Värmebölja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Ursprungligen postat av Banderad
    Ah, ok. Då gjorde jag med andra ord rätt när jag köpte ett kolfilter. Mina nya rör är väl 5-6 meter. Så de lär väl fälla en del kan man tänka sig.

    /Jocke
    Vad köpte du för kolfilter?

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #32
      Ursprungligen postat av Malawe
      Vad köpte du för kolfilter?
      Callidus med TC-block, samma som Göran Å skrev om i förra CB. Har dock bara haft fisk i källarkaren i ett dygn. Så ännu kan jag inte säga om det är bra eller dåligt.

      /Jocke

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #33
        Konstigt
        det är alldrig någon som gjort fel
        alltid
        vattnet (typ han som hällde i säckarna med kemikalier i vattentornet på en fredag inför en storhelg)
        koppar i rören (nybytta)
        temperaturen
        Klor
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Konstigt
          det är alldrig någon som gjort fel
          alltid
          vattnet (typ han som hällde i säckarna med kemikalier i vattentornet på en fredag inför en storhelg)
          koppar i rören (nybytta)
          temperaturen
          Klor
          Fel och fel - om fisken dör pga att man byter med kranvatten, så bör man nog ta sig en funderare om kranvattnet är bra. Om det inte är bra så kan man fundera kring vad det är som är dåligt. Jag lägger också en peng på kloraminet - det är inte bra för fisken. I kar där jag byter med kranvatten blev fisken slö och hängig i en vecka, innan jag installerade kolfiltret. Nu blir de i stället uppiggade, som det ska vara. Anledningen till att jag började fundera var att de kar där jag bytte med mestadels osmosvatten funkade så otroligt mycket bättre än i de kar där jag bytte med kranvatten (om inte kranvattnet var förberett någon vecka i mina tunnor).

          Jag har helt klart gjort många fel i mina dagar, men numera tycker jag mig veta hur fisken ska funka före och efter ett vattenbyte. En schysst botten verkar dock funka som en "buffert" mot kloraminet/kranvattnet. I de kar där jag har ett hyfsat bottenlager blir fisken inte lika hängig om jag byter med kranvatten (utan att det passerat kolfiltret).

          Nå. Jag är i vart fall övertygad om att det är något vajsing på kranvattnet här, ur fiskens synvinkel. Ett pH på 8,3 och KH på 5-6 är skumt till att börja med. Sådant vatten existerar knappast i naturen. Avhärdning med lut plus kloraminer plus kopparrör... fin vattencocktail vi har.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #35
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Konstigt
            det är alldrig någon som gjort fel
            alltid
            vattnet (typ han som hällde i säckarna med kemikalier i vattentornet på en fredag inför en storhelg)
            koppar i rören (nybytta)
            temperaturen
            Klor
            Konstigt inlägg, det du säger här är ju att det är minst tre personer som gjort fel, han på vattenverket, rörmokaren, personen som köpte nya rör.

            Självklart finns det många sorters dåligt vatten för fisken. Ofta kan man ju smaka på vattnet och själv känna att nåt är tokigt, klart att en fisk reagerar då!
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #36
              Ursprungligen postat av Olorin
              Konstigt inlägg, det du säger här är ju att det är minst tre personer som gjort fel, han på vattenverket, rörmokaren, personen som köpte nya rör.

              Självklart finns det många sorters dåligt vatten för fisken. Ofta kan man ju smaka på vattnet och själv känna att nåt är tokigt, klart att en fisk reagerar då!
              Du menar att fisken inte gillar när vattnet smakar illa?

              Tur att vattenveket hemma inte behöver tillsätta klor till vattnet. Undrar just i hur stora delar av svedala man tillsätter klor i dricksvatten?.
              Där vattnet är som sämst i hela landet där verkar det finnas flest akvarienördar.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #37
                Som jag har förstått det så tillsätter de flesta vtn-verk klorgas,mer el mindre (ingen större fara - man luftar/skvalar ut det bara). Kloraminer är en annan femma - går inte att lufta ut.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #38
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Som jag har förstått det så tillsätter de flesta vtn-verk klorgas,mer el mindre (ingen större fara - man luftar/skvalar ut det bara). Kloraminer är en annan femma - går inte att lufta ut.
                  Enligt mitt vattenverk är det ca:50/50, hälften av landet har rent grundvatten, där gör man oftast ingenting mer än att man pumpar upp och skickar det vidare till hushållen. Den andra halvan får ytvatten i sina kranar och sånt vatten måste förstås renas mm. mm.
                  Askorbinsyra tar bort tillsatt klor.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Ulf M.
                    Användare
                    • december 2006
                    • 53

                    #39
                    Hej!

                    Vissa av mina neontetror har fått vita utväxter här och var på kroppen (en eller två per fisk). Utväxterna är ganska spetsiga och det ser ut som om det är något som kommer inifrån fisken och liksom tränger ut. Någon platy har det också. Kan det vara någon parasit som trivs bättre när vattnet blir varmare (jag har haft ca 28 grader nu de senaste veckorna)? Vet någon vad det är och vad man ska göra? Har tyvärr ingen digitalkamera. Har någon mer märkt ökad mängd parasiter på grund av det varmare vattnet eller är det bara en slump att de dyker upp just nu hos mig?

                    Ulf

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ulf M.
                      Hej!

                      Vissa av mina neontetror har fått vita utväxter här och var på kroppen (en eller två per fisk). Utväxterna är ganska spetsiga och det ser ut som om det är något som kommer inifrån fisken och liksom tränger ut. Någon platy har det också. Kan det vara någon parasit som trivs bättre när vattnet blir varmare (jag har haft ca 28 grader nu de senaste veckorna)? Vet någon vad det är och vad man ska göra? Har tyvärr ingen digitalkamera. Har någon mer märkt ökad mängd parasiter på grund av det varmare vattnet eller är det bara en slump att de dyker upp just nu hos mig?

                      Ulf
                      Jag tycker att det låter som svamp, men sånt här är svårt. Tror att du behöver medicin..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...