Lek tips till golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Judit
    Användare
    • augusti 2008
    • 9

    Lek tips till golden?

    Hejsan, jag har ett rätt trist akvarium med bara tre golden i, en hane och två honor. Det är nystartat så jag har inte hunnit fixa mer. Nu tänker jag att det vore lite roligt om dom skulle passa på att leka nu medans dom är ensamma och så, och hanen följer efter honorna rätt mycket men honorna verkar helt ointresserade och gömmer sig bara. Dessutom är det bara en hona hanen vill ha. Hon är lite mindre än honom. Vad tror ni om det här, finns det något tips om man vill ha ungar eller borde jag skaffa en till lite större hona som kanske är mer sugen på att skaffa kids? Hur lång tid tar det för par att bildas? Brukar dom få ungar vid första försöket eller är det sånna här ciklider som kan käka upp sina ägg om dom bråkar med varandra?

    Cikliderna är nyköpta och inte så stora.

    Det vore jätte kul om jag fick lite hjälp, jag är rätt ny på det här med ciklider. Vänliga hälsningar från Judit!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Judit
    Hejsan, jag har ett rätt trist akvarium med bara tre golden i, en hane och två honor. Det är nystartat så jag har inte hunnit fixa mer. Nu tänker jag att det vore lite roligt om dom skulle passa på att leka nu medans dom är ensamma och så, och hanen följer efter honorna rätt mycket men honorna verkar helt ointresserade och gömmer sig bara. Dessutom är det bara en hona hanen vill ha. Hon är lite mindre än honom. Vad tror ni om det här, finns det något tips om man vill ha ungar eller borde jag skaffa en till lite större hona som kanske är mer sugen på att skaffa kids? Hur lång tid tar det för par att bildas? Brukar dom få ungar vid första försöket eller är det sånna här ciklider som kan käka upp sina ägg om dom bråkar med varandra?

    Cikliderna är nyköpta och inte så stora.

    Det vore jätte kul om jag fick lite hjälp, jag är rätt ny på det här med ciklider. Vänliga hälsningar från Judit!
    Hej

    Skaffa gömställen till honorna och fram för allt, se till att de får rejält med mat. Annars är ett tips att skaffa fler.

    Golden bildar inte par. Hanen håller ett revir som en lekmogen hona simmar in i och leker med honom. Sedan gör hanen inte mer för ungarna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      En eller två honor till skulle nog inte skada...

      Jag har inte haft akvarie speciellt länge men har haft tre fyra golden som har tuggat. Men jag har ett tjugotal individer. De som lekt har varit runt 5-6 cm. Har golden från 1-10 cm i akvariet.

      Att byta vatten kan ibland trigga till lek har jag förstått och att även ha lite olika ljustid.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Peter_A_F
        En eller två honor till skulle nog inte skada...

        Jag har inte haft akvarie speciellt länge men har haft tre fyra golden som har tuggat. Men jag har ett tjugotal individer. De som lekt har varit runt 5-6 cm. Har golden från 1-10 cm i akvariet.

        Att byta vatten kan ibland trigga till lek har jag förstått och att även ha lite olika ljustid.
        Ja ska vi prata golden som är en malawiciklid, så spelar ljuset ingen roll.
        Jag har själv testat i ett år, att ha ljuset tänt hela dygnet.
        Dom leker lika bra för det. det som spelar roll när det gäller malawiciklider det gäller att dom får tillräckligt med mat, rikliga vattenbyte, och att dom har en chans att ta revir när dom leker, hur svårt kan det va.Janne

        Kommentar

        Arbetssätt...