ang red rainbow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    ang red rainbow

    sitter och läser på att dom som är inne på forumet just nu, är Ankaret det vill säga jurgen från afrikan diving och kjell fohrman som har Ad som läromästare , jag ser framemot en intressant debatt om red rainbow. janne
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Denna tråden borde ju inte ligga här, personligen tycker jag det är en djungel som ni aldrig kommer få rättsida på vad det är, pga att det florerar för mycket namn, detta gäller många tropheus.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Red Rainbow är väl ett försäljnings namn på dessa T.mooriis så det blir svårt att få rätsida på det... vilken rätsida man nu söker.

      Det finns ju några olika som alla kallas Red Rainbow fast dom har olika fångstplatser.

      Ett exempel på några Red Rainbow varianter.
      Tropheus moorii "Kambwimba"
      Tropheus moorii "Kapere"
      Tropheus moorii "Kasanga"
      Tropheus moorii "Samazi"
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Den äkta röda regnbågen

        Skrivet av deelay: Red Rainbow är väl ett försäljnings namn på dessa T.mooriis så det blir svårt att få rätsida på det... vilken rätsida man nu söker.

        Det finns ju några olika som alla kallas Red Rainbow fast dom har olika fångstplatser.

        Ett exempel på några Red Rainbow varianter.
        Tropheus moorii "Kambwimba"
        Tropheus moorii "Kapere"
        Tropheus moorii "Kasanga"
        Tropheus moorii "Samazi"
        Enligt Ad Konings kommer den äkta röda regnbågen från Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
        Övriga fisknamn är snarlika till utseendet och hakar därmed på namnet Red Rainbow.

        Se nedan utdrag från CB 01/99

        Mvh Göran

        *************************************
        Tr. moori "röd regnbåge"
        Av: Roger Persson

        Publicerad i Ciklidbladet nr: 01 / 1999

        Hej igen! Den här gången tänkte jag prata litet om en Tropheus-variant som var riktigt het för så där en 10 år sedan. Diskussionerna var många och långa om vad som egentligen var vad. Hur kunde den se så olika ut? Var fångades den egentligen? Ibland var de mer blåa än röda. Kala nämndes som fångstplats för att senare ändras till Kasanga. Ytterligare till en plats med namnet Kapere. Buden var många och ingen tycktes veta exakt var. Detta var som sagt för 10 år sedan, idag vet man bättre. Den exakta fångstplatsen är, enligt Ad Konings, Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
        Ad har förresten nyligen kommit ut med en ny bok om Tanganyika ciklider som jag varmt kan rekommendera.

        Idag är väl de flesta mysterier lösta och alla vet hur en äkta "röd regnbåge" ska se ut, men i ärlighetens namn ska det sägas att det inte är helt självklart då den kan vara mycket variabel utseendemässigt. En del går i färgerna grönt, rött, gult medan andra går i blått, rött och gulorange. Ser man dessa två ytterligheter i färg tillsammans är det lätt att tro att det rör sig om olika varianter, men så är alltså inte fallet.

        Från Kasanga och söderut till gränsen mot Zambia är det enligt uppgift fråga om en och samma variant, Norr om Kasanga däremot förekommer det en variant som idag går under namnet "blue blaze". Den är mycket lik de exemplar av "röd regnbåge" som går åt det blå hållet. "blue blaze" varianten har betydligt svagare färger om en liknande de hos "röd regnbågen" och för 10 år sedan visste man troligen inte riktigt var man skulle dra gränsen och många "blue blaze" åkte nog med av bara farten och såldes som den riktiga "röda regnbågen".

        Jag kan själv vittna om detta då mina första "röd regnbåge" med allra största säkerhet var "blue blaze" varianten. På den tiden var det slagsmål om de få exemplar som kom hit till oss i Sverige.

        Vid ett tillfälle när Kjell Fohrman hade sin berömda butik i Kalmar var vi två man som hade beställt de få exemplar som fanns och för att göra det så rättvist som möjligt håvade Kjell upp samtliga fiskar och så fick vi välja varannan fisk genom att helt sonika själv plocka upp den ur baljan med händerna.

        Idag tycker jag mig se vissa paralleller hos den eftertraktade "ilangi"-varianten. Tropheus moorii "ilangi" är en mycket vacker Tropheus, men tyvärr är populationen väldigt liten. Den intilliggande Tropheus-varianten med namnet "chilanga" påminner en del om "ilangin".

        Av de vildfångade exemplar jag har sett och som har sålts som "ilangi" tycker jag väldigt många har sett ut som "chilangi". Framtiden får väl utvisa hur det ligger till.

        För att återgå till Tropheus moorii "röd regnbåge" kan man nog fastslå att även om smaken är som baken så är den här Tropheus-varianten en av de allra vackraste. Även ynglen är fantastiskt färgstarka och frågan är väl om inte den här Tropheusen har de allra vackraste ynglen.
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Enligt Ad Konings kommer den äkta röda regnbågen från Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
          Övriga fisknamn är snarlika till utseendet och hakar därmed på namnet Red Rainbow.
          Med äkta menar han säkert den första... men red rainbow är ju fortfarande bara ett färsäljningsnamn så därför är det ju naturligt att liknande fiskar åker med i samma veva.
          Ad lär väl inte kalla någon fisk "red rainbow" som vetenskapligt namn?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            [QUOTE=Göran Å;738999]Enligt Ad Konings kommer den äkta röda regnbågen från Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
            Övriga fisknamn är snarlika till utseendet och hakar därmed på namnet Red Rainbow.




            Ja då har jag fått ett pm från jörgen i landskrona, och han borde väl veta varifrån red rainbow fångas, han var en utav Africans diving medarbetare som fångade fisk längs tanzanias kust.
            Alltså där som red rainbows fångades från åttitalet fram tills nu
            Han påpekade samtidigt att han inte ville ha något groll med någon.
            Och jag kan ju förstå hans ståndpunkt för att den debatten som fördes i ciklidbladet i början av 90talet, där var det en del osanningar som kom fram.
            Men döm själva, vem är mest trovärdig, dom som har sin camp precis utanför stranden där red rainbow fångas eller Ad Konig som knappt varit där.
            Ja här kommer mailet från Jörgen.Janne

            Vi har fångat och exporterat röd regnbåge ett antal gånger från Afrika.
            Kan bara tala efter egna erfarenheter - "Röd regnbåge" fångas på en sträcka från Muzi/Kasanga i Tansania mot Sambia.
            Ju längre söderut, mer antal individer med rött anslag i sig mer norr och man får blått inslag. Man får helt enkelt upp i södra delen kanske 100 st individer med rött anlag och en med blått - tvärtom mot norr. Sedan exporterades det i början som det var och det uppstod frågor. Var fisken blandad av exportören? Eller var det så att man inte ville acceptera fakta att det verkligen fanns blandade individer i sjön. Nu vet vi bättre och att avkomma kan bli både och, oberoende om det bara är blåa individer eller röda. Mvh Jörgen
            Senast redigerad av malawijanne; 15 juli 2008, 20:58.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Vad är äkta "Red Rainbow".
              Det är bara ett handelsnamn och man kan ju lika gärna fråga sig var finns den äkta pagegojcikliden - jo på ett par olika ställen beroende på vem man frågar och faktum är att alla har rätt.
              Så ett tips till alla - lär er att använda artnamn ihop med fångstplats så slipper vi detta eviga käbbel om namn (se deelays inlägg ovan) - fast det klart sådana namn är väl inte lika säljande och det verkar ju vara det som det handlar om.
              Enligt African Divings talesman i Sverige på den tiden så hittades bara Red Rainbow på en liten "plätt" och den bevakade de hela tiden och sköt ihjäl folk som försökte fånga "Red Rainbow" på "deras" fångstplats.
              Jag var rätt trött på den debatten då och har inte ett dyft intresse av att ta upp den igen. Ett tips till Jörgen - med sådana vänner som MZ så behöver ni inga fiender
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 juli 2008, 21:56.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                [QUOTE=malawijanne;739353]
                Ursprungligen postat av Göran Å
                Enligt Ad Konings kommer den äkta röda regnbågen från Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
                Övriga fisknamn är snarlika till utseendet och hakar därmed på namnet Red Rainbow.




                Ja då har jag fått ett pm från jörgen i landskrona, och han borde väl veta varifrån red rainbow fångas, han var en utav Africans diving medarbetare som fångade fisk längs tanzanias kust.
                Alltså där som red rainbows fångades från åttitalet fram tills nu
                Han påpekade samtidigt att han inte ville ha något groll med någon.
                Och jag kan ju förstå hans ståndpunkt för att den debatten som fördes i ciklidbladet i början av 90talet, där var det en del osanningar som kom fram.
                Men döm själva, vem är mest trovärdig, dom som har sin camp precis utanför stranden där red rainbow fångas eller Ad Konig som knappt varit där.
                Ja här kommer mailet från Jörgen.Janne

                Vi har fångat och exporterat röd regnbåge ett antal gånger från Afrika.
                Kan bara tala efter egna erfarenheter - "Röd regnbåge" fångas på en sträcka från Muzi/Kasanga i Tansania mot Sambia.
                Ju längre söderut, mer antal individer med rött anslag i sig mer norr och man får blått inslag. Man får helt enkelt upp i södra delen kanske 100 st individer med rött anlag och en med blått - tvärtom mot norr. Sedan exporterades det i början som det var och det uppstod frågor. Var fisken blandad av exportören? Eller var det så att man inte ville acceptera fakta att det verkligen fanns blandade individer i sjön. Nu vet vi bättre och att avkomma kan bli både och, oberoende om det bara är blåa individer eller röda. Mvh Jörgen
                Sicket gensvar man fick i tråden. Tror ni att Jörgen har rätt när han skriver att det är samma fisk hela kuststräckan.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 17 juli 2008, 15:55.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Vad är äkta "Red Rainbow".
                  Det är bara ett handelsnamn och man kan ju lika gärna fråga sig var finns den äkta pagegojcikliden - jo på ett par olika ställen beroende på vem man frågar och faktum är att alla har rätt.
                  Så ett tips till alla - lär er att använda artnamn ihop med fångstplats så slipper vi detta eviga käbbel om namn (se deelays inlägg ovan) - fast det klart sådana namn är väl inte lika säljande och det verkar ju vara det som det handlar om.
                  Enligt African Divings talesman i Sverige på den tiden så hittades bara Red Rainbow på en liten "plätt" och den bevakade de hela tiden och sköt ihjäl folk som försökte fånga "Red Rainbow" på "deras" fångstplats.
                  Jag var rätt trött på den debatten då och har inte ett dyft intresse av att ta upp den igen. Ett tips till Jörgen - med sådana vänner som MZ så behöver ni inga fiender
                  Jamen Kjell, om du inte har lust att ta upp debatten om röd regnbåge, då är väl det bäst att inte skriva något överhuvudtagetJanne

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    [QUOTE=malawijanne;739580]
                    Ursprungligen postat av malawijanne

                    Sicket gensvar man fick i tråden. Tror ni att Jörgen har rätt när han skriver att det är samma fisk hela kuststräckan.Janne

                    Jag missade debatten i början på nittiotalet ( synd ) kan bara yttra mig vad jag har läst i slutet av nittiotalet CB 01 / 99, där det i artikel skrivs att Ad K hänvisar röd regnbåge till Kambwimba som ligger söder om Kasanga = mer rött i fisken. Man vill ju gärna tro att det man läser i CB är sant när det kommer från kunnigt folk.

                    Om det är samma fisksort utmed hela kuststräckan som Jörgen skriver kan väl bara bevisas med ett DNA.

                    Något man kan undra över är ju om det är rätt att kalla en fisk för röd regnbåge om den går i blått som de tydligen gör norr om Kasanga enl Jörgens Pm.

                    Ad:s tolkning kanske inte är så tokig i alla fall....

                    Hur som hellst så är det väl enklast att kalla fisken enl namn från fångstplatsen, såsom deelay och Kjell F föreslår.

                    Sedan om man vill lägga till röd, blå eller gul regnbåge är ju upp till var och en.

                    I vilket fall som hellst ska du ha tack malawijanne för ditt engagemang i frågan, alltid roligt med lite debatter på forumet bara de är sansade.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      [QUOTE=Göran Å;739639]
                      Ursprungligen postat av malawijanne


                      Jag missade debatten i början på nittiotalet ( synd ) kan bara yttra mig vad jag har läst i slutet av nittiotalet CB 01 / 99, där det i artikel skrivs att Ad K hänvisar röd regnbåge till Kambwimba som ligger söder om Kasanga = mer rött i fisken. Man vill ju gärna tro att det man läser i CB är sant när det kommer från kunnigt folk.

                      Om det är samma fisksort utmed hela kuststräckan som Jörgen skriver kan väl bara bevisas med ett DNA.

                      Något man kan undra över är ju om det är rätt att kalla en fisk för röd regnbåge om den går i blått som de tydligen gör norr om Kasanga enl Jörgens Pm.

                      Ad:s tolkning kanske inte är så tokig i alla fall....

                      Hur som hellst så är det väl enklast att kalla fisken enl namn från fångstplatsen, såsom deelay och Kjell F föreslår.

                      Sedan om man vill lägga till röd, blå eller gul regnbåge är ju upp till var och en.

                      I vilket fall som hellst ska du ha tack malawijanne för ditt engagemang i frågan, alltid roligt med lite debatter på forumet bara de är sansade.

                      Mvh Göran
                      Ja, jag följde debatten i ciklidbladet i början av nittiotalet, och den var lite hetsig från och till, och allt som skrevs i ciklidbladet var nog inte sant.
                      och det var Kjell Fohrman , marcus Zadenius en före detta redaktör och det var Mikael från African Diving sedan var det säkert någon mer.
                      Och jag tyckte redan då att, det måste väl vara så att dom som som har sin fångsstation precis jämte där red rainbow fångades dom borde väl ha mest koll. Det vill säga African Diving med mikael och Jörgen som ägare.
                      Och det tror jag fortfarande, och när jag såg att Jörgen var ute på forumet så tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle att reda ut car dom olika varianterna fångas, om det nu är några olika varianter. Skoj att du tycker att det ett intressant ämne Göran.Janne

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ja tänk så mycket enklare det hade varit om exportörerna hade uppgett art/fångstplats istället för att hitta på fantasifulla handelsnamn
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Ja tänk så mycket enklare det hade varit om exportörerna hade uppgett art/fångstplats istället för att hitta på fantasifulla handelsnamn
                          Ja det håller jag med dig helt och hållet Micke, och där tycker jag dom flesta fångsstationer och grossister i Afrika verkar vara lika dåliga på att uppfylla dom kraven, så det gäller nog inte enbart African Diving.
                          Men samtidigt så är en del snarlika och det florerar en massa namn.
                          Och visst vi har bestämnt att vi ska använda Ads namn här på ncs.
                          Men man måste kunna föra en debatt här ändå, för jag tror faktiskt att African Diving har bättre koll än vad Ad har, när det gäller var red rainbow fångas

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Denna tråden borde ju inte ligga här, personligen tycker jag det är en djungel som ni aldrig kommer få rättsida på vad det är, pga att det florerar för mycket namn, detta gäller många tropheus.
                            Ja, jag kanske la den i fel tråd, kanske någon som vet hur man flyttar tråden till Afrikanska ciklider.Janne

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Men man måste kunna föra en debatt här ändå, för jag tror faktiskt att African Diving har bättre koll än vad Ad har, när det gäller var red rainbow fångas
                              Du hajar tydligen inte poängen
                              Frågan är väl inte vem som har bäst koll, utan snarare varför man använder namnet Tropheus moorii "red rainbow" istället för t ex Tropheus moorii, Kepere?
                              Den som har störst koll är väl den som hittat på namnet, men den bär ju också ansvaret för att den exporteras med rätt namn så att den inte hybridiseras med andra populationer i våra akvarier. Eller anser du att är det okej att hålla "red rainbow" från Kasanga och Muzi tillsammans?
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...