hjälp att identifiera ciklider!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micc

    hjälp att identifiera ciklider!?

    hej..

    jag har ett antal fiskar som jag inte har riktigt koll på vad de tillhör för art rioktigt, jag köpte nyss ett 375liters akvarium och fick då med dessa skumma arter, övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna, malawi golden, rödzebra, scalare och malarna.

    De jag är osäker på är
    *den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter

    * Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit

    * sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken, den liknar den fisken i ansiktet och storlek o mönster, det enda som skiljer är färgerna, denna är ju rostgul dess yngel ser exakt ut som mina rödzebra yngel med skillnaden att de här e med rostfärgade ljusrandiga, kan det vara hona hane eller e de helt olika arter?



    vad kan det vara för arter? någon som kan briljera för en som vill lära sig med =)?

    MVH Micaela
  • micc

    #2
    hallå?

    många läser, ingen svarar...någon borde ju veta? för de som har medlemskap på zoonen.se så finns det bilder på mina fiskar där..!!

    Kommentar

    • Thomas R.

      #3
      Ursprungligen postat av micc
      *den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter
      Hane av Copadichromis borleyi "kadango"

      Ursprungligen postat av micc
      * Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit
      Någon Tropheops sp., kanske en "chilumba"!

      Ursprungligen postat av micc
      * sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken,
      Hona till Tropheopsen

      Kommentar

      • micc

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas R.
        Hane av Copadichromis borleyi "kadango"


        Någon Tropheops sp., kanske en "chilumba"!


        Hona till Tropheopsen
        den förstnämnda har jag hunnit lista ut faktiskt, den randiga har ja en liten förhoppning att det antingen är en chilumba eller en chimate..påminner väldigt mycket om den iaf..=)

        Sen den som jagar den gula, kan det möjligen vara något liknande som Iodotropheus Spreangare? har en liten misstanke om det iaf.. bilder finns på zoonen.se om du vill kolla nogrannare=)..

        Tack så mycket för hjälpen iaf!!!!!! guld värt såklart

        Den gula visste jag inte, svårt att veta med honor och hanar, det finns inte så mycket info om sånt!!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas R.
          Hane av Copadichromis borleyi "kadango"


          Någon Tropheops sp., kanske en "chilumba"!


          Hona till Tropheopsen
          Den största är en auloncara Kejsare.
          Den andra stora blå som jagar, är som thomas säger red top chilumba hanne,och ser den gula likadan ut som chilumban så är det en hona utav den arten förhoppningsvisJanne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Den största är en auloncara Kejsare.
            Den andra stora blå som jagar, är som thomas säger red top chilumba hanne,och ser den gula likadan ut som chilumban så är det en hona utav den arten förhoppningsvisJanne
            ja jag gick in och kollade på din zoon, tomas har rätt det är ingen auloncara kejsare det är en borley red fin hanne.
            Sen var det en gråblå fisk, som är en affra av något slag, det ser man på att ränderna går upp ända upp i fenan

            Kommentar

            • micc

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja jag gick in och kollade på din zoon, tomas har rätt det är ingen auloncara kejsare det är en borley red fin hanne.
              Sen var det en gråblå fisk, som är en affra av något slag, det ser man på att ränderna går upp ända upp i fenan

              Ok jaha du hittade mig där..?tack så hemskt mycket för din hjälp..nu är det bara den sista fisken kvar...nu tror ja jag fått svar på allt förutom bild 2/5 på zoonen...den återstår..

              men återigen tack för all hjälp=)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av micc
                Ok jaha du hittade mig där..?tack så hemskt mycket för din hjälp..nu är det bara den sista fisken kvar...nu tror ja jag fått svar på allt förutom bild 2/5 på zoonen...den återstår..

                men återigen tack för all hjälp=)
                Nr 2 är en bild på en hanne av red top chilumba kallar ockso gracilior.Janne

                Kommentar

                • micc

                  #9
                  tack

                  Jag får tacka för alla svar, konstaterar att den gula är en red top chilumba hona, och den ljusblå samma art fast hane...

                  Den stora blå fisken är en borleyi hane..

                  Den randiga blå fisken kvarstår dock som ett litet frågetecken..

                  För övrigt vill jag tacka alla för de bra svaren..!!

                  MVH Micc
                  micc är uppkopplad nu Rapportera inlägget Redigera/radera meddelande

                  Kommentar

                  • micc

                    #10
                    ngen som tror att det kan vara
                    Iodotropheus sprengerae hona o hane ist? och den randiga en Cynotilapia afra chimate?
                    Senast redigerad av Gäst; 13 augusti 2008, 18:10.

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      Ursprungligen postat av micc
                      Jag får tacka för alla svar, konstaterar att den gula är en red top chilumba hona, och den ljusblå samma art fast hane...

                      Den stora blå fisken är en borleyi hane..

                      Den randiga blå fisken kvarstår dock som ett litet frågetecken..

                      För övrigt vill jag tacka alla för de bra svaren..!!

                      MVH Micc
                      micc är uppkopplad nu Rapportera inlägget Redigera/radera meddelande
                      Tror jag kan hjälpa dig angående den randiga. Jag tror det är en Cynotilapia afra Mbwecca. Färgen på filmen e inte så skarp och tydlig men är den svagt gul randig med samma svaga gula i ryggfenan så sattsar jag en slant på Mbwecca. Kan det vara rätt tro??
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • micc

                        #12
                        Ursprungligen postat av Oden70
                        Tror jag kan hjälpa dig angående den randiga. Jag tror det är en Cynotilapia afra Mbwecca. Färgen på filmen e inte så skarp och tydlig men är den svagt gul randig med samma svaga gula i ryggfenan så sattsar jag en slant på Mbwecca. Kan det vara rätt tro??
                        Tack för svaret, självklart...de e väldigt svårt att se på filmen...men tror ja kommit fram till att det är en Cynotilapia afra chilumba. har fått flera stöd på andra forum angående den tron också...de finns ju så himla många som är väääldigt lika varandra så e lite svårt att särskilja sådär men...tror ja fått ordning på de nu=)

                        Tack..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...