ang red rainbow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Stämmer, och helt Troffefritt!
    Jasså? Du vet vad som finns i vartenda hem i Grebo?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #47
      Finns inte så många hem. Klart kan ju finnas nån som i lönndom odlar sånt!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Uppenbarligen, eller så var det jag som nu blandade ihop "Red Rainbow" och "Bärnsten" eftersom Kambwimba ligger i Tanzania och där finns en population av "Red Rainbow".
        Farligt att skriva något tidigt på morgonen innan man får i sig frukost

        Så detta är väl lite mer korrekt då
        Bärnsten - Tropheus moorii, Kasakalawe
        "Red Rainbow" - Tropheus moorii, Kambwimba

        Att jag sätter "Red Rainbow" inom "" beror på att jag tror att det i handeln nog förekommer flera populationer som kallas för "Red Rainbow".
        De jag importerade under 90-talet via Toby Veal ser inte ut på samma sätt som de Red Rainbow som förekommit i handeln från African Diving.
        Det var ju därför som Roger Persson etc. började kalla sina Red Rainbow (som han köpte av mig) för - "äkta red rainbow".

        Som sagt som flera skrivit ovan - det är alltid bättre att ange det vetenskapliga namnet + ortsnamnet. Fast som sagt gör det inte innan frukosten är avklarad
        Ja det kanske är bra på andra fiskar än tropheus, för där tycker jag inte att det funkar något vidare.
        för när det gäller red rainbow, som är så snarlika och som Jörgen från African diving så hittar man fiskar som ar lite blått och fiskar med mycket rött i sig längs hela strandremsan, nu vet jag inte hur långt han menade.
        Men att kasanga, kepere, kambwimba troligtvis är samma fisk det tror jag.
        Mplungu kanske är som du säger Kjell, ett namn som någon dåligt påläst tysk grossist på åttitalet hittade på..
        Muzi, samazi och kala är inga röd regnbåge.Janne

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #49
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Men att kasanga, kepere, kambwimba troligtvis är samma fisk det tror jag.
          Ja som sagt, det är olika populationer av samma art - Tropheus moorii. Det finns ingen som helst anledning att blanda in handelsnamn.

          Här finns DNA-trädet för Tropheus att studera:
          Background Cichlid fishes are notorious for their wealth of intra- and interspecific colour pattern diversity. In Lake Tanganyika, the endemic genus Tropheus represents the most impressive example for geographic variation in the pattern and hue of integument colouration, but the taxonomy of the over 100 mostly allopatric colour morphs remains to a large degree unresolved. Previous studies of mitochondrial DNA sequence data revealed polyphyly of the six nominally described species and complex phylogeographic patterns influenced by lake level fluctuations and population admixture, and suggested the parallel evolution of similar colour patterns in divergent evolutionary lineages. A gene tree of a rapidly radiating group may be subject to incomplete and stochastic lineage sorting, and to overcome this problem we used multi-locus, nuclear AFLP data in comparison with mtDNA sequences to study diversification, migration and introgression in Tropheus colour morphs in Lake Tanganyika. Results Significant incongruence between phylogenetic reconstructions from mitochondrial and AFLP data suggested incomplete sorting of mitochondrial haplotypes as well as frequent introgression between differentiated lineages. In contrast to the mitochondrial phylogeny, the AFLP phenogram was largely congruent with species classifications, colour pattern similarities, and in many cases also with the current geographic distribution of populations, and did not produce evidence of convergent colour pattern evolution. Homoplasy in the AFLP data was used to identify populations that were strongly affected by introgression. Conclusion Different evolutionary processes were distinguished by the combination of mitochondrial and AFLP data. Mitochondrial phylogeographic patterns retained signals of large-scale migration events triggered by historical, major lake level fluctuations, whereas AFLP data indicated genetic cohesion among local groups of populations resulting from secondary contact of adjacent populations in the course of the more frequently occurring, minor lake level fluctuations. There was no support for the parallel evolution of similar colour patterns in the AFLP data. Genetic signatures of introgression and hybridisation detected in several populations suggest that lake level fluctuations drove the stunning diversification of Tropheus morphs not only through population fragmentation, but also by promoting hybridisation between differentiated morphs in secondary contact.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Ursprungligen postat av Micke
            Ja som sagt, det är olika populationer av samma art - Tropheus moorii. Det finns ingen som helst anledning att blanda in handelsnamn.

            Här finns DNA-trädet för Tropheus att studera:
            http://www.biomedcentral.com/1471-21...e/F2?highres=y
            Var placerar du kambwimban, som är den red rainbow som Ad Konigs, säger är den som har mest rött i ryggfenan?Janne

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #51
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Var placerar du kambwimban, som är den red rainbow som Ad Konigs, säger är den som har mest rött i ryggfenan?Janne
              Är du så smart som du är så förstår du nog själv vart den placeras i detta träd av genetik. Men den omnämns ju inte exakt men man kan ju lista sig till i vilket träd den finns iaf.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Var placerar du kambwimban, som är den red rainbow som Ad Konigs, säger är den som har mest rött i ryggfenan?Janne
                Jag vet inte vad du menar med att placera, om du menar i DNA-trädet så har man inte med den populationen i studien. Här finns en översikt på vilka populationer som ingår:
                Background Cichlid fishes are notorious for their wealth of intra- and interspecific colour pattern diversity. In Lake Tanganyika, the endemic genus Tropheus represents the most impressive example for geographic variation in the pattern and hue of integument colouration, but the taxonomy of the over 100 mostly allopatric colour morphs remains to a large degree unresolved. Previous studies of mitochondrial DNA sequence data revealed polyphyly of the six nominally described species and complex phylogeographic patterns influenced by lake level fluctuations and population admixture, and suggested the parallel evolution of similar colour patterns in divergent evolutionary lineages. A gene tree of a rapidly radiating group may be subject to incomplete and stochastic lineage sorting, and to overcome this problem we used multi-locus, nuclear AFLP data in comparison with mtDNA sequences to study diversification, migration and introgression in Tropheus colour morphs in Lake Tanganyika. Results Significant incongruence between phylogenetic reconstructions from mitochondrial and AFLP data suggested incomplete sorting of mitochondrial haplotypes as well as frequent introgression between differentiated lineages. In contrast to the mitochondrial phylogeny, the AFLP phenogram was largely congruent with species classifications, colour pattern similarities, and in many cases also with the current geographic distribution of populations, and did not produce evidence of convergent colour pattern evolution. Homoplasy in the AFLP data was used to identify populations that were strongly affected by introgression. Conclusion Different evolutionary processes were distinguished by the combination of mitochondrial and AFLP data. Mitochondrial phylogeographic patterns retained signals of large-scale migration events triggered by historical, major lake level fluctuations, whereas AFLP data indicated genetic cohesion among local groups of populations resulting from secondary contact of adjacent populations in the course of the more frequently occurring, minor lake level fluctuations. There was no support for the parallel evolution of similar colour patterns in the AFLP data. Genetic signatures of introgression and hybridisation detected in several populations suggest that lake level fluctuations drove the stunning diversification of Tropheus morphs not only through population fragmentation, but also by promoting hybridisation between differentiated morphs in secondary contact.


                Varför inte gömma namnet "red rainbow", det är ju en beskriven art och då räcker namnet Tropheus moorii , Kambwimba gott.
                Senast redigerad av Micke; 19 juli 2008, 19:25.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #53
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Är du så smart som du är så förstår du nog själv vart den placeras i detta träd av genetik. Men den omnämns ju inte exakt men man kan ju lista sig till i vilket träd den finns iaf.
                  Nej tyvärr Andreas, jag gick bara 7 år i skolan och engelskan var tyvärr ett av dom ämnena som jag fick streck i. Och jag tror inte att det beror på om jag är smart eller inte.
                  Men ni som kan tyda det, så vill jag gärna att ni gör det för mig.Janne

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #54
                    Ursprungligen postat av Micke

                    Här finns DNA-trädet för Tropheus att studera:
                    http://www.biomedcentral.com/1471-21...e/F2?highres=y
                    Den där skulle iaf jag behöva en pedagogisk genomgång av för att kunna förstå...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #55
                      Du behöver inte kunna tyda DNA-trädet Janne, jag bara funderar på vad du är ute efter. Vad menar du med att de tre populationerna Kasanga, Kepere, Kambwimba är samma?

                      Menar du att det är en egen art som inte skulle vara Tropheus moorii, eller menar du att det är olika populationer av T. moorii som ser likadana ut?

                      Eftersom arten är beskriven finns det ingen anledning att använda handelsnamn, det gör man i väntan på att en art ska beskrivas vetenskapligt. Som t ex Tropheus sp. "black".
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #56
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Som t ex Tropheus sp. "black".
                        Fast det rekommenderas väl att man nuförtiden skall skriva Tropheus sp. 'black'
                        Inte lätt att lära om för gamla gubbar

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Eftersom arten är beskriven finns det ingen anledning att använda handelsnamn, det gör man i väntan på att en art ska beskrivas vetenskapligt. Som t ex Tropheus sp. "black".
                          Det är iof otroligt mycket enklare att sälja en fisk med ett "coolt" namn som Red Rainbow eller Marmelade Cat, det är väl därför dessa namn överhuvudtaget existerar skulle jag tro.
                          Nu menar jag inte att det är rätt bara för det =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #58
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Det är iof otroligt mycket enklare att sälja en fisk med ett "coolt" namn som Red Rainbow eller Marmelade Cat, det är väl därför dessa namn överhuvudtaget existerar skulle jag tro.
                            Nu menar jag inte att det är rätt bara för det =)
                            Eller så är det tradition - läser man gamla Ciklidblad så var det sällan man förr i tiden pratade om olika fångstplatser. Ingen (varken exportören, importören, affären eller konsumenten) brydde sig och man kunde ju inte kalla alla troffar för Tropheus moori utan då blev det ett handelsnamn som tillkom.
                            Det är först på "senare" år som det börjat bli viktigt att hålla arterna/populationerna rena och då har vi också efterlyst fångstplatsen för att kunna hålla reda på allihop (förr var det ju också betydligt färre arter/populationer som fanns tillgängliga).

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Du behöver inte kunna tyda DNA-trädet Janne, jag bara funderar på vad du är ute efter. Vad menar du med att de tre populationerna Kasanga, Kepere, Kambwimba är samma?

                              Menar du att det är en egen art som inte skulle vara Tropheus moorii, eller menar du att det är olika populationer av T. moorii som ser likadana ut?

                              Eftersom arten är beskriven finns det ingen anledning att använda handelsnamn, det gör man i väntan på att en art ska beskrivas vetenskapligt. Som t ex Tropheus sp. "black".
                              Ja nu blev det mycket, jag påstår att det är samma art, det vill säga den som först nämdes som red rainbow, och sedan att den är fångad vid kasanga kepere eller kambwimba, sedan om du kallar det vetenskapligt olika populationer, det är jag för dåligt påläst för att avgöra.
                              alltså min egna amatörmässiga slutsats är att tropheus moorie red rainbow, med olika handelsnamn som kasanga, kepere och kambwimba är samma fisk.Janne

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #60
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja nu blev det mycket, jag påstår att det är samma art, det vill säga den som först nämdes som red rainbow, och sedan att den är fångad vid kasanga kepere eller kambwimba, sedan om du kallar det vetenskapligt olika populationer, det är jag för dåligt påläst för att avgöra.
                                alltså min egna amatörmässiga slutsats är att tropheus moorie red rainbow, med olika handelsnamn som kasanga, kepere och kambwimba är samma fisk.Janne
                                Ja alla populationerna är samma art, Tropheus moorii. Då är du helt överens med vetenskapen . Men för att undgå missförstånd, vilket denna tråd tydligt visar lätt uppstår, så undvik handelsnamn och använd istället artnamn och fångstplats.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...