Hjälp mig till rätta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken

    Hjälp mig till rätta!

    Tjena!

    Jag har ett 980-liters här hemma där jag har en Malwisoppa. Är inte speciellt nöjd med varken sammansättningen av fiskar och hur det ser ut i karet. Jag vill därför prova på något nytt och mer spännande.
    Tankarna går mer och mer över på att konvertera till ett riktigt Tanganyikakar.
    Bakgrunden jag funderar på är antingen en BTN Tanganyika eller en AquaTerra Tanganyika Rock. Detta kompletterat med någon modul på botten och gavlarna. Vill bygga in all teknik såman slipper se bråten!

    Jag har provat Troffar förr men resultatet var inte lyckat. Detta har dock inte avskräckt mig utan tvärt om fått mig ännu mer intresserad av att lyckas hålla dessa underbara fiskar. Så valet av fisk är redan givet till viss del. Dock vet jag inte riktigt vilken sort jag ska satsa på. Tänker att i ett så pass stort kar borde man väl kunna ha fler än en sort?

    Vilka skulle ni ha valt? Jag vill gärna att de ska bryta av färgmässigt och absolut inte korsa sig med varandra.

    Hur många av varje kan vara ett lagomt antal att ha? Ska jag satsa på att köpa yngel eller vuxen fisk?

    Om jag skulle vilja ha någon annan Tanganyikaciklid i samma kar vad skulle ni satsa på då och varför?

    Hur ska jag inreda och sköta karet för att dessa, i mitt tycke ganska känsliga fiskar, ska må bra?

    Någon som har ett bra recept på räkmix till just Troffar?
    Om ni kommer på något övrigt jag bör tänka på för att få det att fungera denna gång så var inte blyg!

    Många frågor blev det! Men bättre att fråga före än att sitta besviken efteråt! Eller hur?!

    Tack på förhand!
    // Jim!
    Senast redigerad av Gäst; 11 augusti 2008, 22:50.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vad har du för Malawi-arter nu?

    Kommentar

    • slusken

      #3
      Jag har Aulonocara Röd rubin, Otopharynx lithobates, Scianochromis fryeri, Labidochromis sp."Hongi" RT, Dimmidiochromis compressiceps (ungdjur), Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef och Protomelas virgatus.
      En riktig Malawisoppa med andra ord!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ja det kan man kanske säga...hehe. En färgkavalkad är det iallafall.

        Vad stör dig mest med uppsättningen? Vad drar du dig mest till..ett lugnare akvarium eller ett mer livligt?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Personligen tycker jag det blir "troffe-soppa" så fort man har mer än 1 grupp i karet men det är väl en smaksak. Snyggaste "soppan" jag själv kört har varit Nkonde Yellow och (blodröda) Moliro.(Nej,de korsade sig aldrig!)
          Man kan dock ha lite annan fisk också tex Hästnosar,Jullar & nån Synodontis-grupp.Av ekonomisk synpunkt är det nog bäst att köpa en yngelgrupp ty det lär gå åt många troffar för att få dem att harmonisera i ett så stort kar. 40-60 st minst,beroende på art. Till "show-kar" föredrar jag nån sp Black, tex Bemba el Kiriza.Samma mix som till Malawi funkar ok, men gör den gärna lite grönare. Inredning efter tycke och smak. Personligen försöker jag undvika för mkt sten (samlar på sig skit).
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • slusken

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Ja det kan man kanske säga...hehe. En färgkavalkad är det iallafall.

            Vad stör dig mest med uppsättningen? Vad drar du dig mest till..ett lugnare akvarium eller ett mer livligt?
            Ja det kan man säga. Allt för mycket olika färger har det blivit.
            Det som stör mig mest med uppsättningen är nog att det inte finns någon harmoni i karet. Just nu ser det ut som jag har kastat ner allt jag fått tag på!
            Jag vill ha ett kar där det händer saker hela tiden och som rent estetiskt ska vara snyggt och stilrent. Karet jag pratar om nu står mitt i det stora TV-rummet så att alla kan se det.
            Det är absolut inte så att jag inte gillar den fisk som går där nu. Dom kommer helt klart att vara kvar här hemma men i andra kar dock.

            Kommentar

            • slusken

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Personligen tycker jag det blir "troffe-soppa" så fort man har mer än 1 grupp i karet men det är väl en smaksak. Snyggaste "soppan" jag själv kört har varit Nkonde Yellow och (blodröda) Moliro.(Nej,de korsade sig aldrig!)
              Man kan dock ha lite annan fisk också tex Hästnosar,Jullar & nån Synodontis-grupp.Av ekonomisk synpunkt är det nog bäst att köpa en yngelgrupp ty det lär gå åt många troffar för att få dem att harmonisera i ett så stort kar. 40-60 st minst,beroende på art. Till "show-kar" föredrar jag nån sp Black, tex Bemba el Kiriza.Samma mix som till Malawi funkar ok, men gör den gärna lite grönare. Inredning efter tycke och smak. Personligen försöker jag undvika för mkt sten (samlar på sig skit).
              Tack för dina synpunkter!
              Det finns en hel del att ta till sig i ditt svar!

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Fundera på om inte en kombination med slim-line från BTN och några moduler inte blir mer praktiskt. En hel bakgrund tar ganska mycket plats.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag får nog kasta in handduken som rådgivare då jag själv gått till malawisoppa..hehe.

                  Jag har denna konstellation nu:

                  12st Lethrinops sp. albus, Kande Island
                  6st Otopharynx lithobates
                  2st Sciaenochromis fryeri
                  2st Labeotropheus fuelleborni, Katale
                  5st Metriaclima sp. Msobo, Magunga
                  5st Aulonocara sp. Firefish

                  Utanför ciklidskaran finns dessa arter:

                  2st Ancistrus
                  4st Synodontis petricola

                  Sammanlagt 36 fiskar i 720L...

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Fundera på om inte en kombination med slim-line från BTN och några moduler inte blir mer praktiskt. En hel bakgrund tar ganska mycket plats.
                    AquaTerra bakgrunderna tar betydligt mindre djup en BTN men går ju inte o jämföra med slimline och moduler direkt. Har ett 240L med slimline och moduler från BTN här hemma men ska riva ut allt och köra Aquaterra istället ser bättre ut tycker jag (smaken delad) ska köra moduler i det sen bara, ingen rockwall utan bara måla bakrutan det ger ett ännu bättre djup. Ser ganska onaturligt ut med platt stenvägg imellan även om det e BTN eller Aquaterra tycker jag
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 1103

                      #11
                      Vad det gäller fiskarna så får du tänka på att DC blir stora och ganska elaka, min Champis hane fick stryk här utav en DC och då är champisen fullvuxen och dubbelt så stor.

                      Fryeri skulle jag lämna kvar och köra med DC och sedan nån annan rolig fisk t.ex F.rostratus som inte gör mycket väsen av sig och är riktigt snygg. ett allternativ e ju o ta bort dc och köra fryeri samt lite mindre Mbuna. Svårt o göra sig av med fisk lättare o skaffa ett kar till
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • slarvid
                        Användare
                        • december 2007
                        • 517

                        #12
                        Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                        AquaTerra bakgrunderna tar betydligt mindre djup en BTN men går ju inte o jämföra med slimline och moduler direkt. Har ett 240L med slimline och moduler från BTN här hemma men ska riva ut allt och köra Aquaterra istället ser bättre ut tycker jag (smaken delad) ska köra moduler i det sen bara, ingen rockwall utan bara måla bakrutan det ger ett ännu bättre djup. Ser ganska onaturligt ut med platt stenvägg imellan även om det e BTN eller Aquaterra tycker jag
                        den största skillnaden tycker jag är (på helbakgrund) att terra har mera nivåskillnader än btn... dvs, de tar mindre plats i karet fast ändå känns de djupare än BTN...
                        540 mbuna + 54L yngel

                        Kommentar

                        • slusken

                          #13
                          Roligt med så pass många idéer och kommentarer runt detta ämne.
                          Dock skulle jag vilja ha lite mer tips och råd kring hållandet av Troffar och vilka Troffar ni tycker skulle göra sig bra i ett 980 med en AquaTerra Tanganyika rock och några fristående moduler. För det lutar mer och mer åt att det blir den kombinationen när det gäller inredningen i alla fall.
                          En sak till som jag har funderat lite över är vilket bottenmaterial jag bör satsa på för att vara "rätt" ut?

                          Fortsätt komma med era tankar och idéer!

                          // Jim!

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            #14
                            Ursprungligen postat av slusken
                            Roligt med så pass många idéer och kommentarer runt detta ämne.
                            Dock skulle jag vilja ha lite mer tips och råd kring hållandet av Troffar och vilka Troffar ni tycker skulle göra sig bra i ett 980 med en AquaTerra Tanganyika rock och några fristående moduler. För det lutar mer och mer åt att det blir den kombinationen när det gäller inredningen i alla fall.
                            En sak till som jag har funderat lite över är vilket bottenmaterial jag bör satsa på för att vara "rätt" ut?

                            Fortsätt komma med era tankar och idéer!

                            // Jim!
                            Bottenmatrial e ett hett tips Biltemas blästersand, tror den med lite uppblandning funkar bra till terra bakgrunden.
                            Ett annat tipps om du vill ha 2 sorters troffar e Keschese(så röda som möjligt) och dubbar, och gärna Halembe varianten.. Till detta ett pare av Calvus lite regani kipili samt ett par synodontis petricola.. Bara ett förslag
                            Kanske inte den idealiska kombon om du vill ha frisimande yngel i karet
                            Men det botas med egen tömning av yngel
                            Senast redigerad av Oden70; 13 augusti 2008, 22:09.
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #15
                              Biltema grova med lite grövre råda sand kör jag ca 50/50
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              Arbetssätt...