Petrochromis tuggande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    Petrochromis tuggande honor

    undrar lite om hur gör ni med era petrochromis när dem tuggar? tömmer ni dem och i så fall när tömmer ni dom?? eller låter ni dem spotta i karet ? anledningen till att ja frågar är att jag har 5 honor som tuggar just nu och kan inte bestämma mig, så vad har ni för erfarenheter ?
    Provar på saltbalja för tillfället
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av shreek
    undrar lite om hur gör ni med era petrochromis när dem tuggar? tömmer ni dem och i så fall när tömmer ni dom?? eller låter ni dem spotta i karet ? anledningen till att ja frågar är att jag har 5 honor som tuggar just nu och kan inte bestämma mig, så vad har ni för erfarenheter ?
    Tömer inte. Har va 80 kg kolsten(blir en del pga dess låga vikt) i ett 720kar och där går ca 45 yngel som spottats i karet.. och alla e ca 1 månad gammla och håller sig undan dom stora bra...
    Senast redigerad av Oden70; 18 juni 2008, 00:15.
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Har ni haft nån lek av P. trewavasae ?

      Jag ska göra ett seriöst försök med dom snart... dom börjar bli runt 8cm nu så snart börjas det väl hoppas jag =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • shreek
        Användare
        • december 2006
        • 367

        #4
        petrochromis

        ok vad coolt jag har typ tre grottor bara ,hadde mera förut men de vart så jobbigt att hålla rent
        vad är det för petrochromis du har ?
        Provar på saltbalja för tillfället

        Kommentar

        • shreek
          Användare
          • december 2006
          • 367

          #5
          petrochromis

          Ursprungligen postat av deelay
          Har ni haft nån lek av P. trewavasae ?

          Jag ska göra ett seriöst försök med dom snart... dom börjar bli runt 8cm nu så snart börjas det väl hoppas jag =)
          nej har inte fått nån lek ennu men mina e i den storleken oxå + ett par vf som e vuxna . men de kan ju bero på att jag har flera sorter i karet och att det just nu är Tembwen som håller låda
          (När de blir action i pettris karet då står troffe karen still)
          Provar på saltbalja för tillfället

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av shreek
            ok vad coolt jag har typ tre grottor bara ,hadde mera förut men de vart så jobbigt att hålla rent
            vad är det för petrochromis du har ?
            Ikola som tillhör en i DK nu. E 12-15 cm stora. E en grupp på 5+10..
            Har gått i kar med mindre grottor inann men fick INGEN lek på dom då. Sedan med all stenen satte det igång av sig själva. Hoppas dom kommer vara lika produktiva i Dk vatten
            Senast redigerad av Oden70; 18 juni 2008, 09:58.
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Strommen
              Användare
              • september 2009
              • 66

              #7
              Lånar tråden lite...

              Har två WF Moshi honor som tuggar just nu, tänkte bara kolla med Er som har erfarenhet om det är vanligt att de går å betar alger då och då?

              Vid matdags håller de sig i bakgrunden, förövrigt är det sjukt svårt att se att de ens tuggar men eftersom jag såg när de lekte är jag ganska säker på att de gör det
              1300L petrochromis

              Kommentar

              • shreek
                Användare
                • december 2006
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av Strommen
                Lånar tråden lite...

                Har två WF Moshi honor som tuggar just nu, tänkte bara kolla med Er som har erfarenhet om det är vanligt att de går å betar alger då och då?

                Vid matdags håller de sig i bakgrunden, förövrigt är det sjukt svårt att se att de ens tuggar men eftersom jag såg när de lekte är jag ganska säker på att de gör det

                är du säker att de blev nått av leken ???
                Ja inte ovanligt att dem äter när dem tuggar mina brukar göra det matar därför endast med tinad räkmix och flingor när jag har tuggande honor.
                Var de du som köpte dem nere i oskarshamn?
                Provar på saltbalja för tillfället

                Kommentar

                • Strommen
                  Användare
                  • september 2009
                  • 66

                  #9
                  Det såg ju lovande ut under leken såvida hannen inte är steril Såg när båda honorna tog upp romkornen... So far so good! Japp - de hämtades i Oskarshamn, så de hade bara gått i burken i 3 dagar.

                  Det som gör mig lite orolig är dock att den större honan får för sig att käka lite alger med jämna mellanrum, å hak-påsarna går inte att jämföras med Malawi direkt, men vi får la se vad som händer


                  BTW - Nytt kar är på ingång och förhoppningsvis en tillökning på Moshi sidan nu när man fått blodadtand - all in!
                  1300L petrochromis

                  Kommentar

                  • nike69
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 172

                    #10
                    grattis till tugget..
                    Fisk gör dig smart !

                    / Niklas

                    Kommentar

                    • shreek
                      Användare
                      • december 2006
                      • 367

                      #11
                      Grattis!!!

                      tror inte du behöver oroa dig blir nog yngel ska du se....
                      Provar på saltbalja för tillfället

                      Kommentar

                      • Strommen
                        Användare
                        • september 2009
                        • 66

                        #12
                        Ursprungligen postat av nike69
                        grattis till tugget..
                        Tackar, grymt kul att det fungerade så bra! Har dock lite problem med Polyodon hannen - han röjer på rätt bra
                        1300L petrochromis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...