Äntligen stolt ägere av "Riktiga" Ciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baktra01
    Användare
    • maj 2008
    • 10

    Äntligen stolt ägere av "Riktiga" Ciklider!

    HEJ!!!
    Har blivit helt indragen i akvariefiskar... så nu har jag skaffat mitt andra akvarium (126l) med 8st F2 Pseudotropheus saulosi (ca 2 år gamla)
    2 hanar varav en könsmogen och klarblå till färgen, och en som håller på att byta färg.
    Dom har det bra och har redan ynglat av sig lite
    Men jag är fortfarande lite av en nybörjare på ciklider så jag tänkte höra om ni ville sätta ihop en bra matlista till mina firrar?
    just nu får dom torrfoder och lite spenat... Har hört att mannagryn går bra av den förra ägeren. Och vilket räkmixrecept ska jag använda om jag ska bjussa mina ciklider på lyxmat.
    Och till sist en lite dum fråga hur ofta och mycket mat ska dom ha?
    Tack för svar.
    /B
    Senast redigerad av baktra01; 03 september 2008, 19:18.
  • Thomas R.

    #2
    Ett bra foder är Aquatic Nature Afr. cichlid fishfood-Excel.
    Frågar du om recept på räkmix så finns det ungefär 5 recept fler än det finns kockar... dvs leta reda på ett recept som du tycker låter bra och använd det.
    Vad gäller matning så brukar det generellt vara så att man matar för mycket och för ofta... vuxna fiskar klarar sig lätt på att få mat 2-4 ggr / vecka.
    Pseudotropheus saulosi hör till de arter som har en tendens att bli feta om de får mat för ofta.

    Lycka till med hobbyn! Har man väl fastnat blir det oftast bara mer och mer. Jag har lite drygt 60 burkar idag....

    Kommentar

    • baktra01
      Användare
      • maj 2008
      • 10

      #3
      Tack ska du ha! Ska lägga upp några bilder på min stolthet

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas R.
        Lycka till med hobbyn! Har man väl fastnat blir det oftast bara mer och mer. Jag har lite drygt 60 burkar idag....
        Instämmer..lycka till baktra01. En fråga till Tomas dock..vad har du i alla dina 60 burkar? Speciell inriktning eller är det fråga om att aldrig få nog av fiskar generellt? 60 burkar är mäktigt! Kanske ett litet besök nästa gång jag drabbar Uppsala?

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Välkommen..

          in i träsket. Vi matar mycket med Aquatic Nature exel (small) som Thomas tipsar om. blötlägg den gärna först, så de inte trycker i sig för mycket och blir tjocka. Vi använder en pepparkvarn och maler ner kulorna till de mindre firrarna. Räkmix får de inte varje dag, för då får jag byta vatten oftare än vad jag har lust med,
          Lycka till!
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • baktra01
            Användare
            • maj 2008
            • 10

            #6
            Stort tack för alla svar!
            Hoppas att dom har Aquatic Nature exel här i Polen. Har tanken i Polen eftersom jag läser här i 3 år till. Frågan är hur jag och om jag ska frakta över fisken till Sverige senare. Några heta tips?

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              En fråga till Tomas dock..vad har du i alla dina 60 burkar? Speciell inriktning eller....
              Bara man börjar odla nårga arter går åt en herrans massa burkar.. ... När jag för ett tag sedan sammanställde antalet odlade arter till SARF så hade jag visst odlat 30 olika arter under året. Nästan uteslutande malawi.

              Kommentar

              Arbetssätt...