Kul nybörjarfisk till sambons 150-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Kul nybörjarfisk till sambons 150-liters

    Jag har bytt ut en del fisk och då fått ett 150-liters övers som min sambo gärna vill ta över. Det ska hon inreda och sköta själv för att lära sig mer och skapa ett eget intresse.

    Vad finns det för lämplig nybörjarfisk som passar ett 150-liters?
    Inga guppy nu utan ciklider vill hon så klart ha

    Nu är det sandbotten i akvariet och belysningen är svag. I filterväg är det ett hemmabyggt innerfilter med en stor blå filtersvamp (säkert 2 liter) med ett svagare powerhead ovanpå. Karet har tidigare används som yngelkar därav svagare pumphuvud. Tror det är på 400l/h
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Finns väl inte lättare ciklider än Palettciklid. De ynglar ju av sig och är livliga.

    Nästa nybörjarfavorit är nog kurvciklid som är snälla och så, men aningen känsligare.

    Eller förresten röd ciklid eller blå eller zebra är ju lätta med. Men de är lite mer aggro så då kan hon ju inte få ha andra sällskapisar i karet.

    Apistogrammor och fjärilar går väl bort för de är lite känsligare och död fisk är ingen bra start.


    Mitt tips skulle nog vara ett par palettciklider och ett par Curvciklider. Och så lite valfria tetror och nån kul mal.


    Eller så kör du med lite tanganyika och tar sandlekare eller snäcklekare som kan trivas i ett litet kar.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av MagArne
      Jag har bytt ut en del fisk och då fått ett 150-liters övers som min sambo gärna vill ta över. Det ska hon inreda och sköta själv för att lära sig mer och skapa ett eget intresse.

      Vad finns det för lämplig nybörjarfisk som passar ett 150-liters?
      Inga guppy nu utan ciklider vill hon så klart ha

      Nu är det sandbotten i akvariet och belysningen är svag. I filterväg är det ett hemmabyggt innerfilter med en stor blå filtersvamp (säkert 2 liter) med ett svagare powerhead ovanpå. Karet har tidigare används som yngelkar därav svagare pumphuvud. Tror det är på 400l/h

      Är det bara ciklider från Afrika som gäller?

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #4
        Ursprungligen postat av A C-son
        Är det bara ciklider från Afrika som gäller?

        Mvh/Andreas.
        Nejdå, alla ciklider är av intresse
        Själv är jag svag för SA men hon tycker att de afrikanska är snäppet finare efter ha spanat lite på nätet.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Okej, men då så!
          Det första jag kom att tänka på var nyckelhålsciklider som ju dels är tåliga, dels är hyffsat lättlekta samt ävan "snälla" vilket innebär att hon lätt kan mixa med andra fisar som tetror och pansarmalar osv. Dessutom funkar de ju ypperligt i kar med växtlighet om den biten känns intressant. Dock så kanske man inte kan beskylla nyckelhålsciklider för att vara överdrivet färgglada men personligen tycker jag ändå att de har en slags naturlig skönhet, antar att du som i likhet med mig är svag för SA förstår vad jag menar även om det kan låta klyschigt.


          Bolivianska fjärilsciklider kan vara ett lite mer färgglatt alternativ som enligt min erfarenhet iaf generellt är tåligare än ramirezi.

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Kakaduor skulle ju kunna vara ett komplement till Nyckelhålscikliderna. Jag håller med dig om deras naturliga skönhet förresten. Trevliga fiskar som jag definitivt ska skaffa själv igen någon gång i framtiden. Nackdelen med Kakaduorna är iof att de inte blir så gamla. Men de är onekligen fina, och "färgar" upp karet lite. De leker ju också ganska lätt och är inte så känsliga som många andra apistos.

            /Jocke

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Mitt förslag var alltså:

              Nyckelhålsciklider och kakaduor.

              /Jocke

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Då säger jag Golden och rostciklid i kombination, typ 6-8 av varje art.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jag föreslår Tanganyjkaciklider
                  Några jullar och några multisar. Och sen tycker jag att magen kan ge sin tjej en lite kraftigare pump till akvariet.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Kjell Begby
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 48

                    #10
                    Pseudocrenilabrus multicolor victoriae

                    Hejsan

                    Varför inte Viktoria!dessa vackra fiskar!

                    Det är ju kanon fina!Det är kanske ingen direkt ny börjar fisk.
                    Räknar med att du hjälper till oxå.Samt att frun läser lite så går det nog bra

                    Kanske inte springer på de i varje zoobutik men du kan ju lägga ut en annons här på forumet.

                    mvh Kjell
                    Vf=Viktoriafrälst

                    Kommentar

                    Arbetssätt...