Mitt nya 720 liters med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #76
    Igår såg jag två Golden som tuggade också... Så nu är det tre honor som tuggar!

    Har ju visserligen fiskar så det räcker men det skall bli spännande att se hur det går... Systern behöver fler i sitt 600 liters...

    Jag har väldigt mycket sten och gömställen i karet så jag tror nog att ett flertal kan klara sig... fick med mig några yngel i 1 cm storlek som har klarat sig hittils.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #77
      Vet inte om det är intressant men det är min tråd... så jag skriver ändå

      Fått lite nytändning... ja, om man nu kan få det efter att bara hållit på ett år.

      Lite bakgrund till orsaken:
      Det var lite panik när frun ringde i måndags och sa att det läckte från akvariet. Hon lyckades tömma ur hälften av vattnet och det slutade droppa.
      Vi snackade igenom alternativen lite och kom fram till att det nog var bäst att göra sig av med det defekta karet och huvuddelen av fiskarna och köra vidare med ett litet 180 liters som jag har stående. Men så visade det sig att jag bara lyckats hänga en trasa över kanten som blivit en sughävert vilket orsakade "läckan". Nu har vi suttit och tittat på akvariet hela veckan och efter att varit nära att bli av med det känns det ännu roligare att ha det kvar!
      Tråd om eländet: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60279

      Har nu bestämt mig för att försöka renodla fisksoppan något. Ett av problemen är väl att man måste jämka lite med fru och barn också, kan ju inte bara göra sig av med favoritfiskar hur som helst.

      Min tanke just nu är väl att ha kvar följande:
      20 Golden, 8 Afra, 7 Hongi, 2 Delfiner, 2 Fryeri (hanar), 1 FireFish (hona)
      2 Frontosa (Borde igentligen inte vara kvar, men den förhandligen blir svår!)

      Följande får nog inte vara kvar:
      6 Afra, 7 Röd Zebra, 1 Socolofi, 5 Elongatus, 1 Copadichromis borleyi

      Nytillskott:
      4-6 Delfiner, 2-3 Firefish, 2 Fryeri (honor)
      Senast redigerad av Peter_A_F; 22 februari 2009, 21:50.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Håwen
        Användare
        • februari 2009
        • 29

        #78
        Jag tycker det är intressant, så fortsätt skriv du

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #79
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Den bästa växten och som princip alltid funkar heter Cryptocoryne usterian, tror jag. Den är tålig och mycket fin. Den förökar sig efter ett tag så man får gallra o sälja lite. Den är mycket eftertraktad så den är lätt att sälja Den finns i princip aldrig i affärer för den har andra behov som inte funkar för dem som säljer växter som grossister om jag förstått det rätt.

          Men många akvarister har den. Du kanske kan hitta nån i området där du bor
          Väcker frågan igen... är det någon som kan tänkas dela med sig eller sälja lite av den växten som Mattias777 talar varmt om? Lämpligen i närheten av Lerum/GBG

          Lite längre upp i inlägg #70 finns det en bild på Cryptocoryne Usterian...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Zulan
            Användare
            • december 2008
            • 13

            #80
            Ville bara skriva en rad så du inte slutar skriva efter att jag läst igenom hela din tråd. Det var trevlig läsning och ett enormt fint akvarium.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #81
              Ursprungligen postat av Zulan
              Ville bara skriva en rad så du inte slutar skriva efter att jag läst igenom hela din tråd. Det var trevlig läsning och ett enormt fint akvarium.
              Välkommen till ciklid.se och forumet! Tackar och roligt att du tyckte akvariet såg fint ut.

              Kan ju passa på att klippa in ett inlägg som jag skrev för en vecka sedan i totalt fel tråd... (Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!)

              Jag fick haveri på min gamla pump av udda märke, det stod 2300 på sidan vilket jag gissar betyder 2300l/h. Jag hade byggt en lös låda med filtermaterial som den gamla satt i. Ringde till Kent i Nol (Nols ciklidhobby) och fick rekommenderat Aquaclear 110 som en prisvärd och effektiv pump.

              Har kollat runt lite och fick den uppfattningen att det verkar vara en bra pump men att den möjigtvis kan låta lite...

              Åkte upp till Kent i Nol och det är ett nöje att komma dit... här får man ärliga råd och han backar inte för att säga ifall man inte tänkt helt rätt.

              Han dissade min filterlåda totalt och självklart hade han rätt även om det inte blir riktigt lika snyggt. Jag får bygga en riktig filterkammare längre fram när jag kan tömma karet och flyta fiskarna. Funderade också på att köpa till några fiskar när man ändå var där... men det fick jag knappt göra eftersom mitt akvarium har haft dålig filtrering under ett tag. Återigen helt rätt så det blev bara pump idag.

              Vilken fart!!! Det är ju så här det skall se ut!

              Det blir en resa på totalt 10 mil och då åker jag förbi både Ciklidhuset och Trop. akavarieimport för att komma till Nol men det är det värt!

              Såg också Pseudotropheus demasoni när jag var där och blev lite sugen... men samtidigt skall jag försöka minska och inte öka antalet arter.
              Senast redigerad av Peter_A_F; 23 februari 2009, 19:54.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #82
                Extra kar i ställningen?

                Ok, jag fortsätter monologen... det är ändå två som tycker att jag skall fortsätta och ingen som motsatt sig

                Funderar på om man inte skulle få plats med ett litet kar till, tyvärr kan jag inte ta mer bostadsyta så det får vara någonstans där det inte är ivägen. Jag tänkte att kanske under mitt 720?! Funderade på att silikona ihop ett själv eller beställa med exakta mått för att passa mellan alumiumbenen.

                Måtten blir 630x500x300 mm dvs nästan 100 liter. Eftersom det blir väldigt djupt i förhållande till höjden kan man få plats med rejält filter i bakkant. Det borde väl göra att man väldigt sällan behöver rengöra det. Mellanrummet mellan överkant karet och alumiumställningen blir 100mm räcker det för att kunna komma åt hyfsat, eller blir det väldigt trångt?!

                Karet kommer inte att stå på ställningen utan på någon form av egen kostruktion och nedsänkt mellan de horisontella stagen.

                En liten skiss kanske kan förtydliga.
                Senast redigerad av Peter_A_F; 25 februari 2009, 12:18. Anledning: Glömnde skissen
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #83
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Ok, jag fortsätter monologen... det är ändå två som tycker att jag skall fortsätta och ingen som motsatt sig

                  Funderar på om man inte skulle få plats med ett litet kar till, tyvärr kan jag inte ta mer bostadsyta så det får vara någonstans där det inte är ivägen. Jag tänkte att kanske under mitt 720?! Funderade på att silikona ihop ett själv eller beställa med exakta mått för att passa mellan alumiumbenen.

                  Måtten blir 630x500x300 mm dvs nästan 100 liter. Eftersom det blir väldigt djupt i förhållande till höjden kan man få plats med rejält filter i bakkant. Det borde väl göra att man väldigt sällan behöver rengöra det. Mellanrummet mellan överkant karet och alumiumställningen blir 100mm räcker det för att kunna komma åt hyfsat, eller blir det väldigt trångt?!

                  Karet kommer inte att stå på ställningen utan på någon form av egen kostruktion och nedsänkt mellan de horisontella stagen.

                  En liten skiss kanske kan förtydliga.

                  Låter som en bra idé för yngelkar.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • endymion

                    #84
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Ok, jag fortsätter monologen... det är ändå två som tycker att jag skall fortsätta och ingen som motsatt sig

                    Funderar på om man inte skulle få plats med ett litet kar till, tyvärr kan jag inte ta mer bostadsyta så det får vara någonstans där det inte är ivägen. Jag tänkte att kanske under mitt 720?! Funderade på att silikona ihop ett själv eller beställa med exakta mått för att passa mellan alumiumbenen.

                    Måtten blir 630x500x300 mm dvs nästan 100 liter. Eftersom det blir väldigt djupt i förhållande till höjden kan man få plats med rejält filter i bakkant. Det borde väl göra att man väldigt sällan behöver rengöra det. Mellanrummet mellan överkant karet och alumiumställningen blir 100mm räcker det för att kunna komma åt hyfsat, eller blir det väldigt trångt?!

                    Karet kommer inte att stå på ställningen utan på någon form av egen kostruktion och nedsänkt mellan de horisontella stagen.

                    En liten skiss kanske kan förtydliga.
                    Ser ut som att du har lite lite utrymme mellan ovankant på det lilla karet till underkant på det stora. Absolut minimum enligt mig är 12 cm.

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #85
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Ser ut som att du har lite lite utrymme mellan ovankant på det lilla karet till underkant på det stora. Absolut minimum enligt mig är 12 cm.
                      OK, var lite osäker på just denna höjd... på skissen är mellanrummet 10 cm.

                      Det blir ju 2,5 cm mer innanför aluminumställningen... skall fundera på det lite... Men 12 cm tror du kan fungera... även om det inte är jättegott om plats. Men man kommer ju också åt från två håll...
                      Senast redigerad av Peter_A_F; 25 februari 2009, 13:15. Anledning: Skriva lite till....
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Limmet
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 51

                        #86
                        Jag hade sådär förr.... ca 10-12 cm mellanrum. Det var trångt men det funkade!

                        Jobbigt o få hävert vid vattenbyten så fick snarare ösa med nånting och då blev det trångt.... bökigt men smidigt på det viset att det inte tar någon extra plats...

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #87
                          Ursprungligen postat av Limmet
                          Jag hade sådär förr.... ca 10-12 cm mellanrum. Det var trångt men det funkade!

                          Jobbigt o få hävert vid vattenbyten så fick snarare ösa med nånting och då blev det trångt.... bökigt men smidigt på det viset att det inte tar någon extra plats...
                          Låter ju bra att det ändå funkade någorlunda. Vattenbyterna kan vara värt att tänka på... men om man kopplar slangen på en av pumparna så behövs inte hävert effekten.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Håwen
                            Användare
                            • februari 2009
                            • 29

                            #88
                            Du får ju plats med tre sånna kar där under

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #89
                              Ursprungligen postat av Håwen
                              Du får ju plats med tre sånna kar där under
                              Jo, den tanken har väl slagit mig också... det är bra att kunna utöka!
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 809

                                #90
                                Dags att förnya beståndet

                                Frun fick lite blodad tand av att hjälpt till när vi trodde att akvariet gått läck. Så idag föreslog hon att vi skulle försöka fånga in de fiskar som vi inte skall ha kvar i karet.

                                Jag tyckte att det blir svårt... alla kommer att gömma sig under och bakom alla stenar... men hon ville testa. Mycket riktigt slutade det med att väldigt många lavastenar låg på altanen och jakten var inledd. Genom att spärra av karet på mitten med täckglas kunde rivingingen av inredningen halveras. Det räckte det med att plocka ned stenröset där alla var gömda.

                                Nu är systerns bestättning stärkt med
                                Sju Metriaclima estherae, fyra Cynotilapia afra, fem Pseudotropheus sp. "elongatus mphanga"

                                Kvar i mitt kar:
                                20 Labidochromis caeruleus
                                10 Cynotilapia afra (Cobwe)
                                6 Labidochromis sp. "hongi"
                                2 Cyrtocara moorii
                                1 Pseudotropheus socolofi (hane)
                                3 Sciaenochromis fryeri
                                1 Aulonocara "fire fish" (hona)
                                1 Aulonocara "röd rubin" (hona)
                                1 Copadichromis borleyi Kadango (hona)
                                2 Cyphotilapia frontosa

                                OK, kunde kanske rensat ytterligare! Men det är ändå två arter mindre och bara en variant av Afra nu...
                                Vet inte riktigt hur jag skall göra med Borlyi honan. Den är ca 12-14 cm och funderar ifall Kent skulle kunna ta emot den samt röd rubin honan.

                                Sedan är planen att skaffa 4-6 Aulonocara "firefish", 4-6 Cyrtocara Moorii och 2-3 Pseudotropheus Socolofi.
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...