Metriaclima zebra "maisoni" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Var inte ursprungsfrågan hur den UTAN svart ryggfena är?
    Jag menade att ursprungsfrågan gällde aggressivitet och redan i inlägg två började aggressiviteten hos andra "chilumba-zebra" diskuteras. Firren vid Mpanga Rocks är en "chilumba-zebra". Så min kommentar är alltså att även "chilumba-zebran" vid Mpanga Rocks är aggressiv.

    Det handlade ju inte om fiskar som någon har dessutom utan om fiskar som någon tänker skaffa.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 13:36.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #17
      Ursprungligen postat av ozric
      Men hallå! Metraclima sp zebra "hara"(galireya/greyali) har väl ingenting med Met. Zebra "Maisoni" att göra, som var ursprungsfisken i tråden ?! Greyalin e väl en liten stackare (i det vilda) jämfört med dessa "Chilumba-monster"?? Eller e det jag som e helt väck nu??
      Jag frågade om cynotilapia afra greyali för några år sedan när jag köpte dem. Jag hittar inte den tråden nu, men då svarade både Tony och Micke mig att det vetenskapliga namnet nu är Metriaclima sp, zebra hara.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Den här kanske? Även den från Mpanga Rocks. Den är beskriven som Metriaclima emmiltos.
        Just så minns jag Mpanga-Zebran. Visste inte att det fanns två ur samma komplex där i krokarna. Kanske därför den går under Emmiltos nu då?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Jag frågade om cynotilapia afra greyali för några år sedan när jag köpte dem. Jag hittar inte den tråden nu, men då svarade både Tony och Micke mig att det vetenskapliga namnet nu är Metriaclima sp, zebra hara.
          Här finns en firre som de kallar C. sp. white top hara och som de påstår att Ad K kallar för M. sp zebra hara. http://www.bigskycichlids.com/C_sp_w..._galireyax.htm
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Ursprungligen postat av rent vatten
            Jag frågade om cynotilapia afra greyali för några år sedan när jag köpte dem. Jag hittar inte den tråden nu, men då svarade både Tony och Micke mig att det vetenskapliga namnet nu är Metriaclima sp, zebra hara.
            Ja ok, men det e en annan fisk! En blek miniatyr-kopia på "riktig" Zebra ( Zebra från Chilumba-komplexet)!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Här finns en firre som de kallar C. sp. white top hara och som de påstår att Ad K kallar för M. sp zebra hara. http://www.bigskycichlids.com/C_sp_w..._galireyax.htm
              Men den ser ju onekligen inte ut som den ( tror´jag ) Rent Vtn pratar om. hehe sicken mess detta blev då.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Just så minns jag Mpanga-Zebran. Visste inte att det fanns två ur samma komplex där i krokarna. Kanske därför den går under Emmiltos nu då?
                Det är väl rätt vanligt t ex. M. zebra och M. sp. zebra gold vid Nkhata Bay.

                Fast det finns inget vettigt släktträd över mbunorna ändå.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #23
                  Ok. Visste inte heller att Nkhata bay låg där uppe...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Ok. Visste inte heller att Nkhata bay låg där uppe...
                    Jag trodde du menade Malawisjön med "krokarna" . Nkhata bay ligger mer söderut.
                    Chilumba http://www.ciklid.org/artregister/ar...ats.php?ID=232
                    Nkhata Bay http://www.ciklid.org/artregister/ar...lats.php?ID=14
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 15:12.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Björn-9
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 18

                      #25
                      Lånar tråden lite..hoppas att det är ok
                      Om man har olika zebror tillsammans tex metriaclima sp zebra och estherae är inte risken att dom parar sig med varanndra då?

                      (dum fråga kanske, men jag är nybörjare )

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av Björn-9
                        Lånar tråden lite..hoppas att det är ok
                        Om man har olika zebror tillsammans tex metriaclima sp zebra och estherae är inte risken att dom parar sig med varanndra då?

                        (dum fråga kanske, men jag är nybörjare )
                        Det är risk att alla ciklider i Malawisjön parar sig med varandra förutom med Oreochromis och Tilapia. De två arterna som jag visade foton på parar sig mycket ogärna i akvarium, men ändå finns det enstaka, väldigt sällsynta, hybrider vid Mphanga rocks. I princip ska man inte spara på fisk från blandakvarier där man inte känner igen hybrider med 100% säkerhet. Jag tror att folk skulle ha lite svårt att skilja honor av avkomman mellan firren med svart ruggfena och firren med röd ryggfena ovan från honor av arten med svart ryggfena. Däremot kan man ju glatt blanda om man ser skilnad på honorna. Då kan man ju sätta firrarna till lek i ett annat akvarium
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #27
                          Tror fler saker spelar in också; ursprung (odlat/VF) ålder, hur länge de gått ihop,antal osv. Jag har tex, iom att vi pratar Chilumba-Zebra nu, haft Zebra Chilumba Yellow Chin i samma burk med Zebra White Blaze, Zebra Yellow Belly och Rödzebra. Ingen visade nånsin intresse för varderas honor.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Tror fler saker spelar in också; ursprung (odlat/VF) ålder, hur länge de gått ihop,antal osv. Jag har tex, iom att vi pratar Chilumba-Zebra nu, haft Zebra Chilumba Yellow Chin i samma burk med Zebra White Blaze, Zebra Yellow Belly och Rödzebra. Ingen visade nånsin intresse för varderas honor.
                            Problemet uppstår om en hane med enkelhet spöar upp alla hanar av den andra arten. En hona som sas. tänkt leka kommer leka med den tillgängliga hanen. Det går korsa rödzebra med Neochromis från Viktoriasjön...
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • rent vatten
                              Användare
                              • november 2005
                              • 530

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Här finns en firre som de kallar C. sp. white top hara och som de påstår att Ad K kallar för M. sp zebra hara. http://www.bigskycichlids.com/C_sp_w..._galireyax.htm
                              Jag hittade länken på zoopet där vi pratade zebra hara. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89644

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                Användare
                                • november 2005
                                • 530

                                #30
                                Ursprungligen postat av rent vatten
                                Jag hittade länken på zoopet där vi pratade zebra hara. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89644
                                Så här ser M. zebra haran ut som både Tony och jag har. http://www.malawi-dream.info/Mayland...aison_Reef.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...