Blyga malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    Blyga malawis

    Jag köpte nyss en begagnad 540literburk fylld med malawiciklider.

    Efter tre veckor blev det naturligtvis en ammoniakchock, förmodligen beroende på min okunskap.
    En tredjedel lyckades överleva.
    Sju st kvar varav en eller två förmodligen kommer att få skador för livet och kanske bör nackas.

    Nu när vattnet är bra igen så har alla fiskar tagit sin egen håla och visar sig sällan. Vid några tillfällen har några simmat fritt och då har jag gett foder, men en häftig rörelse från min sida så försvinner alla till sina gropar.

    Vad ska jag göra för att få dom att komma fram igen?
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Då de är nyinflyttade kan de vara väldigt försiktiga, speciellt om det finns få fiskar i akvariet. Visa dig mycket framför akvariet så att de till en början känner igen dig iallafall. Ge dem mat olika tider på dygnet för att locka fram dem oftare, de behöver inte vara framme för att du ska kunna mata dem men var väldigt försiktig när du matar så att du inte överdoserar.

    De kommer nog fram så småning om, ha tålamod. Tålamod är ju fiskhållarens bäste vän!
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #3
      Ursprungligen postat av Jeppe
      Då de är nyinflyttade kan de vara väldigt försiktiga, speciellt om det finns få fiskar i akvariet. Visa dig mycket framför akvariet så att de till en början känner igen dig iallafall. Ge dem mat olika tider på dygnet för att locka fram dem oftare, de behöver inte vara framme för att du ska kunna mata dem men var väldigt försiktig när du matar så att du inte överdoserar.

      De kommer nog fram så småning om, ha tålamod. Tålamod är ju fiskhållarens bäste vän!
      Jodå, jag räknar med att de kommer fram så småningom och jag ska även utöka antalet fiskar men det får vänta någon månad så bakterierna börjar jobba ordentligt.
      Men innan dess! de är ju ¤%%&-tråkiga.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      Arbetssätt...