Tips på fiskar till 375L Tangyanika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Tips på fiskar till 375L Tangyanika.

    Hej! Har köpt mig ett 375L i dagarna och håller på och inreder med moduler o.s.v
    tanken är tangyanika då jag bara har malawi nu men gärna vill ha ett med tangyanika. Vill ha lite förslag på fisk. Någon form av snäcklekare och någon form av compressiceps är redan spikat. Men resten? : )
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Någon av de större jullarna kanske, marlieri eller regani "kipili" tycker jag är snygga. Sedan hade jag definitivt haft ett stim cyprichromisar eller Paracyprichromisar. Det finns ett antal olika snygga varianter, så köp någon som passar din smak. Vad det gäller Paracyprichromis nigripinnis så är de klart snyggast i lite dovt ljus, så om du har tänkt ha mycket ljus rekommenderas någon cyprichromisvariant. Personligen tycker jag tricolor är helt sanslöst snygg, men de ska väl vara lite mer aggro än många andra typer tror jag. Jag har dock inte haft den varianten själv. Om du sedan kör på någon snäckis (personligen tycker jag att stappersin, kallas ibland för meleagris är klart charmigast men även det är en smaksak) och någon compressiceps lär det räcka med arter. Det trevliga med att fundera ut vad man vill ha i ett tanganyikakar är att det finns så många olika kombinationer som brukar fungera bra. Om du inte gillar jullar så kan man alltid köra på Neolamp. leleupi alternativt cylindricus (som jag tycker är strået vassare av de båda). Personligen hade jag undvikit någon prinsessa, men om jag i alla fall hade valt någon sådan istället hade jag kört på marunguensis som är grymt snygg enligt min mening. Det kan nog vara bra att begränsa sig till 2 sten/grottlevande arter i det karet om du dessutom vill ha en rejäl sandyta till snäckisarna. Jag håller själv på att planera ett sådant kar och ska ha en steghög i varje ände av karet, och en stor sandplätt med snäckor emellan. Lycka till, du har med all säkerhet gjort ett bra val.

    /Jocke

    /Jocke

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Det är ungefär dom fiskarna som du skrev jag har tittat på och funderat på om det skulle funka : ) Sessor blir det absolut inte har haft det innan och dom sabbade allt Sitter o skriver en lista på fisk nu.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Multisar, Altos och någon Cyprichromisvariant är tillräckligt. Hellre en större grupp Cyprichromis än någon mer art ciklider. Vill du komplettera är några Phyllonemus typus ett skojigt och udda alternativ.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Starten kommer se ut såhär:

          Paracyprichromis nigripinnis 10st

          Julidochromis Marlieri 4st

          Stappersi 4st

          Altolamprologus compressiceps, Kigoma 4st
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Starten kommer se ut såhär:

            Paracyprichromis nigripinnis 10st

            Julidochromis Marlieri 4st

            Stappersi 4st

            Altolamprologus compressiceps, Kigoma 4st
            Det tror jag kommer fungera alldeles utmärkt. Du får skriva en liten post här sedan om hur det går, så vet jag. Tänker nämligen ha ungefär samma uppsättning. Eventuellt byter jag ut någon compressicepsen mot cylindricus, men jag har inte bestämt mig.

            /Jocke

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #7
              Detta karet kommer dock tyvärr inte startas upp på ett bra tag, vill ha allting precis perfekt innan. Ska köpa fler moduler & en ny starkare pump eheim 2252 känns lite liten. Men förhoppningsvis innan hösten iaf : ) Men visst kommer jag skriva om hur det går, slänger upp lite kort med.
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av KuRtaN
                Detta karet kommer dock tyvärr inte startas upp på ett bra tag, vill ha allting precis perfekt innan. Ska köpa fler moduler & en ny starkare pump eheim 2252 känns lite liten. Men förhoppningsvis innan hösten iaf : ) Men visst kommer jag skriva om hur det går, slänger upp lite kort med.
                Låter bra

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Har tänkt o tänkt och vart nere hos kent o kikat men jag funderar på att eventuellt byta ut Paracyprichromis nigripinnis mot ngn sandlekare, gärna en som bygger bo, har alltid gillat dom men aldrig haft några. Finns det någon som har tips på ngn som skulle funka? Mina snäcklekare är tänkt att dom ska ha ett hyfsat begränsat revir, det kommer alltså inte ligga snäckor över hela botten.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Hade kört denna setupen: ca 15 leptosoma 50/50, callochromis pleurospilus 10st 50/50, 4 j marleri och sedan 4 st compressiceps. Sedan vet jeg inte vilken snäcklekare du vill ha men det här kan nog funka. Det är lyx och bo i Nol

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Leptosoma kräver ju 500L men callochromis pleurospilus va riktigt fina.
                      Denna gillar jag skarpt med: Xenotilapia sp. 'ochrogenys ndole'
                      Det är inte bara lyx att bo i nol det är extremt dyrt Bor ett stenkast ifrån. Tar mig max 2 min att gå till Kent : )


                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Hade kört denna setupen: ca 15 leptosoma 50/50, callochromis pleurospilus 10st 50/50, 4 j marleri och sedan 4 st compressiceps. Sedan vet jeg inte vilken snäcklekare du vill ha men det här kan nog funka. Det är lyx och bo i Nol
                      Senast redigerad av KuRtaN; 01 juni 2008, 15:41.
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Leptosoma kräver absolut inte 500 liter. Möjligtvis kanske jumbovarianterna gör det (de har jag aldrig haft), men inte de vanliga mindre varianterna.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Ja det kanske har sina för och nackdelar. Har väl varit själv i Nol 6-7 ggr senaste 2 åren och det slår allt. Leptosoma har jag odlat med stor framgång i 310L med fördelningen 5+5 så det funkar utmärkt i 375L.

                          Ursprungligen postat av KuRtaN
                          Leptosoma kräver ju 500L men callochromis pleurospilus va riktigt fina.
                          Denna gillar jag skarpt med: Xenotilapia sp. 'ochrogenys ndole'
                          Det är inte bara lyx att bo i nol det är extremt dyrt Bor ett stenkast ifrån. Tar mig max 2 min att gå till Kent : )

                          Kommentar

                          • jonre723
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 439

                            #14
                            375 är helt ok för att köra vanliga leptosomor i, men mitt bästa tips är att ta 25-30st. Min erfarenhet är att leptosomor fungerar betydligt mycket bättre i stora grupper (50+), men att hälften oftast är fullt tillräckligt. Det är en stimfisk även om hanarna håller revir i det fria vattnet. 10 neontetror är också ett ynkligt stim...

                            Gällande sandlevande ciklider så kan stappersin bli ett problem. Jag hade hellre valt brevis (i min uppfattning snällaste snäcklekaren) eller någon kolonibildande art som multifasciatus eller similis, vilka inte är lika aggro/tar lika stora revir som stappersi/ocellatus/signatus. De kolonibildande upplever jag som mest intressanta att titta på.
                            Senast redigerad av jonre723; 03 juni 2008, 08:47.
                            Och så är det.
                            /J

                            Kommentar

                            • Museo12
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 153

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Hade kört denna setupen: ca 15 leptosoma 50/50, callochromis pleurospilus 10st 50/50, 4 j marleri och sedan 4 st compressiceps. Sedan vet jeg inte vilken snäcklekare du vill ha men det här kan nog funka. Det är lyx och bo i Nol
                              Hmm, jag lånar denna tråd, då jag själv inspirerades av denna setup.

                              Tre frågor: Kollar man i artbeskrivningar kräver leptosoma minst. ca. 500 liter. Sen förstår jag att det är mer flexibelt än vad det står i artbeskrivningar. Hur resonerar ni??

                              När det gäller Compressiceps - menar ni dvärgen eller den "vanliga"? Själv tycker jag icke-dvärgen är coolast...

                              Vad kan man byta 4 j marleri mot?? Har haft Jullar i oändlighet. Jätte fina och roliga, men lite ombyte är kul...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...