Yngel av Cyprichromis microlepidotus Karilani Iland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    Yngel av Cyprichromis microlepidotus Karilani Iland

    För någon månadsen undrade jag om någon har/haft denna fisk?
    Men svaren uteblev.
    Idag spottade 2 st honor 4 + 8 ungar vilket är otroligt kul.
    Finns det någon med tips på tyska sidor där man ev kan få träff på denna vad det verkar ovanliga firre??
    En enkel google sökning ger inte många träffar men dom hanar som finns variera enormt i färg typ C.leptosoma kitumba (med allt ifrån helt svart/blå till gula och varianter där imellan i ett oräknerligt antal.)
    Min hane är gul med gul/svarta fenor i en kanon sammansättning den bästa hanen på nätet är kraftigt blå.

    Den som söker han finner förhoppningsvis
    Senast redigerad av Wilhelm; 13 juni 2008, 12:51.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Grattis! En fisk jag har funderat på vid flera tillfällen men aldrig fått tag på. Skriv gärna en rad då och då om framtida lekar samt hur ynglen klarar sig och växer.

    /Jocke

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Skriv gärna ut släktet Cyprichromis annars blir det inte sökbart och de flesta vet nog inte ens från vilken sjö C. microlepidotus Karilani Iland kommer.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Skriv gärna ut släktet Cyprichromis annars blir det inte sökbart och de flesta vet nog inte ens från vilken sjö C. microlepidotus Karilani Iland kommer.
        Men han skrev ju det i rubriken....

        /Jocke

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Men han skrev ju det i rubriken....

          /Jocke
          Nej, det var jag som ändrade!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Aha, påpassligt Wilhelm..

            /Jocke

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Det första jag konstaterade när ynglena var spottade var: Oj va stora.
              Har odlat många Tanganyika munruvare men aldrig fått så här stora yngel.
              13-14 mm stora och går i samma färger som en vuxen hona.
              Äter gör dom så det knakar. Har dom i ett yngelkar (60 l) med 30-35 st Tanganyika killi i varierande ålder (2-14 dagar gamla) men killi ynglen är som dvärgar trots 14 dagar på nacken. Än är det inga problem men det kommer nog en dag då de spädaste killi ynglen ses som mat.
              Jag har aldrig odlat Cyprichromis microlepidotus tidigare men det finns både likheter och stora skillnader mot kusinen C. leptosoma jumbo varianterna.
              Kul och intressant är det, spännande fortsättning följer.

              Heja Sverige i kväll smäller det!
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Har du några bilder på föräldrardjuren? Alltid kul att se...

                /Jocke

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Har du några bilder på föräldrardjuren? Alltid kul att se...

                  /Jocke
                  Lite bilder:Cyprichromis microlepidotus Karilani Island
                  Bild 1: Hanen
                  Bild 2-3 avkommor
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Helt klart snygga fiskar. Jag köpte 15 Cyp. leptosoma utinta blue flash (ungdjur) för några veckor sedan. Då var de helt gråa. För 5 dagar sedan började 2 hannar få lite gult på stjärtfenan, nu har de börjat spännna upp sig som fan och blir bara finare och finare för varje dag som går. Den blåa färgen börjar komma nu med, kul att se hur de utvecklas....

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Helt klart snygga fiskar. Jag köpte 15 Cyp. leptosoma utinta blue flash (ungdjur) för några veckor sedan. Då var de helt gråa. För 5 dagar sedan började 2 hannar få lite gult på stjärtfenan, nu har de börjat spännna upp sig som fan och blir bara finare och finare för varje dag som går. Den blåa färgen börjar komma nu med, kul att se hur de utvecklas....

                      /Jocke
                      Cyprichromisar är mycket charmiga fiskar som förtjänar en plats i Tanganyika baljan.

                      Utintan är en mkt tacksam sort som kommer ge dig mycket både beteende mässigt och yngel.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Jo, jag hoppas det. Jag hade ett gäng leptosomor för 10 år sedan som jag köpte under tilläggsnamnet Blue flash. Det var dock inte samma eftersom de inte hade något gult i sig. Cypricar tillhör definitvit mina favoriter. Funderar dock på att köpa till ett gäng till, känns lite tunt med 14 (en dog första dygnet). Men det blir onekligen fler på sikt....

                        Hur många har du i din grundgrupp av microlepidotusen?

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Jag hade ett gäng leptosomor för 10 år sedan som jag köpte under tilläggsnamnet Blue flash. Det var dock inte samma eftersom de inte hade något gult i sig.

                          /Jocke
                          Jag har haft leptosoma "Utinta bay" med både gult längst bak på ryggfenan och senare köpte jag samma sort, men dom har svart istället för gult. Frågade Kent i Nol om jag fått fisk från en annan fångsplats, men han sa att båda är Utinta. "Det bara är så" sa han...
                          Utinta bay fluorecent tror jag att dom kallas i Nol.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Jo, jag hoppas det. Jag hade ett gäng leptosomor för 10 år sedan som jag köpte under tilläggsnamnet Blue flash. Det var dock inte samma eftersom de inte hade något gult i sig. Cypricar tillhör definitvit mina favoriter. Funderar dock på att köpa till ett gäng till, känns lite tunt med 14 (en dog första dygnet). Men det blir onekligen fler på sikt....

                            Hur många har du i din grundgrupp av microlepidotusen?

                            /Jocke
                            Hej!

                            Grundgruppen bestod av 1+4. Det var allt Kent fick in på denna fisk för snart ett år sedan. "Gruppen" har sedan dess gett lite ungar men den har ej varit 100% fungerande förrän nu då första ynglen är könsmogna och simmar tillsammans med föräldrarna.
                            Idag simmar 25 st djur i en skön grupp utan allt för mkt aggresioner och jagande.


                            Utintan är precis som alla Cyprichromisar ej 100% färgäkta. Det förekommer till och med helt blå hanar.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Hmm, där ser man. Personligen tycker jag det är kul när inte alla fiskar är stöpta i samma form. Det ska bli kul när några hannar färgar ut ordentligt, och deras riktiga beteende visar sig.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...