Metriaclima zebra "maisoni" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Metriaclima zebra "maisoni" ?

    Maisoni är väl helt klart en av de snyggaste Mbuna som finns men....
    Har hört att denna kan vara rena mordmaskinen. Så min fråga är hur skall denna art bäst hållas så att fiskarna överlever och man kan få mer än en utfärgad hane. Akvariestorlek??, inredning??, antal ?? ev sällskap etc...
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Har ingen erfarenhet av Maisoni-varianten men jag odlade på Katale som jag tycker e absolut den snyggaste av Chilumba-Zebrorna,för ca 10 år sen (shit va tiden går!!). Liknar Maisoni fast med grymmare mask, ngt bredare band samt med en svart rand i ryggfenan.
    Jag hade från början 1+ 6 men honorna (som iofs var i varierande kondition vid hemkomst) slogs rejält sins emellan. Även hanen irriterade sig på honor som inte släppte till.Till slut hade jag bara EN hona kvar till min stora fina hane (runt 14 cm var den om jag minns rätt). Fick väl ett 100-tal yngel av detta paret under några år innan även den honan lektes ihjäl.Gick i ett 2,5 meterskar och senare i ett 540. Denna hanen lever å frodas än idag hos en nisse här istan.Tyvärr har det inte gått att presentera några honor till honom. Han går under namnet "Dräpar`n".

    Min erfarenhet e att Chilumba-Zebror bör få dominera karet, då e den rätt snäll mot övriga invånare! Testade med Fuelleborni Katale men den har ju liknande behov så de började tyna (zebran e tuffare). Tror det blir svårt att ha fler än en hane om man inte har 720 el större kar. Som sambos i karet hade jag större grupper av Rödzebra, Mpanga-Elongatus,Lab. Trewavasae & Maingano utan problem.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      frågade Kent i Nol en gång om jag kunde ha en sådan. Nej, sa han bestämt. Den är ELAK.
      Han har en snygg hane i ett visningskar som visst då och då slår ihjäl någon annan hane i det karet. Där finns typ bara vuxna malawihanar.

      Ett stort kar med många honor och gömställen kanske skulle funka. (500+)

      Fast det finns ju andra som har denna fisk och kan nog svara bättre.

      Annars kan du ju få ett gäng Afra "jalo" yngel av mig som substitut.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag har mina maisoni "á la troffe-stuket". Ca 2+13 i ett 375-liters med bara ett par släta stenar och grus på botten.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Den här firren från Mpanga Rocks, är det samma "typ" som ni skriver om?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Den här firren från Mpanga Rocks, är det samma "typ" som ni skriver om?
            Ja, den är väldigt lik.
            Tony Englund

            Kommentar

            • palleh
              Användare
              • december 2006
              • 704

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Den här firren från Mpanga Rocks, är det samma "typ" som ni skriver om?
              Riktigt snygg firre..man blir ju inte mer än sugen på att skaffa lite mbunas igen
              http://picasaweb.google.com/palleph

              Nya bilder laddas upp hela tiden


              Mvh Patrik

              Kampfisk!

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Den här firren från Mpanga Rocks, är det samma "typ" som ni skriver om?
                DEN ser ut som om den skulle kunna va fångad vid Katale-ön!! Tycker likheten med Maisoni stämmer mkt sämre (se bandet i ryggfenan).
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Trodde fö att Mpanga-varianten hade röd ryggfena , men det kanske finns fler stora Zebror där...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Jag har mina maisoni "á la troffe-stuket". Ca 2+13 i ett 375-liters med bara ett par släta stenar och grus på botten.
                    Är båda hanarna utfärgafe o med "hela fenor" ??

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Trodde fö att Mpanga-varianten hade röd ryggfena , men det kanske finns fler stora Zebror där...
                      Den här kanske? Även den från Mpanga Rocks. Den är beskriven som Metriaclima emmiltos.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Till ursprungsfrågan. Jag uppfattar firren med svart ryggfena som mer aggressiv än firren med röd. När det gäller honorna är det mycket tydligt.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Till ursprungsfrågan. Jag uppfattar firren med svart ryggfena som mer aggressiv än firren med röd. När det gäller honorna är det mycket tydligt.
                          Var inte ursprungsfrågan hur den UTAN svart ryggfena är? Alltså "Metraclima sp zebra hara." eller som den brukar kallas för i butiker maisoni reef zebra.Tidigare kallade man den för cynotilapia afra greyali.

                          Jag har mina Metraclima sp zebra hara i ett 500l kar.Med fördelning 2+6 och det fungerar bra. Båda hanarna är fullt utfärgade hela tiden och har halva karet var som revir. Övriga fiskar i karet är metriaclima estherae,aulonocara baenschi,copadichromis jacksoni och otopharynx lithobates.

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #14
                            Det finns en bild på artbeskrivningen hur den ser ut. http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=702

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Men hallå! Metraclima sp zebra "hara"(galireya/greyali) har väl ingenting med Met. Zebra "Maisoni" att göra, som var ursprungsfisken i tråden ?! Greyalin e väl en liten stackare (i det vilda) jämfört med dessa "Chilumba-monster"?? Eller e det jag som e helt väck nu??
                              Senast redigerad av ozric; 24 juni 2008, 14:30.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...