Fiskdöd - vad hände?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holger

    Fiskdöd - vad hände?

    Jag har just tagit mina första stapplande steg inom ciklidhobbyn. Jag har inte haft akvarium överhuvudtaget på 20 år.

    Jag har ett kar på 310 liter, inrett som sällskapsakvarium med växter, stående bambu och mer rötter än sten men många gömslen. Sanden är fin. På akvarielagret övertygades jag om att ciklider är rätt satsning för mig inte minst för att vattnet där jag bor (Gotland) passar för det. Min plan var att pö om pö byta ut rötterna mot sten och minska antalet växter för att få till en tanganyikabiotop. Akvariet hade varit en igång en vecka med bakteriekultur tillsatt och en grupp platy samt en kuhiliål som "igångkörare" sedan tre dygn.

    Jag köpte med mig fyra lamprologus Ocellatus och två leulupi från Stockholm. Första dygnet gick allt väldigt bra. Alla nya fiskar åt och föll in i vad jag bedömer som arttypiska beteenden. Så småningom tog en av ocellatusarna över och jagade bort de tre andra från det oråde där jag lagt ut snäckor. En av apelsincikliderna var aggressiv mot sin artrfrände som dock hade en grotta i fred.

    När jag slog på ljuset andra morgonen efter isläppningen i akvariet var ena apelcincikliden och tre (de ickedominanta) Oceallatusarna döda. De två kvarvarande Cikliderna och alla andra fiskar tycks må utmärkt.

    Vad kan ha hänt?

    Är det troligt att apelcincikliden dödat samtliga (den är aggresiv mot platysarna också) eller händer det att Ocellatus dödar varandra? PH ligger rätt men jag har inte mätt nitrat/nitrithalten i karet.

    Vad kan jag göra om jag vill behålla de misstänkta missdådarna och komplettera med nya ciklider?

    Min tanke är att förska få till en naturlig avgränsning genom ett stort stenröse i mitten av akvariet som ger en massa gömställen och sedan placera alla snäckor på ena sida av det (jag vill ha fler ocellatus). För att balansera apelsincikliden tänker jag att jag kanske ska köpa ett par större ciklider så att den inte får lika mycket tid över till att jaga småfisk. Kan jag få en rekomendation på passande ciklid (helst tanganyika men det är inget absolut krav) som är lättilgänglig i handeln, lagom stor för mig och som går bra i par eller eller i en mindre grupp.

    Tack på förhand!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det är mycket möjligt att ocellatusen dödat de andra. Det kan också ha dött pga av nitrit som man lätt får i nystartade akvarier.

    Till ditt akvarium kan jag rekomendera Julidochromis eller möjligen prinsessor. De senare har en tendens att ta över när de blir fler. Du kan även ha Cyprichromis eller Paracyprichromis.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej o välkommen till detta formidabla forum!

      Tråkigt med en sådan start!
      Leleupin är ju en stridslysten herre och tar gärna död på sina artfränder.
      Men om denne dödat fiskarna är ju svårt att avgöra här.
      Hur såg de döda ut? Trasiga fenor, sår på kroppen?
      Försök med några snällare T-ciklider. Föreslår några prinsessor. Leuleupin håller ner antalet prinsessor då han är på rövarstråt efter yngel. Några julidichromis kanske.

      Du kommer nog att få en drös av förslag här. Sen blir det svårt att välja!

      (Ola läste nog mitt inlägg innan det skickades. )
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Holger

        #4
        Tack för snabba svar!

        Det jag noterade var att leulupin och minst en av ocellatusarna hade ett par röda strimmor på buken.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det händer ofta att dessa arter har ihjäl varandra men att det sker samtiigt l¨ter ju lite skumt. Jag har skrivit en artikel som du kan läsa förresten http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...200301&lopnr=2
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Begby
            Användare
            • januari 2008
            • 48

            #6
            Hej

            Tråkigt det som hände dina fiskar.
            Tror inte att någon på så kort tid hinner att döda så många fiskar.

            Tror heller du får söka felet någon ställe.
            Har haft båda arterna och visst är de stridslystna men tycker att ett dygn är lite kort tid att ta död på flera exemplar.

            Ta en titt på vattnet !

            Men ....man kan ju aldrig vara helt säker på något.
            Lycka till
            Mvh Kjell
            Vf=Viktoriafrälst

            Kommentar

            Arbetssätt...