Frågor om att odla Cyprichromis leptosoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunkan västerås
    Användare
    • november 2007
    • 8

    Frågor om att odla Cyprichromis leptosoma

    Jag har under en längre tid velat lyckas få yngel på mina leptosomor 2 hanar och 2 honor. Men har insett att de inte överlever i 540 l akvariumet. Så idag håva jag upp honororna som båda bar på rom och förde över dem till mitt tomma extra akvarium 65 l. Som är tänkt som ett yngel /karantän akvarium.
    Tyvärr upptäckte jag snabbt att det inte var så lyckat, iom all rom från ena honan hamna i håven och hälfteb från den andra.

    Har ni några tips hur jag lättast kan få yngel, om man räknar med att jag kan tillgodose basbehoven.

    alt1 Låta honorna leka i stora akvariumet, för att sedan föra över dem till lilla med risken att all rom hamnar i håven.

    alt2 ha honorna i 65 l akvariumet tillsammans med en hane. Som jag för över till stora karet när han utfört sitt jobb.

    Tekniken i lilla karet är eheim copact 2000 med blå filtermatta. Har på lägsta utströmmningen.

    Finns det några andra alternativ? Ändra fiskebeståndet i stora akvariumet är inte aktuellt.

    Rommen som hamna i håven ligger på akvariebotten. Kan den räddas eller kläcks den på botten? Man kan för övrigt se lite av fenan på den.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    När du ser att honan "tuggar" så räknar du fram 21 dagar i din almanacka och noterar att det är dags att plocka över honan i ett "spottkar".
    Ditt 65 liters duger gott. Plocka inte över hanen.
    Du behöver inte någon speciell inredning. Jag har en lagom stor hålsten, där ynglen kan gömma sig. Lite flytväxter duger oxå. Och ett litet filter som rör om vattnet och syresätter det ordentligt.

    Jag fångar djuren mitt i natten när akvariet varit släckt några timmar och i rummet oxå. Tänd rampen så ser du att fiskarna ligger o sover på botten, och då är det "bara " att hitta honan som ska i spottkaret.

    Fyll spottkaret med vatten från stora burken dagen du ska plocka upp honan.
    Svårare än så är det inte.
    Lycka till nästa gång.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • lunkan västerås
      Användare
      • november 2007
      • 8

      #3
      ok fånga dem på natten lät smart, det måste jag prova. Den här rommen som ligger på botten, vad kommer hända med den?

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Honorna är inte helt att lita på. Jag föredrar att tömma dem.

        Om "man kan se lite av fenan" betyder att det är en gula med svans så har den goda chanser att klara sig.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Det enklaste är som Wilhelm skriver, låt honorna gå och tugga i stora karet i tre veckor. När de ska spotta är strupsäcken mörk och väldigt stor, och man kan ibland se ynglen genom strupsäcken. Efter tre veckor fångar du upp dem, och antingen spottar de ut ynglen redan i håven (finmaskig håv är bra) eller så stoppar du ner dem i spottkaret. Mina brukar spotta redan i håven, de verkar höra till de firrar som snabbt släpper rom/yngel om de blir stressade.

          Den som du har nu kan du försöka kläcka i en "tumbler", om inte rommen redan har fördärvats. Du tar ett vinglas, lägger rommen i den och ser till att det cirkulerar tillräckligt med vatten i det för att rommen ska hållas i rörelse (men självklart inte blåsa ut ur glaset). När den omvandlas till yngel minskar du ner strömmen och släpper så småningom ut dem i karet. För mig har det blivit fler dåliga yngel de gånger jag försökt kläcka rommen artificiellt, men det kan vara att jag gör något fel.

          Lycka till!!

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Min erfarenhet av leptosoma är att ynglen är grymmekänsliga för dåligt vatten.
            har testat med 74 liters yngelkar. Där dog dom, svårt att hålla bra vatten med så liten volym. Även testat med plastyngelkasse det funkade inte.
            Men däremot så gick det bra med nätyngelkasse, bättre genomströmning och storvattenvolym.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av jonre723
              Honorna är inte helt att lita på. Jag föredrar att tömma dem.

              Om "man kan se lite av fenan" betyder att det är en gula med svans så har den goda chanser att klara sig.
              Cyprissar är rätt knepiga att tömma och rätt känsliga för hantering så jag rekomenderar inte tämning till en nybörjare.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...