natriumbikarbonat tillsättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    natriumbikarbonat tillsättning

    har ett 450L malawi kar, hur mkt natr bi karbonat bör tillsättas i veckan vid vattenbyte?? vad kostar en na bi karbonat mätare? någon som vet??

    mvh christer
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Från tråden: Hur mycket bikarbonat?
    Ja hur mycket bikarbonat ska jag ha i mitt 112L Tanganyika kar. fyllde på med vatten för ca 30 min sen :D är mycket glad för det. sanden är biltemas blästersand som tidigare har vart i ett malawikar så det finns massa bra bakterier, kramade även ut filtret från mitt 180L. Men hur mycket ska jag lägga i för att få högre ph,


    Ursprungligen postat av Hagge
    Dosering: 30 mg bikarbonat / 1 Liter vatten höjer kH med 1
    Ursprungligen postat av Hagge
    För de allra flesta duger det gott med vanligt (natrium)bikarbonat för att buffra pH till någonstans mellan 8-8.3 beroende av vattentyp.
    Lagom kanske kan vara att ha ett KH på runt 10-12 vilket borde ge dig ett PH på runt 8.

    Så om man man tar 450 (l) x0,03 (g) x 10 = 135 g bikarbonat borde nog vara lagom... och hälften vid ett 50% vattenbyte.

    Är som sagt nybörjare men detta kanske kan ge en vink... har jag fel?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • chleide
      Användare
      • november 2007
      • 43

      #3
      bikarbonat

      är själv nybörjare på malawi, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få,

      christer


      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Från tråden: Hur mycket bikarbonat?
      Ja hur mycket bikarbonat ska jag ha i mitt 112L Tanganyika kar. fyllde på med vatten för ca 30 min sen :D är mycket glad för det. sanden är biltemas blästersand som tidigare har vart i ett malawikar så det finns massa bra bakterier, kramade även ut filtret från mitt 180L. Men hur mycket ska jag lägga i för att få högre ph,






      Lagom kanske kan vara att ha ett KH på runt 10-12 vilket borde ge dig ett PH på runt 8.

      Så om man man tar 450 (l) x0,03 (g) x 10 = 135 g bikarbonat borde nog vara lagom... och hälften vid ett 50% vattenbyte.

      Är som sagt nybörjare men detta kanske kan ge en vink... har jag fel?

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jag brukar tillsätta en halv dl bikarbonat per 100 liter bytt vatten och får då ett pH på 8,5 och ett kH på 10. Vilket är ett idealiskt vatten för Tanganyika och Malawi.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Bikarbonat hittar du på citygross. Två kg för 65 pix.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Jag brukar tillsätta en halv dl bikarbonat per 100 liter bytt vatten och får då ett pH på 8,5 och ett kH på 10. Vilket är ett idealiskt vatten för Tanganyika och Malawi.
            Vad väger bikarbonat per dl? Skulle vara spännande att jämnföra mitt räknexempel med ditt som är taget ur verkligheten... och fungerar!

            Fast oavsett så verkar ju en halv dl per 100 liter vara en bra tummregel. Sedan kan det vara bra att testa sitt vatten så att man ser att det stämmer någorlunda överens även om man vad jag förstått inte i princip kan överdosera bikarbonat.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • chleide
              Användare
              • november 2007
              • 43

              #7
              bikarbonat

              nu har jag tillsatt 120 gr och mätt upp till 8,0 ph och 10 i kh borde vara ganska lagom, kanske ska upp till 8,5 och 12 i kh eller vad tror ni??

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av chleide
                nu har jag tillsatt 120 gr och mätt upp till 8,0 ph och 10 i kh borde vara ganska lagom, kanske ska upp till 8,5 och 12 i kh eller vad tror ni??
                Tror att du kan vara ganska nöjd... tillsätt lite extra vid nästa vattenbyte istället.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #9
                  vad händer om man har för lite pH?? o kh?
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av slarvid
                    vad händer om man har för lite pH?? o kh?
                    Vad jag har förstått inte speciellt mycket så länge man har ett vettigt PH från kranen (typ över 7) Men eftersom PH över 8 och KH på runt 10-12 mer stämmer med värderna i sjön så gissar jag att fiskarna trivs ännu bättre då...

                    Men om man ändrar på vattenvärderna så skall man också vara noggran att forstätta göra det eftersom jämna vattenvärden nog är ännu viktigare än rätt.

                    Men eftersom jag bara haft akvarie i sex månader så är mina kunskaper mera teoretiska än praktiska.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • chleide
                      Användare
                      • november 2007
                      • 43

                      #11
                      na bi karbonat

                      nu ligger ph på 8,3 ca hårdhet på 12, fiskarna verkar trivas, mer fart tycker jag, samt ett annat ljus i vattnet, klarare ser det ut som. tacka alla för tips och vägledning

                      christer

                      Kommentar

                      Arbetssätt...