Fire fish-status ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Diskussion är intressant och jag är nyfiken på svaret. Det intressanta är ju inte hanarnas färger för dom går alltid att skapa med lite urvalsodling och kanske någon inkorsning. Nej det intressanta är ju honornas färger - för det märkliga är ju att inga Aulonocara-honor är "färgade" - dvs de är ju alla bruna/silvriga med lite svart. Så är det ju också med de flesta haplisar - visst finns det några honor där som har lite "färg" som C.moorii t.ex. - men vad jag vet så finns det inga sådana honor som är gula/orange/röda.

    Så dessa färgglada "Aulunocara"-varianter skulle ha uppstått genom korsningar med någon/några andra Aulonocara eller ev. Haplisar verkar extremt osannolikt.

    Nej jag tror mer på att åtminstone någon mbuna (sannolikt rödzebran) är inblandad i den korsningen - sen kan det säkert vara ytterligare någon men för att få fram röda/orange/gula så bara måste (tycker jag) någon art med honor i den färgen vara inblandad.

    Sådana korsningar kan säkert ske - jag har under årens lopp sett många korsningar mellan just en Aulonocara och en mbuna - vad jag minns dock inte där någon rödzebra varit inblandad. Däremot har jag faktiskt en gång sett en korsning mellan en rödzebra och en troffe (har för mig att det var citronvarianten).

    Så teorin som Silver länkar till tycker i alla fall jag vara tämligen trovärdig.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Diskussion är intressant och jag är nyfiken på svaret. Det intressanta är ju inte hanarnas färger för dom går alltid att skapa med lite urvalsodling och kanske någon inkorsning. Nej det intressanta är ju honornas färger - för det märkliga är ju att inga Aulonocara-honor är "färgade" - dvs de är ju alla bruna/silvriga med lite svart. Så är det ju också med de flesta haplisar - visst finns det några honor där som har lite "färg" som C.moorii t.ex. - men vad jag vet så finns det inga sådana honor som är gula/orange/röda.

      Så dessa färgglada "Aulunocara"-varianter skulle ha uppstått genom korsningar med någon/några andra Aulonocara eller ev. Haplisar verkar extremt osannolikt.

      Nej jag tror mer på att åtminstone någon mbuna (sannolikt rödzebran) är inblandad i den korsningen - sen kan det säkert vara ytterligare någon men för att få fram röda/orange/gula så bara måste (tycker jag) någon art med honor i den färgen vara inblandad.

      Sådana korsningar kan säkert ske - jag har under årens lopp sett många korsningar mellan just en Aulonocara och en mbuna - vad jag minns dock inte där någon rödzebra varit inblandad. Däremot har jag faktiskt en gång sett en korsning mellan en rödzebra och en troffe (har för mig att det var citronvarianten).

      Så teorin som Silver länkar till tycker i alla fall jag vara tämligen trovärdig.
      Jag är mer inne på att dom har korsat röd rubin och kejsareaulonocar från början sedan har dom fått fram en albino, därav att honorna är rosa plus att det kommer fram albino då och då.jag har dratt upp några bruna honor och dom ser ut som rödrubin och korsning mellan rödrubin och kejsare.
      Alla firefish har alltid samma kroppsform, dom ser ut som aulonocara ska se ut.
      Det sista jag skriver tycker jag att det är det största beviset på att det bara är alonocara inblandat, för annars hade väl någon fått fram ett yngel som har en annan kroppsform.Janne

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag är mer inne på att dom har korsat röd rubin och kejsareaulonocar från början sedan har dom fått fram en albino, därav att honorna är rosa plus att det kommer fram albino då och då.jag har dratt upp några bruna honor och dom ser ut som rödrubin och korsning mellan rödrubin och kejsare.
        .Janne
        Ja det är ju möjligt att du har rätt att honornas färg kan bero på albinogener - även om jag fortfrande lutar åt teorin med röd zebran som mer sannolik.

        Alla firefish har alltid samma kroppsform, dom ser ut som aulonocara ska se ut.
        Det sista jag skriver tycker jag att det är det största beviset på att det bara är alonocara inblandat, för annars hade väl någon fått fram ett yngel som har en annan kroppsform
        Nja det behöver det inte vara - har de bara väl fått fram röda honor (från rödzebra korsningen) kan de ju urvalsodla med Aulonocra under några generationer för att renodla den kroppsformen - då blir den rätt stabil.

        Utan jämförelser i övrigt så ser ju ynglen efter avelsformerna av svärdbärarre idag i stort sett alltid ut som just svärdbäraryngel och då är de ändå ursprungligen ett resultat av en korsning med platy.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ja det är ju möjligt att du har rätt att honornas färg kan bero på albinogener - även om jag fortfrande lutar åt teorin med röd zebran som mer sannolik.


          Nja det behöver det inte vara - har de bara väl fått fram röda honor (från rödzebra korsningen) kan de ju urvalsodla med Aulonocra under några generationer för att renodla den kroppsformen - då blir den rätt stabil.

          Utan jämförelser i övrigt så ser ju ynglen efter avelsformerna av svärdbärarre idag i stort sett alltid ut som just svärdbäraryngel och då är de ändå ursprungligen ett resultat av en korsning med platy.
          Ja du kan ha rätt där att kroppsformen kanske kan bli stabil.
          Sedan har jag en sak till som jag inte kan förklara, och som säger att det kan vara en annan typ av fisk som är inblandad, och det mest troliga är att det är en mbuna inblandad.Det är att det kommer fram marmeladscats från firefishen både fläckiga honor och hannar, hannarna blir riktigt röda och snygga.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ja nu kommer jag ifrån tråden lite, men jag har sett marmeladscats utav compressiceps från Thailand, och denna hade samma form som en comressiceps men fläckig, hur gör dom, Asiaterna?Janne

            Kommentar

            • si1ver
              Användare
              • augusti 2008
              • 63

              Det syns ju två honor på bilden http://www.malawi-firefish.de/images...h%20Malawi.jpg , dessa ser inte ut som firefish honor utan som vanliga aulonocara honor. Kanske nått han avlat fram i ett senare skede?


              Hittade en motsvarande hybrid i däggdjurs världen http://www.onlinewahn.de/b101.jpg som kommer slå stort i indien
              Senast redigerad av si1ver; 28 juni 2009, 19:53.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag är mer inne på att dom har korsat röd rubin och kejsareaulonocar från början sedan har dom fått fram en albino, därav att honorna är rosa plus att det kommer fram albino då och då.jag har dratt upp några bruna honor och dom
                Man kan inte var "lite" albino. Man kan bära genen men då ser man ut som vanligt.
                För att albinovarianter skall komma fram krävs att båda föräldrarna bär på genen.

                Sedan finns oilka former av albinism i fiskvärlden. Detta beroende på var Albinogenen sitter på DNA slingan. Huvudgrupperna benämns oftast som RREA ( Real Red Eye Albino) o WREA (Wine Red Eye Albino) Detta oavsett om vi talar guppy eller diskus. Fisk som är bärare av en mellan liggande gen har oftast till läggsnamnet intermidia.
                Senast redigerad av kaj.p; 29 juni 2009, 01:27.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  Vad säger att det endast skulle va EN korsning och inte , låt oss säga FEM olika arter med i spelet ?
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av deelay
                    Vad säger att det endast skulle va EN korsning och inte , låt oss säga FEM olika arter med i spelet ?
                    Men i grunden måste nog ändå en "baskorsning" ligga för att man skall kunna få fram röda/orange/gula honor,
                    Sedan när man fått basen med relativt stabila "kolorerade honor" har man sedan säkert korsat vidare för att få fram de olika röda Aulonocara-varianterna.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Men i grunden måste nog ändå en "baskorsning" ligga för att man skall kunna få fram röda/orange/gula honor,
                      Sedan när man fått basen med relativt stabila "kolorerade honor" har man sedan säkert korsat vidare för att få fram de olika röda Aulonocara-varianterna.
                      Vad säger att de röda/orange/gula honorna inte kom till i ett senare skede?
                      Personligen tror jag att man i början endast tittade på hur hanarna blev utan att ha förhoppningar om att få färgade honor.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        Ursprungligen postat av deelay
                        Vad säger att de röda/orange/gula honorna inte kom till i ett senare skede?
                        Personligen tror jag att man i början endast tittade på hur hanarna blev utan att ha förhoppningar om att få färgade honor.
                        Det är möjligt, men det unika med dessa korsningar är ju hononas färg.
                        Färglada hanar är inte så himla konstigt att få fram - där handlar det bara om att ett långsiktigt avelsarbete.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är möjligt, men det unika med dessa korsningar är ju hononas färg.
                          Färglada hanar är inte så himla konstigt att få fram - där handlar det bara om att ett långsiktigt avelsarbete.
                          Jo, jag "tror" inte att dessa honor är frukten av målmedveten avel utan snarare en bonus.
                          Det är bara en gissning.
                          Desto mer man börjar försöka få klarhet i detta desto mer förvirrad blir man av alla "så gick det till" historier =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Jo, jag "tror" inte att dessa honor är frukten av målmedveten avel utan snarare en bonus.
                            Det är bara en gissning.
                            Desto mer man börjar försöka få klarhet i detta desto mer förvirrad blir man av alla "så gick det till" historier =)
                            Ja gissar gör vi ju allihopa

                            Jag tycker i alla fall att den enda logiska förklaringen är den som den tyske odlaren angav - dvs att det ursprungligen rör sig om en kosrning mellan röd Zebra och en Aulonocara. Det är ju inte heller på något sätt en osannolik förklaring efterom mbunas och aulonocaror utan problem korsar sig med varandra.

                            Visst kan de fägglada honorna ha sitt ursprung också i en mutation som hade uppstått slumpartat på en Aulonocara-hona - men varför inte säga det då. Det skulle ju höja statusen på dessa kolorerade fiskar eftersom många ciklidister ogillar korsningar och ingen skulle då heller kunna apa efter idén eftersom chansen att ytterligare en sådan mutation skulle uppstå skulle vara nästintill noll.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...