Kloramin och kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Kloramin och kolfilter

    Jag slängde iväg ett mail till vattenverket i Kristinehamn, där jag bor. Jag undrade om hur dricksvattnet kloreras. Svaret jag fick var följande:

    "Vi använder natriumhypoklorid+ammoniak, då övergår det till kloramin. På vattenverket ligger värdet på 0,20 mg/L, sedan sjunker det ute på nätet till ca 0,05 mg/L (kloröverskott).Oobservera att detta är riktvärden o möjligen kan variera något."

    Tycker ni detta motiverar införskaffandet av ett klorfilter? Jag saknar referensram och vet inte om 0.05mg/L är mycket eller lite. Ni från Växsjö - hade inte ni problem med kloramin i vattnet? Vad hade ni för vädrde?

    Jag tycker mig inte ha sett några större problem vid vattenbyten (byter ca 20% varje vecka), men visst jag har faktiskt tappat två Tropheus sedan februari, då vi flyttade till Kristinehamn. I och med värmen nu har jag bytt vatten flitigare än 1 gång per vecka och utan sjuka/döda fiskar.
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Kan inte siffrorna, vänta tills LN svarar, han kan halterna. Men här kan man känna bismaken, kan du det?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      Nej. Ingen smak, direkt.

      Jag har hört lite mer med vattenverket. Tydligen är siffrorna jag angav totalhalten klor. Mängden ammoniak som tillsätt är 200g per 6000 kubikmeter. Om jag räknat rätt blir det cirka 0.03mg/L.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        20% i veckan åt tropheus låter väldigt lite. Vad har du för nitrat-halt eft ett vtn-byte?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Kan inte siffrorna, vänta tills LN svarar, han kan halterna. Men här kan man känna bismaken, kan du det?
          Det är väl när man tillsätter enbart klor (klorgas/koldioxid) som det luktar rejält.
          När man tillsätter ammoniumsulfat och det bildas kloramin så luktar/smakar det väl knappast något (fast jag vet inte efterom jag aldrig har bott i en sådan kommun), men detta är oerhört mycket farligare eftersom det inte kan luftas ut som vanligt klor.

          Så kör dom med ammomiumsulfat (vilket dom verkar göra i detta fall) så rekommenderar jag mindre men tätare vattenbyten, användning av vattenberedningspreparat vid vattenbyten.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är väl när man tillsätter enbart klor (klorgas/koldioxid) som det luktar rejält.
            När man tillsätter ammoniumsulfat och det bildas kloramin så luktar/smakar det väl knappast något (fast jag vet inte efterom jag aldrig har bott i en sådan kommun), men detta är oerhört mycket farligare eftersom det inte kan luftas ut som vanligt klor.
            Vissa dagar luktar det så in i, när man duschar. Dock så kommer jag inte ihåg varför, men jag vet att någon förklarat det för mig.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              #7
              Ursprungligen postat av Johan W
              Jag slängde iväg ett mail till vattenverket i Kristinehamn, där jag bor. Jag undrade om hur dricksvattnet kloreras. Svaret jag fick var följande:

              "Vi använder natriumhypoklorid+ammoniak, då övergår det till kloramin. På vattenverket ligger värdet på 0,20 mg/L, sedan sjunker det ute på nätet till ca 0,05 mg/L (kloröverskott).Oobservera att detta är riktvärden o möjligen kan variera något."

              Tycker ni detta motiverar införskaffandet av ett klorfilter? Jag saknar referensram och vet inte om 0.05mg/L är mycket eller lite. Ni från Växsjö - hade inte ni problem med kloramin i vattnet? Vad hade ni för vädrde?

              Jag tycker mig inte ha sett några större problem vid vattenbyten (byter ca 20% varje vecka), men visst jag har faktiskt tappat två Tropheus sedan februari, då vi flyttade till Kristinehamn. I och med värmen nu har jag bytt vatten flitigare än 1 gång per vecka och utan sjuka/döda fiskar.

              Om du hade varit medlem i NCS så hade du fått vår tidning och kunnat läsa mina erfarenheter med dåligt kranvatten ( kopparförgiftning ) och fått tips om hur jag löste problemen med ett enkelt kolfilter från Callidus samt en Tc-block patron.

              Under mina undersökningar för att hitta lösningar till mina problem, fann jag denna länk till en känd tysk akvarist, numera utvandrad till Kanada, som också använder samma typ av kolfilter men då till att minska kloramin problem som även finns där. Se länk www.buntbarsch.ca/index_files/prefilter.htm

              Sedan jag började att anv kolfilter på ingående vatten till mina kar har jag nog aldrig haft så friska och pigga fiskar som nu och jag använder inga vattenberedningsmedel längre.

              Jag tror på att det är viktigt att vattnet ska vara så rent som möjligt innan man tappar det i karen istället för att hålla på och labba med olka salter och kemikalier i efterhand.

              Har fått en hel del respons på min artikel i CB 2/08 från olika akvarister som själva märkt en positiv förändring på sina fiskar, sedan de gick över till rening av vattnet med kolfilter.

              Om uppgifterna du fick från vattenverket är skadliga för akvariefiskar eller inte är jag fel person att svara på . Vet bara att kolfilter är bra för fiskarna.

              Äntligen blir det en diskussion samlad under en tråd i denna mycket intresanta fråga.


              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Hur mycke klor det är per liter säger egentligen inte så mycket utan det är i samband med ph värdet klormängden blir viktigt. Vet inte riktigt vad ditt vattenverk menar med kloröverskott men det kan vara det frïa kloret man menar.
                0,2 mg/l är halva gränsvärdet.
                0,2 mg/l totalt(fritt + bundet) klorvärde är lågt o bra värde om du har ph på 8,3-8,5 i kranen. Har du något som håller upp ph-värdet i ditt akvarium så kan du i lugn o ro göra 20%iga vattenbyte.
                Har du däremot ett ph värde runt 7 så hade jag filtrerat ala Göran Å eller använt vattenberdningsmedel (det är ganska lätt att oxidera kloraminet) ihop med ett UV.

                Ett bra tips är att pluppa i lite bikarbonat i akvariet när du gör vattenbytena. Så håller sig kloret relativt lugnt och irriterar inte fisken så mycke.

                Precis som Kjell säger så luftas inte kloraminet ur kranvattnet på samma sätt som klorgas. O p.g av just den egenskapen så inför vattenverken det. Då kan man mycket lättare avdöda hela VA nätet. Tyvärr så är det helt vardelöst ur akvariesynpunkt.

                Kloret i sig själv är luktfritt, det är när kloret reagerar(har reagerat) som lukten kommer. Så att det är därför det ibland luktar öken när vattnet kommer ur kranen.
                En kul liten sak blir därigenom, om ni luktar en massa klor när ni kommer ur simhallsbadet så beror det på att ni inte har duschat innan ni hoppat i

                Om huruvida det är dåligt att andas i aerolsolerna för oss människor är inte 100 klarlagt men man vet det att kemisk lunginflammation har ökat i samma takt som vi byggt äventyrsbad(där vattnet luftas mycket mera) runt om i EU.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Johan W
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 266

                  #9
                  Tack för svaren. Jag brukar hiva i en msk natriumbikarbonat och lite salt vid varje vattebyte. pH ligger stabilt på drygt 8.

                  Så om det är som VA-killen sa: 0.05mg/L totalklor när vattnet kommer ut i nätet, så är det inte så farligt om jag tolkar dig rätt, LN? Kul badhus-info, förresten.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det lilla kloret som kommer med vårat vatten i norra sthlm påverkar knappt fisken alls, vilket e väldigt skönt =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan W
                      Tack för svaren. Jag brukar hiva i en msk natriumbikarbonat och lite salt vid varje vattebyte. pH ligger stabilt på drygt 8.

                      Så om det är som VA-killen sa: 0.05mg/L totalklor när vattnet kommer ut i nätet, så är det inte så farligt om jag tolkar dig rätt, LN? Kul badhus-info, förresten.

                      Njaee pluppar man i 0,2 mg/l klor i vattenverket så får man 0,2 mg/l i kranen.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Det lilla kloret som kommer med vårat vatten i norra sthlm påverkar knappt fisken alls, vilket e väldigt skönt =)
                        Så sant. Allt hänger på vattentäckten. Tror att ni 08 or har fem riktigt bra vattentäckter. Ska man ha riktigt kallasvatten så ska tydligen Södertälje ligga i topp. Tydligen är det dessutom en anledning till att Astra - Z har tillverkning av medicin just i den stan.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Njaee pluppar man i 0,2 mg/l klor i vattenverket så får man 0,2 mg/l i kranen.
                          På labbet på Norrvatten säger dom att det minskar under färden... skumt att dom har fel. Tur dom inte jobbar på badhus =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            På labbet på Norrvatten säger dom att det minskar under färden... skumt att dom har fel. Tur dom inte jobbar på badhus =)
                            Verkningsgraden på kloret kanske minskar men inte inte mängden klor.
                            Tidigare hade man det problemet att kloret gasades bort. Men att gasa bort kloramin kräver en helsikes massa syre. den fria mängden klor minskar kanske kanske kanske.


                            Inte så svårt att kolla. Bara att låna hem en klormätare
                            Senast redigerad av LN; 31 juli 2008, 00:28.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Det enda sättet att snabbt drastiskt minska mängden klor är att bränna bort den med UV. Soljus funkar oxå ganska bra. Men ja betvivlar starkt att Vattennätet har UV eller är utsatt för direkt solljus

                              Växjö simhall har en s k "Vildfors", Vattnet pumpas och rinner i en snabb fors för att slutligen gå i ett vattenfall så att landningsbassängen är helt vit av skum.

                              Totalmängden klor har ingen mätbar förändring före/efter forsen.
                              O då snackar vi 1.8 miljoner liter vatten i timmen i pumpad volym eller 30 kbm i minuten.
                              Senast redigerad av LN; 31 juli 2008, 00:45.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...