Metriaclima zebra "maisoni" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #31
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Så här ser M. zebra haran ut som både Tony och jag har. http://www.malawi-dream.info/Mayland...aison_Reef.htm
    Nä nu rör du nog också ihop det

    Länken visar ju en maisoni-zebra. "Zebra hara" har en lite mer slank kroppsform och ser mer "clean" ut med tunnare svarta ränder.
    Tony Englund

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #32
      Ursprungligen postat av Tony
      Nä nu rör du nog också ihop det

      Länken visar ju en maisoni-zebra. "Zebra hara" har en lite mer slank kroppsform och ser mer "clean" ut med tunnare svarta ränder.
      Ja, det gjorde jag våra maisoni reef zebror ser ut som den länken jag hänvisade till. Men zebra haran är denna då? Det är inte lätt med alla dessa namn. http://www.malawi-dream.info/Cynotilapia_sp_hara.htm

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #33
        Bildlänk

        Här har ni som är intresserade en bild på en VF Metriaclima zebra "maisoni" hanne, som jag fotade hos Kent i Nol.



        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #34
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Här har ni som är intresserade en bild på en VF Metriaclima zebra "maisoni" hanne, som jag fotade hos Kent i Nol.



          Mvh Göran
          Det är lite förvirrande med namnen. För mina är F1r som kommer från Uppsala och föräldrarna som är VF kommer från Örebro malawiimport.Dessa såldes som cynotilapia afra greyalli och ser precis lika ut som firren på din bild.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #35
            Ursprungligen postat av rent vatten
            Det är lite förvirrande med namnen. För mina är F1r som kommer från Uppsala och föräldrarna som är VF kommer från Örebro malawiimport.Dessa såldes som cynotilapia afra greyalli och ser precis lika ut som firren på din bild.
            Då har de sålts som fel firre. Jag postade bilder på hara i forumet för ett bra tag sedan, men orkar inte söka just nu.. men där finns iaf bild på rätt fisk.
            Tony Englund

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #36
              Kan det inte va så att det trots allt e en sk Greyali ändå, Rent Vtn,fast den e lite "för ivrigt" uppdragen?? Menar,Mbunas blir ju så lätt feta å höga i kroppen...en FET Greyali torde ju vara rätt lik en Maisoni, om man googlar på dem.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #37
                Tony; haru inte nån bild å posta på den där 375:an??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #38
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Tony; haru inte nån bild å posta på den där 375:an??
                  Jag får väl släpa mig ner med kameran om det skall bli något De går tillsammans med Pseudotropheus williamsi, så det är tuffa grejjer i den burken!
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #39
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Då har de sålts som fel firre. Jag postade bilder på hara i forumet för ett bra tag sedan, men orkar inte söka just nu.. men där finns iaf bild på rätt fisk.
                    Jag vet inte men kanske du? Jag har en bild på min zoonen på en hane, kanske du kan avgöra vad jag har.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #40
                      Ursprungligen postat av rent vatten
                      Jag vet inte men kanske du? Jag har en bild på min zoonen på en hane, kanske du kan avgöra vad jag har.
                      http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1908673
                      En given "zebra hara" på bilden. Man ser det tydligt på ränderna.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        Användare
                        • november 2005
                        • 530

                        #41
                        Ursprungligen postat av Tony
                        En given "zebra hara" på bilden. Man ser det tydligt på ränderna.
                        ok, men är det korrekta namnet metriaclima eller cynotilapia. Den sist nämnda brukar bara bli ca 9cm men mina är 12cm nu.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #42
                          Ursprungligen postat av rent vatten
                          ok, men är det korrekta namnet metriaclima eller cynotilapia. Den sist nämnda brukar bara bli ca 9cm men mina är 12cm nu.
                          Jag har inte lagt märke till något annat än att Ad fortfarande kallar den Metriaclima, och jag kan heller inte se något som skulle antyda att det är en cynotilapia.

                          Cynotilapior har ju en helt annan mun och tanduppsättning är metriaclima.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #43
                            I Ciklidbladet 4/2004 finns en artikel om cikliderna vid Gallireya Reef av Ad Konings. Där skriver han att att han inte kan avgöra om det är en Cynotilapia eller Pseudotropheus. Eftersom både honan och hanen söker sin föda nära lekplatsen kallas den tillsvidare Pseudotropheus sp. "zebra hara". Den antas också nära besläktad med Ps. sp. "zebra ruarwe".
                            Detta var några år sedan och om något nytt har framkommit sedan dess känner jag inte till.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #44
                              Har för mig att denna art sedan några år tillbaka har kallats för Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef
                              Det är också det namnet som används i artbeskrivningen på Zoopet.
                              Kolla också in fotot på sid. 62 i den senaste upplagan (4:e) av Malawicichlids in their natural habitat

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                Användare
                                • november 2005
                                • 530

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Har för mig att denna art sedan några år tillbaka har kallats för Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef
                                Det är också det namnet som används i artbeskrivningen på Zoopet.
                                Kolla också in fotot på sid. 62 i den senaste upplagan (4:e) av Malawicichlids in their natural habitat
                                Ja det är inte lätt för en vanlig akvarist att veta vilket namn som gäller.Anledningen att jag var inne på namnet maisoni reef zebra är just att som du säger, det namnet florerar just nu.

                                Jag ska inte störa mer i denna tråd nu.Men jag och förhoppningsvis fler med mig har fått bra synpunkter av expertisen nu?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...