Mitt nya 720 liters med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #61
    En lite bild på akvariet...

    Filterhörnet sitter i högerkanten... den vita kopplingen sitter där för att rikta om vattnet ur filtret. Skall nog flytta pumpen så att det går att rikta om strålen så att den inte sprutar lika kraftigt uppåt.

    Mer om filtret här:
    Till mitt 720 litersakvarie tänkte jag bygga ett filterhörn. Men eftersom det simmar runt en massa fiskar i det så blir det svårt att bygga på plats. Därför tänkte jag mig att bygga det som en fristående modul som jag helt enkelt ställer dit i hörnet... en tanke är också att vibrationer skulle kunna elimineras bättre.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #62
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      OK, försökte fånga denna Hongi förrut... men det var helt omöjligt utan att behöva riva ur all inredning.

      Han är rejält mager... och ser allmänt sliten ut.

      Vad kan han lida av?
      Tycker mer det ser ut som en Psedotropheus elongatus Chewere i ett risigt tillstånd. Äter den?

      Jag har haft nån enstaka fisk som magrar o till slut tynar bort fast den äter. Vet ej vad detta beror på, hade det på en Polit hona en gång. Här är en bild på ett friskare exemplar av elongatus Chewere. De är ena riktiga krigare annars med en snygg teckning på hanarna. Speciellt om man håller på AIK


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #63
        Tycker verkligen du skall köpa en ny rengbågsfisk, som barnen kallade den. Jag har själv 7st på uppgång som är samma variant av den Röd Rubin som den du förlorade.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #64
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Tycker mer det ser ut som en Psedotropheus elongatus Chewere i ett risigt tillstånd. Äter den?

          Jag har haft nån enstaka fisk som magrar o till slut tynar bort fast den äter. Vet ej vad detta beror på, hade det på en Polit hona en gång. Här är en bild på ett friskare exemplar av elongatus Chewere. De är ena riktiga krigare annars med en snygg teckning på hanarna. Speciellt om man håller på AIK
          Nej, det är faktiskt en Hongi... men bilden usel!

          Den hade varit bakom bakgrunden i mitt gamla akvarie... fiskade upp den två gånger men den lyckades smita bakom igen. Kan vara väldigt skygg och stressas kanske av alla fiskar... äter lite, men är inte lika på som de övriga invånarna (men det är väl inte speciellt svårt )
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #65
            Matade med flingfoder idag... tänkte att de mindre fiskarna skulle få lättare att få tag i något.

            Hongin simmade runt och åt flingor för det glattaste... så det kan vara så att han har haft svårt att få i sig tillräckligt när jag matat med räkmix?!

            Har också försökt mata sparsamt nu under de 1,5 vecka som jag haft det nya akvariet. Innan det simmade han ju runt i bakgrunden på mitt gamla kar... så han kanske bara har fått dåligt med mat.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #66
              Hongin äter fortfarande och simmar runt bland de andra som om han skulle vara helt normal... men han ser fortfarande sliten ut.
              __________________________________________________ ______________

              Ursprungligen postat av Mattias777
              Jag tror det där är en Fryeri med fast med mörkare teckning.
              Ganska häftigt... visst är det en Fryeri! Han blir bara mer färgstark och det gula bandet blir mer och mer vitt... verkar trivas!
              __________________________________________________ ______________
              Funderar över att sätta växter i enda delen av akvariet... testade lite i det gamla. Planterade en liten vallisneria men den kroknade ganska snart samt att några av fiskarna tyckte det var kul att rycka av en del och simma runt med...

              Hur gör man för att få växter att trivas och vilka är lättast att börja med?
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #67
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Nej, det är faktiskt en Hongi... men bilden usel!

                Den hade varit bakom bakgrunden i mitt gamla akvarie... fiskade upp den två gånger men den lyckades smita bakom igen. Kan vara väldigt skygg och stressas kanske av alla fiskar... äter lite, men är inte lika på som de övriga invånarna (men det är väl inte speciellt svårt )
                Ja är det en Hongie, så kommer jag att sluta på detta forumet, Peter jag tror faktiskt att du har blandat ihop vissa fisknamn.Janne

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #68
                  Peter...hur länge hade killen haft akvariet och fiskarna innan du övertog det? En del fiskar kanske t o m är så gamla att de är på sista simtagen...och då tänker jag på den du kallar för "Hongi" och även en "Delfin". Kan det vara så?

                  Det behöver ju inte alltid vara som så att fiskarna är sjuka utan de kan ju tyna bort mer och mer pga ålder.

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #69
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Hongin äter fortfarande och simmar runt bland de andra som om han skulle vara helt normal... men han ser fortfarande sliten ut.
                    __________________________________________________ ______________



                    Ganska häftigt... visst är det en Fryeri! Han blir bara mer färgstark och det gula bandet blir mer och mer vitt... verkar trivas!
                    __________________________________________________ ______________
                    Funderar över att sätta växter i enda delen av akvariet... testade lite i det gamla. Planterade en liten vallisneria men den kroknade ganska snart samt att några av fiskarna tyckte det var kul att rycka av en del och simma runt med...

                    Hur gör man för att få växter att trivas och vilka är lättast att börja med?
                    Den bästa växten och som princip alltid funkar heter Cryptocoryne usterian, tror jag. Den är tålig och mycket fin. Den förökar sig efter ett tag så man får gallra o sälja lite. Den är mycket eftertraktad så den är lätt att sälja Den finns i princip aldrig i affärer för den har andra behov som inte funkar för dem som säljer växter som grossister om jag förstått det rätt.

                    Men många akvarister har den. Du kanske kan hitta nån i området där du bor
                    Senast redigerad av Mattias777; 28 juli 2008, 11:21.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #70
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Den bästa växten och som princip alltid funkar heter Cryptocoryne usterian, tror jag. Den är tålig och mycket fin. Den förökar sig efter ett tag så man får gallra o sälja lite. Den är mycket eftertraktad så den är lätt att sälja Den finns i princip aldrig i affärer för den har andra behov som inte funkar för dem som säljer växter som grossister om jag förstått det rätt.

                      Men många akvarister har den. Du kanske kan hitta nån i området där du bor
                      Ok, låter som en trevlig växt... kollade runt lite och det verkar som den gillar lite hårdare vatten vilket passar bra till Malawi

                      Hittade en bild på nätet... är det någon som råkar ha lite för mycket av denna växt och vill dela med sig? Här i Göteborg/Lerums området?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #71
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja är det en Hongie, så kommer jag att sluta på detta forumet, Peter jag tror faktiskt att du har blandat ihop vissa fisknamn.Janne
                        Du vet garanterat vad du pratar om... men jag ber om ursäkt för bildkvaliteten... vet inte varför det skall vara så svårt att fånga den på bild.

                        Men här är en bild till på den och två andra av samma sort...
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #72
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Peter...hur länge hade killen haft akvariet och fiskarna innan du övertog det? En del fiskar kanske t o m är så gamla att de är på sista simtagen...och då tänker jag på den du kallar för "Hongi" och även en "Delfin". Kan det vara så?

                          Det behöver ju inte alltid vara som så att fiskarna är sjuka utan de kan ju tyna bort mer och mer pga ålder.
                          Lite osäker på hur länge han haft dem... akvariet var ca 2 år gammalt men är ganska säker på att fiskarna var äldre.

                          Den gamla Delfinen verkade vara just gammal... och klarade inte av flytten utan lade sig helt sonika ned på botten och dog efter någon dag. Min "Hongi" däremot var från mitt gamla akvarie och jag har haft den i ca tre månader. Men den hade gömt sig bakom bakgrunden i det förra akvariet... och antagligen fått för lite mat. Men den har magrat ytterligare sedan den kom i det nya... samt fått vita stråk på kroppen.

                          Men den simmar snabbt (=svårfångad) och äter...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #73
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Du vet garanterat vad du pratar om... men jag ber om ursäkt för bildkvaliteten... vet inte varför det skall vara så svårt att fånga den på bild.

                            Men här är en bild till på den och två andra av samma sort...
                            Ja ursäkta Peter, det är en Hongie.
                            Ja då var min karriär slut på detta forumet.
                            Nej självklart så kommer jag att terroisera er i fortsättningen också, och skapa lite debatter Janne

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #74
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja ursäkta Peter, det är en Hongie.
                              Ja då var min karriär slut på detta forumet.
                              Nej självklart så kommer jag att terroisera er i fortsättningen också, och skapa lite debatter Janne
                              Ja, man började ju undra själv... men skyll på extremt dåliga bilder.

                              Absolut, gissade att det skulle vara svårare än så att få dig att sluta skriva... och vad vore ett fourm utan åsikter!
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 809

                                #75
                                Min Hongi börjar faktiskt se bättre ut och det vita på kroppen är nästan borta och han börjar få en vettigare form även om han fortfarande är väldigt mager. Men han äter villigt varje gång jag matar.

                                Såg nu ikväll att en av mina Afra honor tuggade! Kändes väldigt roligt, och förhoppningsvis tyder det på att fiskarna trivs.
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...