Mitt nya 720 liters med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #91
    12 Labidochromis caeruleus (6+6)
    10 Cynotilapia afra (Cobwe) (4+6)
    3 Cyrtocara moorii (1+2)
    10 Pseudotropheus socolofi (hane) (3+6)
    6 Sciaenochromis fryeri (3+3)
    2 Cyphotilapia frontosa (1+1)

    Den här besättningen skulle nog jag hålla mig till med tanke på vad du har som utgångspunkt. Frontosa har jag förstått att du inte flyttar på...
    Senast redigerad av StefanL; 27 februari 2009, 00:25.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #92
      Ursprungligen postat av Malawe
      12 Labidochromis caeruleus (6+6)
      10 Cynotilapia afra (Cobwe) (4+6)
      3 Cyrtocara moorii (1+2)
      10 Pseudotropheus socolofi (hane) (3+6)
      6 Sciaenochromis fryeri (3+3)
      2 Cyphotilapia frontosa (1+1)

      Den här besättningen skulle nog jag hålla mig till med tanke på vad du har som utgångspunkt. Frontosa har jag förstått att du inte flyttar på...
      Tack för din input... skall fundera över den.

      Har ju inte hållit på så mycket och även om jag gärna vill ha ett snyggt biotopakvarie så är det också så att jag tjusas av färgprakt. Därför passar det mig med lite av en fisksoppa... det är också så att akvariet skall vara roligt för barnen också...

      Därför skulle jag vilja ha lite rött i karet också, därav Aulonocara "firefish" istället för de Metriaclima estherae som jag tog bort (kändes som guldfiskar).
      De Cyrtocara moorii som jag har är ganska stora 10-15 cm och jag gillar deras personlighet. Köper jag fler blir det i 5-6 cm storlek och då kändes det bättre med några fler (är det dumt... finns det någon anledning till endast tre i förslaget?).
      Socolofin gillar jag men samtidigt så får jag hellre det blåa från Moorii och väljer bort Socolofi helt. Då behåller jag nog hellre Hongi istället.
      Caeruleus skulle jag kunna rensa upp lite av... några är inte perfekt gula.

      Skulle om jag fick välja själv tagit bort Frontosan men barn och fru tycker om dem, så den får tyvärr stanna... skulle kunna extraknäcka som grävskopa.

      14 Labidochromis caeruleus (7+7)
      10 Cynotilapia afra (Cobwe) (4+6)
      2 Cyrtocara moorii (1+1) + 4 Cyrtocara moorii (ungdjur)(2+2)
      6 Labidochromis sp. "hongi" (2+4)
      6 Aulonocara "fire fish" (2+4)
      6 Sciaenochromis fryeri (3+3)
      2 Cyphotilapia frontosa (1+1)

      Inte så ren uppsättning som Malawi föreslog men kanske kan fungera.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #93
        Jag tog bort "Firefish" för att jag tror den blir nedtryckt i den blandning du har. Kanske inte bokstavligen men jag har en känsla av att du inte kommer att få se de rätta färgerna eller de rätta beteenden hos någon Aulonocara i det sällskapet.

        Vill du ha rött i karet så finns andra alternativ...t ex dessa:

        Protomelas taeniolotus, Namalenje (Red Empress)

        Iodotropheus sprengerae (Rostciklid, se artregister på fina sådana)

        Labeotropheus trewavasae, "Occra" eller "Red Mango"

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #94
          OK, har inte märkt att den honan jag haft blivit speciellt mobbad men det är värt att tänka på! Man vill ju att fiskarna skall trivas och färga fint.

          Fina fiskar som du länkade till... skall läsa lite om dem! Får slå i 4th edition av Malawi Cichlids...
          Senast redigerad av Peter_A_F; 27 februari 2009, 01:48. Anledning: Tog bort citatet
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #95
            skulle kastat ut hongin..och utökat socolofin...varför kunde det inte dugit med pindani som dom hette för?

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #96
              Ursprungligen postat av larsa
              skulle kastat ut hongin..och utökat socolofin...varför kunde det inte dugit med pindani som dom hette för?
              Klart att Socolofin är fin, men jag vill ha lite mer färg i karet och då är det mer det mer krut i Hongi... I mitt kar är nog de båda lika bråkiga så där har jag inte märkt att Hongi skulle vara tuffa...
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #97
                Ursprungligen postat av Malawe
                Jag tog bort "Firefish" för att jag tror den blir nedtryckt i den blandning du har. Kanske inte bokstavligen men jag har en känsla av att du inte kommer att få se de rätta färgerna eller de rätta beteenden hos någon Aulonocara i det sällskapet.

                Vill du ha rött i karet så finns andra alternativ...t ex dessa:

                Protomelas taeniolotus, Namalenje (Red Empress)

                Iodotropheus sprengerae (Rostciklid, se artregister på fina sådana)

                Labeotropheus trewavasae, "Occra" eller "Red Mango"
                Jag har visserligen aldrig haft någon Firefish, men har fått för mig att de är rätt tuffa...
                //Robert

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #98
                  Ursprungligen postat av RobbanG
                  Jag har visserligen aldrig haft någon Firefish, men har fått för mig att de är rätt tuffa...
                  Jo, jag har kollat lite med Malawijanne som håller Firefish och bara man skaffar lite storlek på dem så bör det inte vara några problem. Fått för mig att om man skall ha Auloncoara så är väl Firefish eller Jacobfriberi (eller hur det stavas) de som är tuffast.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #99
                    Tyvärr verkar min fina Sciaenochromis fryeri tagit skada på något sätt. Den såg lite blek ut igår och idag har jag inte sett till den. Kom inte fram när jag matade. Vet inte om den fajtats eller blivit rejält stressad när jag plockade ur fiskarna igår. Skall ge den en chans tills imorgon innan jag river ur all inredning, vill inte stressa honom och övriga invånare ännu mer på kort tid.

                    En bild på honom för några dagar sedan, då hade han starka färger. Nu när jag kollade på bilden undrar jag, är han mager?
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • qristina
                      Banned
                      • september 2005
                      • 85

                      Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Tyvärr verkar min fina Sciaenochromis fryeri tagit skada på något sätt. Den såg lite blek ut igår och idag har jag inte sett till den. Kom inte fram när jag matade. Vet inte om den fajtats eller blivit rejält stressad när jag plockade ur fiskarna igår. Skall ge den en chans tills imorgon innan jag river ur all inredning, vill inte stressa honom och övriga invånare ännu mer på kort tid.

                      En bild på honom för några dagar sedan, då hade han starka färger. Nu när jag kollade på bilden undrar jag, är han mager?
                      Det var ju synd på din fryeri, men jag tror att du stressade den när du bökade runt, kanske han klämde sig eller också så var det hans tur att lämna in.
                      Mitt förslag på fiskbesättning.
                      Alla golden, var det 20st ta tillbaka dina röd zebra 7st
                      Köp till ca 10 maingano
                      Behåll dina moorie
                      Och även din andra fryeri
                      även edvardi kan du behålla, men jag tycker att det är för många 2+4 räcker, det är så fula honor.
                      Och sedan om du vill ha en auloncara, ja det går säkert bra. köp då inte VF för att då kommer säkert honan att tyna bort i det sällskapet, nej köp större odlade, det går bra med dom flesta aulonocarer utan golden blaze och orchideen, dom är för klena.
                      Resten av fiskarna kan du lämna in på trop.

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        Var och lånade ett litet 54 liters kar av systern igår. Passar perfekt under det stora karet... är bara inte lika djupt som det jag skissat på (vilket gör det 40 liter mindre). Kan vara ett bra som test för att se hur det funkar, exempelvis hur svårt det är att komma åt.

                        Skall bygga upp en sockel på 15 cm så att det kommer upp i rätt höjd idag... sedan skall det bara vara att fylla upp det.

                        Får riva inredningen än en gång i det stora för att se vad som hänt den försvunna Fryerin. Skall även passa på att fånga upp 3-4 fiskar jag missade förra gången. De får gå i det lilla karet tills jag skall åka till Kent i Nol. Vilket blir någon gång denna vecka.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          Då har jag fått det lilla akvariet på plats och det kan nog fungera bra... Vi får se hur besvärligt det blir att rengöra, byta vatten och annat man behöver göra.

                          Min Fryeri klarade sig inte men den hade ändå den goda smaken av att lämna in bakom en av pumparna så jag slapp riva hela akvariet idag.

                          Bild på uppsättningen, det är väldigt gult ljus i det lilla akvariet. (tagen med den inbyggda webkameran) Någon som har tips på kompaktlysrör med bra färgtemperatur?
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Bild på uppsättningen, det är väldigt gult ljus i det lilla akvariet. (tagen med den inbyggda webkameran) Någon som har tips på kompaktlysrör med bra färgtemperatur?
                            Det finns Aquarelle rör i små storlekar med. Jag skulle köpt ett sådant.


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Det finns Aquarelle rör i små storlekar med. Jag skulle köpt ett sådant.
                              Tja, nu är det en väldigt gammal ramp för glödlampor (E14 sockel)... just nu sitter det två Philips Energyflare (5w) vilket tror jag skall ge ett varmt ljus. Det gör att det ser ut som någon form av Amazonas biotop.

                              Det lär väl inte finnas Aquarell för E14, eller?!

                              Satte dit svart tejp längst upp för att dölja vattenytan... blev riktig bra om jag får säga det själv.
                              Senast redigerad av Peter_A_F; 02 mars 2009, 17:38. Anledning: Bifogade bild
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Mattias777
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1493

                                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                                Tja, nu är det en väldigt gammal ramp för glödlampor (E14 sockel)... just nu sitter det två Philips Energyflare (5w) vilket tror jag skall ge ett varmt ljus. Det gör att det ser ut som någon form av Amazonas biotop.

                                Det är väl inte finnas Aquarell för E14, eller?!
                                Nej, det verkar osannolikt. Kan vara ide att fixa en beganad ramp eller så går det och få till med sådanna lampor???


                                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                                Kommentar

                                Arbetssätt...