Värmebölja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Värmebölja

    Nu är den här igen. Efterlängtad av många, men problematisk för akvarister. Fick en chock när jag kom hem till lägenheten på kvällen och mätte temperaturen i tropheuskaret: 31.7C.

    Alla levde konstigt nog. Jag bytte vatten och sänkte temperaturen till 28. Undrar hur många dagar som värmen ska hålla i sig?
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Frys några pet flaskor vatten o lägg i dem i karet brukar fungera skappligt bra..
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Jag provade den här petflaske metoden med tre flaskor hade ingen som helst inverkar på 600 liter. Av mer täckglas och släck lysrören är den enda medicin som funkar hos mig.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        En fråga: Om man har 30 grader i ett 600 liters, och byter 1/3 och det nya vattnet är på säg 18 grader, då blir resultatet 26. Frågan är, hur länge tar det innan vattnet har stigit till 30 och man måste byta igen? Ju större akvarium desto längre tar det ju.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          En fråga: Om man har 30 grader i ett 600 liters, och byter 1/3 och det nya vattnet är på säg 18 grader, då blir resultatet 26. Frågan är, hur länge tar det innan vattnet har stigit till 30 och man måste byta igen? Ju större akvarium desto längre tar det ju.
          Nu byter jag ju som du kanske vet inte så gärna vatten, definitivt inte så mycket. Men enligt mina undersökningar så stigger tempen i mitt kar till 29 grader under dagen om det är över 30 grader i rummet och sjunker till 28 under natten. Så typ 10 timmar verkar vara måttet.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            En fråga: Om man har 30 grader i ett 600 liters, och byter 1/3 och det nya vattnet är på säg 18 grader, då blir resultatet 26. Frågan är, hur länge tar det innan vattnet har stigit till 30 och man måste byta igen? Ju större akvarium desto längre tar det ju.

            Hur tar fiskarna det med 1/3 byte med runt 15-18 grader? säg att du har runt 30 som du skrivit i ditt exempel ovan och det går ner till 25-26 grader det borde ju inte vara någon fara för chock?
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Vad skall man säga ang värmen..... jag tycker om den MEN vattenbytet blir viktigare. Har ca 30-31 grader i mina kar men i stället för att våndas kan jag bara konstatera att extra syre tillförsel hjälper kanon. Kör med 2 syrestena och 1 syre pump xtra per kar nu på sommaren och firrarna leker vra trots 30 grader i karet. Så jag har get upp hoppet om att kunna håla 26 grader nu på sommaren.....
              Så det jag konstaterar e att xtra syre hjälper bra nog för mig...
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Det sägs att hastig temperaturchocker är det värsta fiskar kan utsättas för nästan så det bästa är väl om man kan se till att pressa ner tempen innan den rusar över 30.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Kom hem idag efter en veckas semester och det var ca 31-32 grader i alla kar...... inga döda firrar som tur var.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Att minska temperaturen i akvariet är enkelt
                    minska ljuset
                    ta bort täckglasen
                    sätt en fläkt mot ytan
                    byt vatten oftare
                    byt eller stäng av elförbrukande pumpar (ev köp en oxydator)
                    köp en kylare (billigare med en till hela rummet än bara till akvariet)
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      ja det var ju enkelt. Bra med tips på bra knep som inte akvarister själva vet om.....
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Att minska temperaturen i akvariet är enkelt
                        minska ljuset
                        ta bort täckglasen
                        sätt en fläkt mot ytan
                        byt vatten oftare
                        byt eller stäng av elförbrukande pumpar (ev köp en oxydator)
                        köp en kylare (billigare med en till hela rummet än bara till akvariet)
                        Ja då är det ju tur att man håller malawiciklider, dom klarar ju rätt så mycket, dom klarar säkert upp till 32 grader, men malarna klarar det inte, men vad gör väl det, det är ju bara att köpa nya malar, som jag ser det, är malarna bara en förbrukningsvara.Janne

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja då är det ju tur att man håller malawiciklider, dom klarar ju rätt så mycket, dom klarar säkert upp till 32 grader, men malarna klarar det inte, men vad gör väl det, det är ju bara att köpa nya malar, som jag ser det, är malarna bara en förbrukningsvara.Janne
                          Akta dig för att sticka ut nosen så, det finns ganska många mal-talibaner i andra trådar
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Har en fundering om det verkligen är värmen fiskarna inte orkar med, utan det i stället är att syrehalten sjunker. Det Oden skriver köper jag därmed. Nu har jag lite tur med kolfilter på kranvattnet samt mycket bra syresättning i karen. Kan köra kallvatten dygnet runt, så går tempen ner ett par grader. Dessutom ligger ju lokalen i en källare där det går att ordna tvärdrag. Kyler också lite. Har ännu inte klättrat över 28 grader i systemet, men i mina översta kar ligger några på över 30 grader. Lite finurligt har jag satt fjärilscikliderna där, så de varvar upp med värmen i stället.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Har en fundering om det verkligen är värmen fiskarna inte orkar med, utan det i stället är att syrehalten sjunker.
                              P
                              Värmen klarar dom bra men problemet kan bli som du säger, dom kan kvävas för det blir lätt syrebrist i dessa temperaturer.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...