Tömde jag henne för tidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    Användare
    • februari 2008
    • 43

    Tömde jag henne för tidigt?

    Då det var andra gången jag tömde min goldenhona så funderar jag på om jag tömde henne för tidigt. alla yngel har gulesäcken kvar. Kommer dom att klara sig eller har jag gjort bort mig?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Nä har de lite gul säck så klarar sig oftast alla. Men om dom bara har små ögon och en liiiten svans så kan man förlora några om man har otur.
    se bara till att inga malar är i samma kar då de kan suga i sig gul säcken ifall inte ynglena kan simma iväg.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • SofiaBlomberg
      Användare
      • februari 2008
      • 43

      #3
      Gulesäcken är rätt så stor faktiskt, men dom studsar runt i yngelburen som attan, fast några av dem ligger ned och bara flämtar. Men den lilla stackars honan hade 20 st yngel i munnen, sist jag tömde henne hade hon bara 12 st, så jag trodde att det var lika många denna gång, hon var ju så stor, men ack så fel jag hade =)
      Tack för svaret. *Håller tummarna att dom ska klara sig*

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Tänk på att om de ligger i en nät kasse ihop med de stora fiskarna och om det finns malar i karet så kan de suga i sig gulsäcken genom nätet. ursäkta om jag är på dig om vikten med att vara försiktig med malar.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • SofiaBlomberg
          Användare
          • februari 2008
          • 43

          #5
          Det är ingen fara. =)
          Dom ligger i en "plastyngelkasse" Om du förstår.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Passar på att låna tråden lite. Mina Altolamprologus Compressiceps leker för jämnan, men ynglen verkar inte klara sig så bra. Av ca 30-40 yngel lyckas jag bara dra upp 1-4 st. Har haft amanoräkor och ancistrus med dom i samma kar. Jag misstänker faktiskt räkorna.
            vad tror ni?

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av HenrikV
              Passar på att låna tråden lite. Mina Altolamprologus Compressiceps leker för jämnan, men ynglen verkar inte klara sig så bra. Av ca 30-40 yngel lyckas jag bara dra upp 1-4 st. Har haft amanoräkor och ancistrus med dom i samma kar. Jag misstänker faktiskt räkorna.
              vad tror ni?
              Hej
              Visst kan det vara räkorna men mer troligt är vattenkvaliteten och fodret.
              Ynglen är grymt kännsliga första tiden (2-3v) och behöver bra vatten och bra mat.
              Själv tömde jag snäckan när ynglena var frisimmande och ynglen fick gå i ett 100l kar helt själva. Sen fick jag sortera ynglen efter storlek några gånger första halvåret för dom växer mycket ojämt.
              De minsta ynglen dukade under om jag inte sorterade dom.
              En fantastisk fisk men lite knepig att odla, en utmaning om resultatet skall bli bra.
              Lycka till!
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #8
                Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
                Då det var andra gången jag tömde min goldenhona så funderar jag på om jag tömde henne för tidigt. alla yngel har gulesäcken kvar. Kommer dom att klara sig eller har jag gjort bort mig?
                Får man fråga varför du tömde din goldenhona?

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Hej
                  Visst kan det vara räkorna men mer troligt är vattenkvaliteten och fodret.
                  Ynglen är grymt kännsliga första tiden (2-3v) och behöver bra vatten och bra mat.
                  Själv tömde jag snäckan när ynglena var frisimmande och ynglen fick gå i ett 100l kar helt själva. Sen fick jag sortera ynglen efter storlek några gånger första halvåret för dom växer mycket ojämt.
                  De minsta ynglen dukade under om jag inte sorterade dom.
                  En fantastisk fisk men lite knepig att odla, en utmaning om resultatet skall bli bra.
                  Lycka till!
                  Tack för svaret. Har faktiskt inte riktigt haft tid med mina fiskar på sista tiden, men till hösten ska jag då få fram fler än bara några yngel per kull...

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenrikV
                    Tack för svaret. Har faktiskt inte riktigt haft tid med mina fiskar på sista tiden, men till hösten ska jag då få fram fler än bara några yngel per kull...
                    Va, vad sysslar du med när du inte har tid med fiskarna ?????.
                    Möjligen kan jag godta fiske som ursäkt men knappast något annat

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #11
                      Varför inte låta fisken sköta sin " tömning " själv? Meningen är väl ändå, att få även fram beteendet hos arten?

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Ursprungligen postat av nils42
                        Varför inte låta fisken sköta sin " tömning " själv? Meningen är väl ändå, att få även fram beteendet hos arten?
                        Hej!

                        Förutsätter att du menar att honan går i ett spottakvarium för går hon i lek akvariet så blir ynglen mat till övriga invånare.
                        Ja, om hon går i ett spottakvarium kan det tyckas logiskt att hon spottar när tiden är inne men hur många ensamma munruvande honor går det i ex Tanganyikasjön. Svar inte någon. Under lekperioderna samlas 100 tals kanske rent av 1000 tals fiskar för lek. När leken är avklarad drar honorna vidare för ruvning. När det är dax och tiden är mogen släpper honorna ynglen tillsammans i skyddade vikar el andra platser. Naturen är konstruerad så att ju fler ungel ju högre överlevnads % . Att då ha en ensam hona i ett akvarium är inte naturligt och kan vara stressande.
                        Har själv haft C. leptosoma som gått 27-28 dagar (normalt 21-23) dessa yngel såg ut som tarmar ijämförelse med normal spottade dito.
                        Optalmotilapia ventralis mtoto gick en gång i 33 dar inte heller det är normalt.
                        Så ibland får vi rycka in och hjälpa till i denna konstlade miljö som vi skapat till våra kompisar.
                        Men visst ibland får man känslan av att det spottas yngel för spottandets skull.

                        Mvh Anders
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...