en art: Tropheus, fem namn: annectens, brichardi, duboisi, moorii och de ännu ej klassificerade "spec.". "
              Så är det inte - Det finns ett SLÄKTE - Tropheus och sedan 8 olika arter moorii, brichardi, duboisi, annectens, sp."ikola", sp."black", sp."red", sp."mpimbwe".
              På denna sida kan man kortfattat se kriterierna för de olika arterna http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=98
              Betydligt mer kan man läsa i Ad Konings bok "Tanganyika Cichlids in their natural habitat.

              De olika artnamnen är dock ganska logiska och man kan i regel visuellt ganska enkelt placera de olika populationerna i rätt art. Problemet är väl snarare i så fall att veta vilken population det handlar om och orsaken till detta är just röran med "säljande" handelsnamn - det låter ju bättre med orangemoorii än Pemba.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Ota
                Användare
                • april 2002
                • 11

                #8
                Hej igen

                Jag har tyvärr inte kunnat delta i diskussionen på ett tag pga av data krångel. Tack för alla tips och hänvisningar. Det jag saknade var bla T.moorii Kiku kunde inte hitta den på de sidorna. Jag vet att den finns på Zoopet. Men vad heter den mer än Kiku? Finns det ett handels namn? eller rent av har den hetat något annat tidigare?

                Som sagt det är en djungel med alla dessa namn. Tydligen är det fler än jag som är lite förvirrade av alla dessa namn med tanke på ett annat inlägg i forumet "tropheus fångstplats"!

                Ha1

                Ota


                OV
                OV

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  African Diving kallar varianten från Kiku för "Red chest".


                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...