Kloramin och kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ja vi har ju diskuterat detta tidigare och vi var ju då inte riktigt överens om vad det var som var fel på ditt vatten
    Men oavsett vilket - vad jag vet så har jag aldrig hört talas om att något vattenverk i Göteborg eller dess närhet tillsätter ammoniumsulfat (som bildar kloramin i akvariet) så problem i ditt fall beror nog antagligen på något annat.
    Ja nu vet jag inte att det var kloraminet, men det var något som dom tillsatte i vattenverket.
    Och den sjön som jag fick mitt vatten ifrån den heter finnsjön, ligger ca 1km från mitt hus det vill säga att mitt hus låg väldigt nära vattenverket.
    och jag tror inte det är så många hushåll kopplade till det vattenverket men mitt var det,
    Finnsjön är för övrigt göteborgs kommun vattenreserv.
    så om det händer något i göta älv där göteborgskommun tar in sitt vatten, så stänger dom inloppet vid gamlestan och kopplar in vattnet från finnsjön.
    Det är säkert därför du inte har hört talas om någon i göteborgsområdet som har haft problem med sitt vatten.
    Något annat som jag också märkte när jag flyttade till mitt nya hus, det var att filtrerna aldrig kom igång riktigt, man hade dålig balans i baljorna, dom var grumliga, hur lite jag än matade.
    Men det är klart med allt det kloret som dödar bakterier så dödade självklart kloret dom bra bakterierna, och detta höll på i ca 2 år tills jag kom på den strålande iden med kolfiltret, jag märkte det första gången när jag använde kolfiltret.
    Vilken skillnad det blev, nu blev ju fiskarna pigga istället för att kola av.
    Och kom inte och säg att det hjälper vattenberedningsmedel, för så många liter vattenberedningsmedel utav olika fabrikat jag hällde i. inget hjälpte.Janne

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Men det är ju inte kloramin som vattenverket tillsätter utan ammoniumsulfat och kloramin bildas ju först i akvariet - så har jag i alla fall fattat det (men jag kan säkert ha fattat fel).
      Nja. Det beror på pH. Om pH i vattnet i vattenverkets bassäng är svakt alkaliskt (vilket det nästan alltid är) så bildas kloramin av hypoklorid och ammoniak. Följande är saxat från länken jag postade:

      NH2Cl is prepared by the chemical reaction between ammonia and hypochlorous acid[2] under mildly alkaline conditions:

      NH3 + HOCl → NH2Cl + H2O

      "hypochlorous acid" (HOCl) är i praktiken detsamma som hypokloridjonen OCl- från natriumhypoklorid (NaOCl).
      Och man kan lika gärna skriva reaktoinen såhär:

      NH3 + OCl- → NH2Cl + OH-
      Senast redigerad av Johan W; 31 juli 2008, 15:08.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Vilken skillnad det blev, nu blev ju fiskarna pigga istället för att kola av.
        Och kom inte och säg att det hjälper vattenberedningsmedel, för så många liter vattenberedningsmedel utav olika fabrikat jag hällde i. inget hjälpte.Janne
        Nu var det inte jag som sa att vattenberedningpreparat är det som hjälper - det var det som jag uttydde från wikipedia-länken.
        Själv menar jag bara att dessa preparat (som jag skrev ovan) mildrar effekten, men inte löser problemet.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nu var det inte jag som sa att vattenberedningpreparat är det som hjälper - det var det som jag uttydde från wikipedia-länken.
          Själv menar jag bara att dessa preparat (som jag skrev ovan) mildrar effekten, men inte löser problemet.
          Ja ja ja, det var inte menat så heller Kjell, jag skrev bara såJanne

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • november 2007
            • 555

            #35
            Det är klart att jag vill lägga mig i debatten.

            Askorbinsyra eller vissa kolfilter verkar vara det de billigaste och enklaste sätten att ta bort kloramin, osmos är dyrare och innebär mer pyssel.



            "Very few carbon filters can remove chloramine. The chlorine-ammonia bond prevents standard carbon from removing the chlorine. Some new carbon filter units are now using a special "Catalytic" Activated Carbon. This catalytic carbon can break the chlorine-ammonia bond, and absorb the chlorine. "
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #36
              Hej!

              Men hjälper askorbinsyra? Detta har diskuterats tidigare men ingen har säkert kunnat ge svar. Annars är det helt klart den billigaste och enklaste metoden.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #37
                Med askorbinsyra så tror jag att man egentligen behöver en separat beredningstank för att askorbinsyran ska få tid att göra sin grej innan man fyller på akvariumet.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #38
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Det är klart att jag vill lägga mig i debatten.

                  Askorbinsyra eller vissa kolfilter verkar vara det de billigaste och enklaste sätten att ta bort kloramin, osmos är dyrare och innebär mer pyssel.



                  "Very few carbon filters can remove chloramine. The chlorine-ammonia bond prevents standard carbon from removing the chlorine. Some new carbon filter units are now using a special "Catalytic" Activated Carbon. This catalytic carbon can break the chlorine-ammonia bond, and absorb the chlorine. "
                  Omvänd osmos är inget knepigt alls. Det är bara lite dyrt och slösaktigt för man får 5 gånger så mycket spillvatten som man får färdigt vatten och det blir ju en del spillvatten för den som vill byta mycket.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • november 2007
                    • 555

                    #39
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Omvänd osmos är inget knepigt alls. Det är bara lite dyrt och slösaktigt för man får 5 gånger så mycket spillvatten som man får färdigt vatten och det blir ju en del spillvatten för den som vill byta mycket.
                    Jag tänkte på de tillsatser man måste göra för att vattnet ska bli användbart igen.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Tillsatser? Ja, det beror ju på vilka fiskar man ska ha. I mitt fall funkar det utmärkt med torv och lite salt bara. Jo och så häller jag i en skvätt näring till växterna ibland.

                      Nu ska man ju säga att jag inte testat alla möjliga varianter, men det verkar faktiskt som att fiskar regerar mycket mer på dumheter som finns i vattnet än spårämnen som saknas.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #41
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Omvänd osmos är inget knepigt alls. Det är bara lite dyrt och slösaktigt för man får 5 gånger så mycket spillvatten som man får färdigt vatten och det blir ju en del spillvatten för den som vill byta mycket.
                        inte med en riktig osmosmaskin typ elekrolux RO 400 då är det ca 1.8l för att göra 1 liter osmos...

                        Senast redigerad av cichlids4fun; 02 augusti 2008, 01:26.
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #42
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          inte med en riktig osmosmaskin typ elekrolux RO 400 då är det ca 1.8l för att göra 1 liter osmos...

                          http://www.blocket.se/vi/17331800.htm?ca=11_s&last=1
                          Gör du reklam för en annons du satt ut på blocket

                          Nä, det finns väl både bättre och sämre RO-apparater. Jag tänkte på de filter som man oftast hittar i akvariebutiken för en billig peng, de flesta är ju inte sugna att lägga ut mer än 1500 typ.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #43
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Gör du reklam för en annons du satt ut på blocket

                            Nä, det finns väl både bättre och sämre RO-apparater. Jag tänkte på de filter som man oftast hittar i akvariebutiken för en billig peng, de flesta är ju inte sugna att lägga ut mer än 1500 typ.

                            n ä inte direkt, har redan en sån, men den var billig så jag funderar på den med kostar 18000 ny.....

                            Peter
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #44
                              Det mig en dyr jävel... vem säljer såna lyxmaskiner?
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                #45
                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Det mig en dyr jävel... vem säljer såna lyxmaskiner?
                                tror att de slutat tillverkas men den här hittade jag vid sökning

                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...