Golden, vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det finns ju flera "varianter" av denna art. T.ex. betyder väl caeruleus blåskimrande eller något sådant - dvs det är en blå fisk.

    Så den variant som kallas för golden anses väl vara varianten från Kakusa - dvs. Labidochromis caerulues, Kakusa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89
    Nja..av arten Labidochromis finns det ju en del..men ingen av dessa kallas väl "Golden". Den som du hänvisat till är ju den som bär handelsnamnet "Golden"...

    Lite lustig berättelse om Labidochromis caeruleus finns här:



    Ursäkta frågan..men var du en av de där svenskarna Kjell?

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Nja..av arten Labidochromis finns det ju en del..men ingen av dessa kallas väl "Golden". Den som du hänvisat till är ju den som bär handelsnamnet "Golden"...

      Lite lustig berättelse om Labidochromis caeruleus finns här:



      Ursäkta frågan..men var du en av de där svenskarna Kjell?
      "Den svenska guldfisken":
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #18
        Ursprungligen postat av polle
        Ja. Rödzebran är mycket lik.

        När jag köpte avariet, högst två mån sedan, så fick jag med just en sådan.
        Pseudotropheus estherae, men min hona är lite ljusare, så jag kan identifiera den gamla.

        Bilden jag har på rödingarna, där är hannen ljusblå, men de nyköpta är oranga(vilket ord?).

        Kanske är färgerna inte så noga på denna fisk, då jag förstått att det är bland den mest odlade.
        Ungefär som guppy som inte ser likadan ut någonstans.
        Kan du inte upprepa allt en gång till?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Nja..av arten Labidochromis finns det ju en del..men ingen av dessa kallas väl "Golden". Den som du hänvisat till är ju den som bär handelsnamnet "Golden"...

          Lite lustig berättelse om Labidochromis caeruleus finns här:



          Ursäkta frågan..men var du en av de där svenskarna Kjell?
          Nja Labidochromis är ett släkte och inte en art. Arten Labidochromis caeruleus finns i flera olika färger - som gul, blå, blå-svart och vit beroende på vilken population det handlar om. Den som är gul och i handeln kallas för golden är som sagt den population som kommer från Kakusa, men det finns flera gula populationer (t.ex. vid Mbowe och Lions Cove), det finns åtskilliga vita populationer (t.ex. vid Ruarwe) och vit är den vanligaste färgen hos L. caeruleus, det finns blå populationer (t.ex. Thumbu Point) och blå-svarta (t.ex. vid Undu Reef).
          Så att bara skriva L. caeruleus för golden blir fel - då kan man lika gärna t.ex. mena "Vit labidochromis"

          Den som odlade "golden" i Sverige var Stig Jansson och "historien" stämmer inte helt, men den spreds nog ändå av mig. Stig Jansson berättade det för mig, jag nämde det för Ad Konings, som skrev om det och sedan berättade vidare - för varje gång har historien förändrats något.

          Detta är dock rejält "Off Topic" och hör inte till denna tråd som ju för övrigt inte ens handlar om "Golden" längre.

          Kommentar

          • Tulle89
            Användare
            • augusti 2006
            • 239

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja Labidochromis är ett släkte och inte en art. Arten Labidochromis caeruleus finns i flera olika färger - som gul, blå, blå-svart och vit beroende på vilken population det handlar om. Den som är gul och i handeln kallas för golden är som sagt den population som kommer från Kakusa, men det finns flera gula populationer (t.ex. vid Mbowe och Lions Cove), det finns åtskilliga vita populationer (t.ex. vid Ruarwe) och vit är den vanligaste färgen hos L. caeruleus, det finns blå populationer (t.ex. Thumbu Point) och blå-svarta (t.ex. vid Undu Reef).
            Så att bara skriva L. caeruleus för golden blir fel - då kan man lika gärna t.ex. mena "Vit labidochromis"

            Den som odlade "golden" i Sverige var Stig Jansson och "historien" stämmer inte helt, men den spreds nog ändå av mig. Stig Jansson berättade det för mig, jag nämde det för Ad Konings, som skrev om det och sedan berättade vidare - för varje gång har historien förändrats något.

            Detta är dock rejält "Off Topic" och hör inte till denna tråd som ju för övrigt inte ens handlar om "Golden" längre.

            Ja nu är ju frågan på detta svar lika off topic men hoppas de e ok ändå.
            Vet du Kjell varför det blivit så då att den vita inte är lika poppis som den gula? Finns det fler av dem vita bör de ju vara lättare att få tag på.
            Jag har kollat runt här lite i malmötrakten och jag har inte hittat denna vita någonstans. Dessutom så finns det väl inte så många vita ciklider så därför tycker jag denna borde vara med populär.
            Kanske inte så mkt en fråga utan mer en tanke
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av Tulle89
              Ja nu är ju frågan på detta svar lika off topic men hoppas de e ok ändå.
              Vet du Kjell varför det blivit så då att den vita inte är lika poppis som den gula? Finns det fler av dem vita bör de ju vara lättare att få tag på.
              Jag har kollat runt här lite i malmötrakten och jag har inte hittat denna vita någonstans. Dessutom så finns det väl inte så många vita ciklider så därför tycker jag denna borde vara med populär.
              Kanske inte så mkt en fråga utan mer en tanke
              vet med säkerhet att sandby ciklidhobby och Stoby akvarieaffär brukar ha dem kanske inte just nu men säkert till hösten igen.....
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • polle
                Användare
                • maj 2008
                • 197

                #22
                Ja. Rödzebran är mycket lik.

                När jag köpte avariet, högst två mån sedan, så fick jag med just en sådan.
                Pseudotropheus estherae, men min hona är lite ljusare, så jag kan identifiera den gamla.

                Bilden jag har på rödingarna, där är hannen ljusblå, men de nyköpta är oranga(vilket ord?).

                Kanske är färgerna inte så noga på denna fisk, då jag förstått att det är bland den mest odlade.
                Ungefär som guppy som inte ser likadan ut någonstans.
                Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #23

                  Ursprungligen postat av polle
                  Ja. Rödzebran är mycket lik.

                  När jag köpte avariet, högst två mån sedan, så fick jag med just en sådan.
                  Pseudotropheus estherae, men min hona är lite ljusare, så jag kan identifiera den gamla.

                  Bilden jag har på rödingarna, där är hannen ljusblå, men de nyköpta är oranga(vilket ord?).

                  Kanske är färgerna inte så noga på denna fisk, då jag förstått att det är bland den mest odlade.
                  Ungefär som guppy som inte ser likadan ut någonstans.
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  • polle
                    Användare
                    • maj 2008
                    • 197

                    #24
                    Hur sjutton kan mitt inlägg ha kopierat sig själv så många gånger

                    Handlaren har berättat att det var rödzebra jag handlade.
                    Som vanligt har jag virrat till det. Men tack för länkarna och engagemang.
                    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tulle89
                      Ja nu är ju frågan på detta svar lika off topic men hoppas de e ok ändå.
                      Vet du Kjell varför det blivit så då att den vita inte är lika poppis som den gula? Finns det fler av dem vita bör de ju vara lättare att få tag på.
                      Jag har kollat runt här lite i malmötrakten och jag har inte hittat denna vita någonstans. Dessutom så finns det väl inte så många vita ciklider så därför tycker jag denna borde vara med populär.
                      Kanske inte så mkt en fråga utan mer en tanke
                      Den gula är mer poppis för att fler tycker att den är snyggare än den vita. Det är också anledningen till att rödzebran är så populär.

                      Kommentar

                      • Tulle89
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 239

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Den gula är mer poppis för att fler tycker att den är snyggare än den vita. Det är också anledningen till att rödzebran är så populär.
                        Vaah? Nä menar du?

                        Jo förstår hur du menar och visst är det så men det jag menar är att de finns ett antal andra gula fiskar (honorna av saulosi, crabro, hanarna av lambordoi, barlow och perlmutt) medan det inte finns lika många vita malawi. Givetvis får väl inte dessa andra fiskar samma gula lyster som golden och dessa fiskar är väldigt lätta också så där i kan det nog ligga mycket.

                        Bara tänker högt lite off topic
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tulle89
                          Vaah? Nä menar du?

                          Jo förstår hur du menar och visst är det så men det jag menar är att de finns ett antal andra gula fiskar (honorna av saulosi, crabro, hanarna av lambordoi, barlow och perlmutt) medan det inte finns lika många vita malawi. Givetvis får väl inte dessa andra fiskar samma gula lyster som golden och dessa fiskar är väldigt lätta också så där i kan det nog ligga mycket.

                          Bara tänker högt lite off topic
                          Jomen köp vita labidochfromis typ Nkali, lägg dom mot svart kolsten.
                          det blir ett grymt effektfullt akvarium.
                          Men det kommer alltid att sälja mer golden på grund utav att dom har mer färg i sig.Janne

                          Kommentar

                          Arbetssätt...