hur ofta dör fiskar för er??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    hur ofta dör fiskar för er??

    Har fått nån obalans sen jag bytte kar... vet inte om det är fiskarna i sig eller nått annat... Hur ofta dör fiskar för er? GÅr det i perioder?

    Har haft 4-5 döda i sommar... olika arter Mbunas.... Vattenvärden o temp är bra. Sköter vattenbyten o matar inte förmkt elle förlite....
    540 mbuna + 54L yngel
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    har tyvärr slarvat med nya kar där filterkulturen är noll och har förlorat fisk men det vanliga är att de slår ihjäl varann
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Mycket sällan är det att jag har fisk som dör, men kan hända då jag inte har uppmärksammat när jag köper in fisk som har något skit med sig!
      När jag startar upp ett nytt kar så tar jag gammalt akvarievatten och fyller det nya karet ungefär till hälften och i med en ny pump och sedan så låter jag det stå några dagar, har aldrig haft några problem med det!
      Det stora problemet som många kan ha är att dom kanske inte känner till sitt vattenvärde i kranen och är lite oförsiktiga att kolla om det är klorat, det kan hända att om man har kommunalt vatten!
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av slarvid
        Har fått nån obalans sen jag bytte kar... vet inte om det är fiskarna i sig eller nått annat... Hur ofta dör fiskar för er? GÅr det i perioder?

        Har haft 4-5 döda i sommar... olika arter Mbunas.... Vattenvärden o temp är bra. Sköter vattenbyten o matar inte förmkt elle förlite....
        Ja, jag har läst det leda, vattenvärden och temp okej.och ändå så dör fiskarna.
        Nej man kanske ska ta bort dom här testerna, för att dom enda som tjänar på dom är zoohandlarna.
        Nu kommer säkert ozric att säga, vad FAN har han i skallen nu, det bjuder jag på.Janne
        Ett litet tillägg jag har inte använt ett enda test på 20 år.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Peter
          Mycket sällan är det att jag har fisk som dör, men kan hända då jag inte har uppmärksammat när jag köper in fisk som har något skit med sig!
          När jag startar upp ett nytt kar så tar jag gammalt akvarievatten och fyller det nya karet ungefär till hälften och i med en ny pump och sedan så låter jag det stå några dagar, har aldrig haft några problem med det!
          Det stora problemet som många kan ha är att dom kanske inte känner till sitt vattenvärde i kranen och är lite oförsiktiga att kolla om det är klorat, det kan hända att om man har kommunalt vatten!
          Hej Lars Peter, hoppas vi ses till hösten med våran lilla resa med ciklidvännerna.
          Men en liten fråga, hur kan man mäta hur mycket klor det finns i vattnet. LJanne

          Kommentar

          • Lars-Peter
            Användare
            • oktober 2005
            • 199

            #6
            Hej på dig din gamle uv!
            Nej du vi ses nog inte till hösten, jag håller på att trappa ner ganska så mycket!
            Mäta det går säkert, men jag testar det genom att spola ett tag i ett stort glas eller något liknande och ser jag då att det skummar ovanligt mycket så hoppar jag över vattenbytet, det är så jag kollar det!
            Tropheus moorii longola sunspots
            Tropheus moorii kasanga red rainbow
            Tropheus sp. Black Kiriza
            Tropheus moorii murago tanzania
            Tropheus brichardi katonga

            Kommentar

            • Lars-Peter
              Användare
              • oktober 2005
              • 199

              #7
              Ett litet tillägg jag har inte använt ett enda test på 20 år.Janne[/QUOTE]

              Jag använder aldrig sånt i heller, bättre att kunna läsa sina fiskar!
              Tropheus moorii longola sunspots
              Tropheus moorii kasanga red rainbow
              Tropheus sp. Black Kiriza
              Tropheus moorii murago tanzania
              Tropheus brichardi katonga

              Kommentar

              • slarvid
                Användare
                • december 2007
                • 517

                #8
                vi ska ha bra vatten här i mariestad. känner ett gäng andra som har malawi o de säger att vi har bra vatten för vi har hårt vatten här. sen har 540karet varit igång säkert 5 månader nu, så allt har stabiliserat sig
                540 mbuna + 54L yngel

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars-Peter
                  Hej på dig din gamle uv!
                  Nej du vi ses nog inte till hösten, jag håller på att trappa ner ganska så mycket!
                  Mäta det går säkert, men jag testar det genom att spola ett tag i ett stort glas eller något liknande och ser jag då att det skummar ovanligt mycket så hoppar jag över vattenbytet, det är så jag kollar det!
                  Fan det var tråkigt, du kan väl åka med ändå, trots att du har trappat ner.
                  Ja testet som du berättade det är minst lika bra, ja till och med bättre.
                  Och sedan som du skriver titta hur fiskarna reagerar vid vattenbyten,kanon.Janne

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja, jag har läst det leda, vattenvärden och temp okej.och ändå så dör fiskarna.
                    Nej man kanske ska ta bort dom här testerna, för att dom enda som tjänar på dom är zoohandlarna.
                    Nu kommer säkert ozric att säga, vad FAN har han i skallen nu, det bjuder jag på.Janne
                    Ett litet tillägg jag har inte använt ett enda test på 20 år.Janne
                    Jag tycker man ska mäta och påverka det man kan så man håller rätt PH och hårdhet för fiskarna i alla fall. Men jag håller med dig om att det lilla vi kan mäta på inget sätt garanterar att fiskarna överlever för det. Så på sätt och vis har du rätt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Jag tycker man ska mäta och påverka det man kan så man håller rätt PH och hårdhet för fiskarna i alla fall. Men jag håller med dig om att det lilla vi kan mäta på inget sätt garanterar att fiskarna överlever för det. Så på sätt och vis har du rätt.
                      Sant men vill man få vissa fiskar att leka så är det bra att veta vad värdena är, från temp till konduktivitet.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Nu kommer säkert ozric att säga, vad FAN har han i skallen nu, det bjuder jag på.Janne
                        Jaha...tack då!

                        Slarvid;hur tacklar de av? Slutar äta,magrar av osv el svullnar upp,spyr och sen kolar?? Jag kan tänka mig att det kan vara nåt bakteiellt el annat smittsamt. Metronidazole,brukar jag likt en papegoja haussa!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Jaha...tack då!

                          Slarvid;hur tacklar de av? Slutar äta,magrar av osv el svullnar upp,spyr och sen kolar?? Jag kan tänka mig att det kan vara nåt bakteiellt el annat smittsamt. Metronidazole,brukar jag likt en papegoja haussa!
                          Ursäkta ozric, det var inte illa ment.Janne

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ursäkta ozric, det var inte illa ment.Janne
                            Lugnt!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • slarvid
                              Användare
                              • december 2007
                              • 517

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Jaha...tack då!

                              Slarvid;hur tacklar de av? Slutar äta,magrar av osv el svullnar upp,spyr och sen kolar?? Jag kan tänka mig att det kan vara nåt bakteiellt el annat smittsamt. Metronidazole,brukar jag likt en papegoja haussa!
                              vet knappt själv... den sista som dog var en rostciklid, som mådde bra när jag gick till stan. Sotd för sig själv och tuggade, sen när ja kom hem var den helt stendöd.... mörkare med vita fläckar typ...
                              540 mbuna + 54L yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...