Mitt nya 720 liters med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #16
    Några bilder på honom...
    Senast redigerad av Peter_A_F; 15 juli 2008, 23:38.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Bild 2 kan vara en gammal Cyrtocara moori hona. Hon ser ganska åtgången ut och har troligen lekt en hel del.

      Fick du inte reda på av den du köpt fiskarna av vilka arter han hade?

      På bilderna där du visar delar av karet så tycker jag att det ser ut som om du har en Elongatus art. Stämmer det? Den blå randiga med gul stjärtfena och lite gult i slutet av ryggfenan.

      Vad matar du med nu?

      P.S. Fisken med problem ser ut att vara lite svälld runt magen? Om det stämmer så kommer vi till maten igen...vad använder du?
      Jag skulle föreslå att du har i lite salt i karet (Axal som finns att köpa i säck på Granngården är bra). Octozin är bra också. Det kan hända att din fisk har fått förstoppning eller något. Fisken verkar inte ha tappat färg och simmar ju upprätt på videon så det är inga fel på någon simblåsa som det ser ut.
      Jag har bara matat en gång och då med egen räkmix... Grundrecept med i princip bara ärtor och räkor och lite vitaminer med övervikt mot ärtor.

      Skall jag salta det stora akvaritet? Eller bara i fisklådan? Hur mycket salt till 720 liter? Det är just nu varken salt eller bikarbonat i det... PH ligger runt 7-7,5 i kranvattnet.

      Han jag köpte akvariet av skulle resa på semester nästa dag och jag hade lite brottom att komma hem och tömma mitt gamla, flytta in det nya och fylla det... var ändå inte klar förrän vid tre på natten.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Är det där en hona?

        Ser ut som om "hon" fått stryk om man ser på bilden du tagit på buken. Salt brukar hjälpa och för det där torde Octozin vara bra. Axal salttabletter är dock riktigt bra att ha till det större karet. Det räcker att bara ha i ett par tabletter var tionde vattenbyte och det är bra i förebyggande syfte.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Jag har bara matat en gång och då med egen räkmix... Grundrecept med i princip bara ärtor och räkor och lite vitaminer med övervikt mot ärtor.

          Skall jag salta det stora akvaritet? Eller bara i fisklådan? Hur mycket salt till 720 liter? Det är just nu varken salt eller bikarbonat i det... PH ligger runt 7-7,5 i kranvattnet.

          Han jag köpte akvariet av skulle resa på semester nästa dag och jag hade lite brottom att komma hem och tömma mitt gamla, flytta in det nya och fylla det... var ändå inte klar förrän vid tre på natten.
          Försök att få tag på Octozin till det lilla där den skadade fisken går och dosera enligt anvisning.

          Till det stora karet kan du använda Axal salttabletter efter mängd jag skrev tidigare. Så gör jag och det funkar perfekt. Jag är dock vaksam över att salta för mycket så därför lägger jag bara i två tabletter var tionde vattenbyte. De "smälter" sakta så det blir ingen saltchock för fiskarna utan de två tabletterna doseras under den tid som det tar till nästa gång.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Försök att få tag på Octozin till det lilla där den skadade fisken går och dosera enligt anvisning.

            Till det stora karet kan du använda Axal salttabletter efter mängd jag skrev tidigare. Så gör jag och det funkar perfekt. Jag är dock vaksam över att salta för mycket så därför lägger jag bara i två tabletter var tionde vattenbyte. De "smälter" sakta så det blir ingen saltchock för fiskarna utan de två tabletterna doseras under den tid som det tar till nästa gång.
            Vet inte om jag har möjlighet att få tag i octozin salt just nu... skall jag salta lite gran med vanligt salt... eller vänta tills jag fått tag i Octozin? Just nu är temperaturen 22 grader i frigolitlådan... hur länge kan hon simma där? Det är bara typ 15-25 liter vatten... det ligger en Fluval 3:a i

            (med vanligt salt menar jag grovsalt eller finsalt från köket)
            Senast redigerad av Peter_A_F; 14 juli 2008, 14:44.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Vet inte om jag har möjlighet att få tag i octozin salt just nu... skall jag salta lite gran med vanligt salt... eller vänta tills jag fått tag i Octozin? Just nu är temperaturen 22 grader i frigolitlådan... hur länge kan hon simma där? Det är bara typ 15-25 liter vatten... det ligger en Fluval 3:a i

              (med vanligt salt menar jag grovsalt eller finsalt från köket)
              22 grader är för kallt. Om en fisk är skadad eller har förstoppning så ska man snarare ha förhöjd temp..runt ca 28+ grader. Du ska absolut ligga på ca 26 grader. Du ska inte salta med vanligt bordsalt. Om du ska salta så måste det vara jodfri salt, men det råder jag inte dig till utan om möjligt så försök att få tag på Octozin när du kan.

              Om fisken har god vattencirkulation och syresättning så kan hon vara där i ett dygn..kanske mer. Tempen måste dock upp...

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe

                Om fisken har god vattencirkulation och syresättning så kan hon vara där i ett dygn..kanske mer. Tempen måste dock upp...
                Det här förstod jag inte, vad kan hända efter något dygn, varför skulle hon inte kunna vara där ett bra tag?

                Hälsningar

                Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Det här förstod jag inte, vad kan hända efter något dygn, varför skulle hon inte kunna vara där ett bra tag?

                  Hälsningar

                  Johan
                  Beror på vattenkvalitet och hur bra det är att ha fisken där. Om man ska ha fisken där en längre stund behöver man ju göra vattenbyten, men jag gav honom bara rådet baserat på existerande läge. Visst kan man ha fisken där en längre stund, men tveksamt om det är bra val att göra om man har den stående på altanen eller i förrådet. Det bör ju vara stabila temperaturförhållanden samt ganska frekventa vattenbyten beroende på medicinering och eventuell matning.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Beror på vattenkvalitet och hur bra det är att ha fisken där. Om man ska ha fisken där en längre stund behöver man ju göra vattenbyten, men jag gav honom bara rådet baserat på existerande läge. Visst kan man ha fisken där en längre stund, men tveksamt om det är bra val att göra om man har den stående på altanen eller i förrådet. Det bör ju vara stabila temperaturförhållanden samt ganska frekventa vattenbyten beroende på medicinering och eventuell matning.
                    Håller med om att vattenbyten måste göras om den nu skall gå där länge (precis som i alla akvarium). Måste missat att boxen med fisken skall vara ute på altanen

                    Hälsningar

                    Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #25
                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Håller med om att vattenbyten måste göras om den nu skall gå där länge (precis som i alla akvarium). Måste missat att boxen med fisken skall vara ute på altanen

                      Hälsningar

                      Johan
                      Blev lite panik i morse och därför fick den stå på altanen till att börja med... kan inte ha den inne i vardagsrummet då jag har fyra barn i 2-7 årsålden. Får liksom inte stå för sig själv.

                      Temperaturen är nu stadigt 27 grader och pumpen pumpar på men när jag kolla de till den senast så var den ostadig igen och ville glida över på rygg. Är det kört? Är det bättre att avliva? Vill ju inte plåga den ifall den är väldigt dålig.

                      Jag har tyvärr inte plats för att ha extra kar även om jag skulle vilja... kanske dumt när man har ett så stort kar med många fiskar. Får se ifall jag kan ha ett litet 50-75 liters under ställningen när jag byggt luckor till den...
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Blev lite panik i morse och därför fick den stå på altanen till att börja med... kan inte ha den inne i vardagsrummet då jag har fyra barn i 2-7 årsålden. Får liksom inte stå för sig själv.

                        Temperaturen är nu stadigt 27 grader och pumpen pumpar på men när jag kolla de till den senast så var den ostadig igen och ville glida över på rygg. Är det kört? Är det bättre att avliva? Vill ju inte plåga den ifall den är väldigt dålig.

                        Jag har tyvärr inte plats för att ha extra kar även om jag skulle vilja... kanske dumt när man har ett så stort kar med många fiskar. Får se ifall jag kan ha ett litet 50-75 liters under ställningen när jag byggt luckor till den...
                        Det låter lite oroväckande att fisken nästan tippar över emellanåt, men det kan också vara att den är chockad av alla händelser. Det tar tid att läka en uppjagad fisk som fått mycket stryk på ett eller annat sätt.

                        Tycker du ska vänta lite och försöka studera fisken. Ser det ut som om den har energi att simma (som på videon) så tycker jag att du ska ge den en chans. Ligger den bara på botten och flämtar samt att den tippar över då och då så är det nog i de flesta fallen kört...

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #27
                          OK, men skall man göra något vattenbyte, eller är det bara att stressa upp henne ytterligare. Har gått i samma vatten i 11 timmar nu.

                          Borde jag göra något i det stora karet? Inga andra fiskar har ännu visat några tecken på att vara sjuka.

                          Det är ny/omstartat... när bör man göra vattenbyte? På det gamla gjorde jag först 25%iga vattenbyten varje vecka... men efter algproblem ändrade jag till 50% varannan vecka.

                          Vad skulle ni rekommendera? Det är ju ett ganska belastat kar...
                          Senast redigerad av Peter_A_F; 14 juli 2008, 23:06.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #28
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Några bilder på henne...
                            Det där är en Kadango Redfin hanne. Den på första bilden var en hona. Lyckaq till!


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1127

                              #29
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              OK, men skall man göra något vattenbyte, eller är det bara att stressa upp henne ytterligare. Har gått i samma vatten i 11 timmar nu.

                              Borde jag göra något i det stora karet? Inga andra fiskar har ännu visat några tecken på att vara sjuka.

                              Det är ny/omstartat... när bör man göra vattenbyte? På det gamla gjorde jag först 25%iga vattenbyten varje vecka... men efter algproblem ändrade jag till 50% varannan vecka.

                              Vad skulle ni rekommendera? Det är ju ett ganska belastat kar...
                              25% tycker jag är i det minsta laget. Själv byter jag 50% varje vecka.
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 809

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mattias777
                                Det där är en Kadango Redfin hanne. Den på första bilden var en hona. Lyckaq till!
                                Han var sämre på kvällen med kraftigare balansproblem igen... jag hoppades att det skulle vända men nu i morse var han död.

                                Inga andra fiskar verkar påverkade och troligtvis har det hänt något under transporten. Försöker hålla koll på alla...
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...