Återgång till Tanganyika eller fortsätta med Madagaskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    Återgång till Tanganyika eller fortsätta med Madagaskar?

    Jag har planerat att avveckla mitt rovfiskakvarium och starta upp Tanganyika på nytt. Jag har provat det mesta i fiskväg och det är utan tvekan Tanganyika som jag gillat mest. Nu ska jag bara se till att göra mig av med den fisk som går i karet nu. Den största anledningen till mitt planerade skifte är att min sambo aldrig varit nöjd med mitt nuvarande fisk- och biotopval. Jag älskar som sagt Tanganyikaciklider själv och kommer på mig själv att sakna de små rackarna både nu och då.

    Akvariet är på 1020 liter, specialbyggt efter mina önskemål. Måtten är 200x85x60. I akvariet sitter en bakgrund från Aquarium Münster som kommer att sitta kvar. Bakom den rymms ett stort antal liter kuber av filtermatta samt några pumpar. Jag kör dels med MaxiJet 1000, för närvarande tre stycken men kommer att komplettera med åtminstone en till. Vidare finns ett Eheim ytterfilter kopplat till UVC samt ett Eheim intervallfilter på vardera 1050 liter (tror jag). Belysning för tillfället är fyra 36W Aquarelle samt två lågenergiglödlampor vilka tänds och släcks så det blir olika ljus över hela dagen.

    Inredningen hade jag tänkt behålla bakgunden samt bottenmaterialet som består av blästersand och engelsk sjösten. Jag har även en del sten som matchar bakgrunden och har tänkt ge mig ut för att leta mer sten. Det kommer att bli blandat stora och små stenar, allt för att få det se naturligt och intressant ut. Jag kommer inte att köra med några växter, i första hand för att minimera mängden organiskt avfall. Att jag är värdelös på att få växter att trivas är också en anledning. Jag kommer även att ha grupper med snäckskal då jag kommer att köra med snäcklekare.

    Fiskvalet ligger i dagsläget på en eller möjligtvis två grupper av snäcklekare. Akvariet är så pass stort att det skulle fungera med två grupper och då skulle jag välja två arter som skiljer sig ganska mycket. Inga arter valda ännu dock. Vidare en koloni prinsessor, helst N. brichardi. Jag hade tidigare en grupp som var utomordentligt vacker och både jag och framförallt min sambo sörjer den då vi sålde iväg den och de dog i pricken med en gång. Det kommer bli svårt att hitta en lika fin grupp, men jag får skynda långsamt och leta ordentligt. Man blir lätt kräsen då man haft fina fiskar!

    Jag har även tänk några olika rovfiskar då snäcklekare och prinsessor bildat bra kolonier. Någon Altolamprologus är givet, dock inte om det blir calvus eller compressiceps. Sedan får man väl se vad som finns att få tag på. Jag älskar rovfisk och har svårt att tänka mig ett akvarium helt utan sådana.

    Jag har även funderat lite på Paracyprichromis nigripinnis, riktigt tjusiga fiskar då de färgar ut! Sandlekare är ju grymt tjusiga men jag vet inte om vi vill ha sådana ändå. Troffar tror jag inte det blir. Jag tycker mest de ser ut som stimmiga godisfiskar, haha.

    Jag hoppas som sagt på att bli av med mina nuvarande fiskar relativt fort, så jag kan sätta planerna till verket. Jag tror att detta akvarium har stora möjligheter att bli fantastiskt. Kom gärna med förslag och idéer.
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tycker att det låter bra! Jag hade haft i Jullar och Cyprichromis eller Paracyprichromis (som du föreslår) också. Jag skrev en artikel om ett dylikt mindre akvarium en gång http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...200301&lopnr=2
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Vad spännande det låter och vad avundsjuk jag blir på ett så stort akvarium!

      Jag hade absolut haft en grupp sandlekare i ett akvarium med en sådan bottenyta och utan "stirriga" tropheus. Sandlekarna är oerhört vackra och väldigt intressanta. Nästa drömfisk i ett Tanganyika-kar av den storleken är tanganyikakilli!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • januari 2006
        • 143

        #4
        Jag kunde inte göra mig av med mina Paratilapia polleni så jag brainstormade med en kompis hu jag skulle göra. Det visade sig att han hade ett par grupper av centralamerikanske Viejor. Då kunde jag inte låta bli! Jag drömmer fortfarande om ett stort Tanganyika-akvarium, men det får vänta. Till dess får jag hålla till godo med sådana här bilder:
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Fy, vad snygga de är!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Snygg fisk.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              att hitta fina Brichardi är märkligt nog ganska svårt, den klassiska från burundi ser jag sällan fina ex av, tror det är sällan det kommer in vf på dessa, tyvärr
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av mediabrus
                Jag kunde inte göra mig av med mina Paratilapia polleni så jag brainstormade med en kompis hu jag skulle göra. Det visade sig att han hade ett par grupper av centralamerikanske Viejor. Då kunde jag inte låta bli! Jag drömmer fortfarande om ett stort Tanganyika-akvarium, men det får vänta. Till dess får jag hålla till godo med sådana här bilder:
                http://www.youtube.com/watch?v=rhqxl...eature=related
                Helt otroliga firrar!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Helt otroliga firrar!
                  Ja men visst är de! Jag hoppas på lek inom en snar framtid. De är riktiga grävmaskiner och håller ett revir på en halvmeter. Ibland nöjer sig inte med det utan jagar alla övriga fiskar till hörnet två meter bort. Hur som helst så hoppas jag på att få färdigt en artikel om dem till nästa nummer av Ciklidbladet.
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av mediabrus
                    Jag kunde inte göra mig av med mina Paratilapia polleni så jag brainstormade med en kompis hu jag skulle göra. Det visade sig att han hade ett par grupper av centralamerikanske Viejor. Då kunde jag inte låta bli! Jag drömmer fortfarande om ett stort Tanganyika-akvarium, men det får vänta. Till dess får jag hålla till godo med sådana här bilder:
                    http://www.youtube.com/watch?v=rhqxl...eature=related
                    Visst e de läckra men är det inte två olika arters paratilapia på filmen? Den ena ser ju ut som en small spot och den andra ser en large spot.
                    Senast redigerad av Gäst; 11 september 2008, 14:43.

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 143

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Visst e de läckra men är det inte två olika arters paratilapia på filmen? Den ena ser ju ut som en small spot och den andra ser en large spot.
                      Visst ser det ut som om hanen är small spot och honan large. Eller njae, jag tror nog large ska ha något större fläckar, eller? Nu börjar man se äggläggningsröret riktigt bra iallafall.
                      http://www.umea.akvarieforening.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Läs den här (jag har inte gjort det) http://www.cichlidae.com/article.php?id=117
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av mediabrus
                          Visst ser det ut som om hanen är small spot och honan large. Eller njae, jag tror nog large ska ha något större fläckar, eller? Nu börjar man se äggläggningsröret riktigt bra iallafall.
                          Honan har mindre fläckar än hanen av large spot.

                          Kommentar

                          • mediabrus
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Läs den här (jag har inte gjort det) http://www.cichlidae.com/article.php?id=117
                            Ska ta och läsa artikeln. Har kollat in min grupp Paratilapia nu och det är två av dem som har lite större fläckar än de övriga, varav den ena är den utfärgade honan. Den andra ser också ut som en hona och är lite mobbad av de andra outfärgade. Kan det vara så "illa" att jag fått fyra small- och två largespot? Jag köpte dem som smallspot för ett år sedan och då kom de från Akvarieteknik. De storfläckade tror jag inte jag sett i listorna alls, så det vore ju lite roligt ändå. Fast inte så roligt att få korsningar. Men nu är jag ju inte säker på att det verkligen ÄR largespot. Fläckarna är större än på de andra fyra men jag tycker de ser ut som ett mellanting, haha.
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • mediabrus
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 143

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Honan har mindre fläckar än hanen av large spot.

                              Ja men dåså. Hmm...
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...