ang red rainbow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    När jag köpte min första bärnstens grupp så gick den under namnet mpulungu (sunset). detta var i slutet av 90 talet. Att den kallades för sunset har jag hört många teorier om men det går jag ej in på nu.
    Jodå Sunset och apelsin är några av många namn som använts för denna art.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bärnstensmoori http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=127 kallades "på sin tid" för Mpulungu-moorii - sannolikt pga att det är den närmast större orten till den plats där Bärnstensmoori fångas. Senare var det väl någon som kollade lite närmare vad byarna hette (sannolikt Ad) och därefter anges istället orten Kasakalawe i namnet för bärnstensmoorii.
      Vad detta har med "red rainbow" att göra det vet jag inte - "mpulungu" eller "red rainbow" liknar inte varandra på något sätt (jag har importerat mer än 5.000 mpulungu och mer än 1000 red rainbow så jag har haft lite att jämföra med) - som du skriver så kommer de dessutom från vitt skilda platser som ligger långt ifrån varandra.
      Jag har aldrig någonsin i en affär sett en "red rainbow" (oavsett vilken population vi pratar om) som kallats för Mpulungu.

      Som sagt - jag säger det igen - ange det vetenskapliga namnet + fångstplats istället för att virra ihop det med diverse påhittade handelsnamn.
      Sedan instämmer jag helt med Micke - håll de olika populationerna rena
      Det var väldans vad minnet sviker dig kjell, men på slutet av 80talet så kallades redrainbow mplungu utav tyskarna, sedan kan man ju lägga till att red rainbow även har kallats tropheus moorie red rainbow Kala, ett fullständigt namn så till och med Micke kan bli glad.Janne

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #33
        Ursprungligen postat av malawijanne
        tropheus moorie red rainbow Kala, ett fullständigt namn så till och med Micke kan bli glad.Janne
        Nä det där blir jag inte glad av, en sammanblandning av handelsnamn och vetenskapligt namn som dessutom är felstavat .
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Det var väldans vad minnet sviker dig kjell, men på slutet av 80talet så kallades redrainbow mplungu utav tyskarna, sedan kan man ju lägga till att red rainbow även har kallats tropheus moorie red rainbow Kala, ett fullständigt namn så till och med Micke kan bli glad.Janne
          På 80-talet handlade jag mycket fisk i Tyskland och Holland och då kallades definitivt inte Red Rainbow för Mpulungu. Däremot så har det genom åren varit en hel del sammanblandningar mellan de olika citron-varianterna och bärnsten, men de kommer ju alla från "Mpulungu-området".
          Red Rainbow var överhuvudtaget extremt ovanlig även i Tyskland under 80-talet och först under 80-talets andra hälft började den dyka upp där.
          Teoretiskt är det säkert möjligt att någon affär råkat sätta fel namnskylt på fiskarna, eller att någon importör blandat ihop fiskpåsarna från exportören Toby Veal, men att Red Rainbow generellt skulle ha kallats för Mpulungu är fel. Red Rainbow har hellar aldrig importerats till Sverige med namnet Mpulungu.
          Så här skrivs ett korrekt namn - exempel för bärnsten: Tropheus moori, Kasakalawe
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 juli 2008, 10:49.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så här skrivs ett korrekt namn - exempel för bärnsten: Troheus moori, Kambwimba
            Har du inte stavningskontrollen på?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Har du inte stavningskontrollen på?
              Hade väl inte vaknat riktigt - det är ju helg

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nej, det är nog ditt minne som är dåligt. På 80-talet handlade jag mycket fisk i Tyskland och Holland och då kallades definitivt inte Red Rainbow för Mpulungu.
                Så här skrivs ett korrekt namn - exempel för bärnsten: Troheus moori, Kambwimba
                Har arten gått från att vara en namnsättning på bärnsten för att senare bli en namnsättning på en "red rainbow"-art??

                "Bärnstens"-moori heter ju nuförtiden Tropheus moori, kasakalawe om jag inte har missförstått något?

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #38
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Har arten gått från att vara en namnsättning på bärnsten för att senare bli en namnsättning på en "red rainbow"-art??

                  "Bärnstens"-moori heter ju nuförtiden Tropheus moori, kasakalawe om jag inte har missförstått något?
                  Haha, även lokalitetskontrollen verkar vara avslagen.
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • pontus
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 514

                    #39
                    halloj ett tips kolla i Aqualog, African Cichlids II tanganyika I, Tropheus, där det står mycket om alla fångst platser, exporter, ets, där kan man få lite svar på frågor som man kan ha
                    mvh / Pontus
                    Passenger on Planet Earth:
                    Pet.macro nsumbu
                    Pet.moshi ikola
                    Pet.Trewavasae
                    Pet.Bulu-Point "Red"
                    Pet.orthognathus tricolor mvuna
                    Pet.Longola
                    Tr.Ilangi
                    Tr.Muzi
                    Tr.Katonga
                    Neo.Leleupi

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #40
                      Ursprungligen postat av jonre723
                      Haha, även lokalitetskontrollen verkar vara avslagen.
                      Uppenbarligen, eller så var det jag som nu blandade ihop "Red Rainbow" och "Bärnsten" eftersom Kambwimba ligger i Tanzania och där finns en population av "Red Rainbow".
                      Farligt att skriva något tidigt på morgonen innan man får i sig frukost

                      Så detta är väl lite mer korrekt då
                      Bärnsten - Tropheus moorii, Kasakalawe
                      "Red Rainbow" - Tropheus moorii, Kambwimba

                      Att jag sätter "Red Rainbow" inom "" beror på att jag tror att det i handeln nog förekommer flera populationer som kallas för "Red Rainbow".
                      De jag importerade under 90-talet via Toby Veal ser inte ut på samma sätt som de Red Rainbow som förekommit i handeln från African Diving.
                      Det var ju därför som Roger Persson etc. började kalla sina Red Rainbow (som han köpte av mig) för - "äkta red rainbow".

                      Som sagt som flera skrivit ovan - det är alltid bättre att ange det vetenskapliga namnet + ortsnamnet. Fast som sagt gör det inte innan frukosten är avklarad

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #41
                        Ursprungligen postat av pontus
                        halloj ett tips kolla i Aqualog, African Cichlids II tanganyika I, Tropheus, där det står mycket om alla fångst platser, exporter, ets, där kan man få lite svar på frågor som man kan ha
                        mvh / Pontus
                        Det hade varit fullt tillräckligt om jag hade kollat i den bok om Tanganyika som jag själv översatt och gett ut och som låg framför mig på skrivbordet - eller för den delen läst mitt eget inlägg ovan
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 juli 2008, 11:17.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #42
                          Hmm..... alla dessa fångstplatser. Om fiskarna är sjöodlade, så nämns det väl i prislistorna från odlingsställena vid sjön.
                          Om jag (vilket gud förbjude) skulle odla någon "Bärnsten - Tropheus moorii",
                          så skulle väl den benämnas "Bärnsten - Tropheus moorii Grebo" eftrsom den odlades och fångades i Grebo, eller?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #43
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Hmm..... alla dessa fångstplatser. Om fiskarna är sjöodlade, så nämns det väl i prislistorna från odlingsställena vid sjön.
                            Knappast.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #44
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Hmm..... alla dessa fångstplatser. Om fiskarna är sjöodlade, så nämns det väl i prislistorna från odlingsställena vid sjön.
                              Om jag (vilket gud förbjude) skulle odla någon "Bärnsten - Tropheus moorii",
                              så skulle väl den benämnas "Bärnsten - Tropheus moorii Grebo" eftrsom den odlades och fångades i Grebo, eller?
                              Grebo=Dess läge just på gränsen till Linköpings kommun har gjort att den med tiden utvecklats till en stor pendlarort ("sovstad") till Linköping. Tätorten växer just nu och allt fler villor byggs.

                              Det är väl inte det Grebo du menar?
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Ursprungligen postat av tege

                                Det är väl inte det Grebo du menar?
                                Stämmer, och helt Troffefritt!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...