Varför inte Victoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Varför inte Victoriaciklider?

    Efter att ha satt upp postern i senaste ciklidbladet på toan funderade jag lite på varför jag inte träffat på någon som har en Victoria hos sig. Tänkte att det nog var fiskar stora som en normal gös eller så. Men de verkar ju vara typiskt 10-18 cm och liknande villkor som Malawi.

    Eftersom fiskarna är fina så undrar jag ännu. Kan någon belysa för mig varför de inte är populära?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Efter att ha satt upp postern i senaste ciklidbladet på toan funderade jag lite på varför jag inte träffat på någon som har en Victoria hos sig. Tänkte att det nog var fiskar stora som en normal gös eller så. Men de verkar ju vara typiskt 10-18 cm och liknande villkor som Malawi.

    Eftersom fiskarna är fina så undrar jag ännu. Kan någon belysa för mig varför de inte är populära?
    Denna fråga är vi några (få) som ställer oss på forumet då och då. Jag ska väl inte förhäva mig då jag bara har några för tillfället, men det finns andra - bland annat Endymion som gjort affischen - som har många, många. Men det är få, väldigt få som har victorior i sina kar. På forumet kanske jag kan komma på max 6-7 som har (säkert några fler som jag inte vet om, men ändå) egna victorior (och då bor 2 i Norge och en i Canada).

    Det första och kanske bästa skälet jag kan komma på är att de är svåra att få tag på - egentligen bara Kent i Nol som har ett bra utbud om man bortser från några privata odlare. Sedan är de behäftade med fördomar om att de är överdrivet aggressiva och lätt korsar sig etc.

    Ja, en del är aggressiva -men långt ifrån alla - och det finns det ju många ciklider som är..och ja, de korsar lätt om man inte gör en bra avvägd blandning, men det är det väl också många ciklider som gör...

    Frågan kvarstår - varför är det så få som håller Victoriaciklider?? De är ju rackarns vackra (majoriteten) och intressanta fiskar.

    Sök lite på gamla trådar också, den här diksussionen har varit uppe förut och så hoppas vi att endymion och/eller Kjell och/eller "Canada" (glömt namnet) bidrar med sin syn på det hela.

    Och om du också skaffar några så är vi genast många fler...
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Har inte nåt kar för såna firrar just nu och en fru som är på gränsen till nervsammanbrott sen jag fick starta ett yngelkar i all hast(inte snygg installation) så räkna inte med mig, men fan vet om jag inte haft några om de funnits i min radar när jag drog igång mina kar. För jag ser inga direkta skäl mot.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Viktoriaciklider vinner mer och mer mark. Mycket beror det på det stora jobb som t ex Albin (Endymion) lägger ned för att "marknadsföra" denna del av ciklidvärlden. Jag är en i raden som planerar att starta upp ett Viktoria-kar inom ganska snar framtid. Först ligger dock att besätta mitt 720 med härliga malawiciklider samt att starta upp ett akvarium för beställda Tropheus kambwimba. Viktoriacikliderna ligger på prio 3 så det är en hel del på gång här, men allt tar sin tid.

        Michael Persson, fd Redaktör på Ciklidbladet, har ganska nyligen skaffat viktoriaciklider så fler och fler tar steget in i viktoria-träsket.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          en stor del i det hela är säkert att det från början nästan bara exporterades svarta ciklider från viktoria medans från malawi kom det mera färglada sorter. sen så sjöns status med abboren och sjukdommar och så kan säkert spela in en del. Sen som joe skriver nu så är ju dom inte helt vanliga i affärerna så därför är det helt enkelt många som knappt vet att dom existerar. Sen om man börjar fundera på dom så kan det väll vara så att man slutar ut dom pga myterna som finns runt dom. Har själv haft viktoria ciklider men gjorde mig av med dom och mina malawi när jag for på fångstresa till uruguay men kan tänka mig att ev ha någon grupp senare när lokalen blir klar.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Otroligt bra fråga Olorin.

            Jag hoppas att inbitna Nördar som Albin inte ger sig utan vi kan se mer Viktoriaciklider i butikerna framåt i tiden.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Som sagt jag vet inte varför man inte kan ha victoriaciklider.

              I dagsläget tycker jag dock att jag märker av ett uppdämt intresse, de som varit intresserade av fiskarna har inte vetat hur de ska få tag på dem. Dessutom har det det inte funnits någon att vända sig till om man haft frågor.

              Det som är negativt är att grossiter mfl inte bryr sig om om de säljer hybrider eller om de har rätt namn på dem arterna. Dessutom är det som odlas i Tjeckien som når de svenska grossiterna vanligtvis hybrider med hittepå namn eller felidentifierad fisk.

              Men är du (olorin)(eller någon annan) sugen på att komma och kika på min fisk är det bara att höra av sig. Jag är oftast minst 2 timmar i lokalen per kväll. Lokalen ligger centralt i en källare mellan systemet och stora torget kan man säga.

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Tror inte nån fiskgrupp har en sån positiv uppgångskurva som victoriaciklider har för tillfället mycket tack vare Albin. Kan tänka mig och köra igång en burk i höst men vore roligt och se din lokal Albin. Ville dra igång en burk för ca 5 år sedan men då fanns ju inga att tillgå men nu är det nya tider. Bara de inte blir populärare än troffar så e det lungt

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Det där med svarta var inte avskräckande, jag tyckte det var coolt. Har inte sett så mycket svart fisk om man räknar bort black molly och sån't. Livar ju upp mixen om man har någon svart så de färgglada kan få sticka ut.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 282

                    #10
                    Jag är också intresserad och lite sugen på Victoria. Vad som får mig att tänka noga. Känner att det är ett ansvar att ha victoria-ciklider (utöver det som det är med alla levande djur) Vad säger du där, Albin? Jag känner att jag skulle få oerhörda skuldkänslor om jag plötsligt får tidsbrist och det händer något med fisken.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Jag har nu lite planer på att skaffa någon viktoria men min gamla fördom
                      om viktoriaciklider är att på en grupp av 10 fiskar så har man en "snygg"
                      utfärgad hane med 9 gråa fiskar ( honor+ofärgade hanar).
                      Men jag har nu förstått att detta inte behöver vara på det viset.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                        Jag är också intresserad och lite sugen på Victoria. Vad som får mig att tänka noga. Känner att det är ett ansvar att ha victoria-ciklider (utöver det som det är med alla levande djur) Vad säger du där, Albin? Jag känner att jag skulle få oerhörda skuldkänslor om jag plötsligt får tidsbrist och det händer något med fisken.
                        Se det tvärt om Anna att din nerlagda tid är en tillgång.

                        För att skuldkänslor får man iallafall nån gång i livet
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          JAg tror att en viktig faktor är att det inte går ta snygga dykbilder i Viktoriasjön. En "Victoria Cichlids in Their Natural Environment" skulle inte bli lika inspirerande som motsvarigheterna om Malawi och Tanganyika. Det kommer aldrig att anordnas dykturism till Viktoriasjön. Detta betyder förstås inte att det kan göras rejäla böcker. Samma sak gäller ju faktiskt alla ciklider förutom mal-tan, men jag har känslan av att viktoria konkurrerar just med dessa.

                          Vill passa på att slå ett slag för kombinationen Julidochromis med Viktoria. Funkar hur bra som helst. Mbuna funkar om firrarna är likstora, men matningen av viktoriorna gör att mbuna på sikt blir giganter och för stora (särskilt i maten) vilket gör att viktoriorna går ner sig. Cyprichromis verkar funka vettigt liksom Neolamprologus leleupi samt Lepidolamprologus. Jag kan gissa att "Haplissar" och icke algskrapande mbuna som golden funkar bättre.

                          Varför denna utläggning? Jo korsningrisken och de i princip identiska honorna är ett problem om man vill hålla flera arter. Samma gäller ju malawi, men kan man skilja honorna åt så går det ju plocka ut för att odla.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Jag har nu lite planer på att skaffa någon viktoria men min gamla fördom
                            om viktoriaciklider är att på en grupp av 10 fiskar så har man en "snygg"
                            utfärgad hane med 9 gråa fiskar ( honor+ofärgade hanar).
                            Men jag har nu förstått att detta inte behöver vara på det viset.
                            Tror att det som i mångt och mycket gjort detta är uppfattningen att man ska ha typ 3+7 i könsfördelning. Då får du max 2 utfärgade hanar av de flesta arter. Håller du istället 6+6 i fördelning kommer du nog få 4 utfärgade hanar.
                            Senast redigerad av Gäst; 29 maj 2008, 12:12.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                              Jag är också intresserad och lite sugen på Victoria. Vad som får mig att tänka noga. Känner att det är ett ansvar att ha victoria-ciklider (utöver det som det är med alla levande djur) Vad säger du där, Albin? Jag känner att jag skulle få oerhörda skuldkänslor om jag plötsligt får tidsbrist och det händer något med fisken.
                              Håller med Larry och tycker inte du ska känna några skuldkänslor. Fiskar tar ju trots allt inte så mycket tid. De flesta lägger ju ner mer tid än man behöver. Ett kar i storleken 200 liter behöver inte ta mer tid än 10 minuter per vecka att sköta, med vattenbyte inräknat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...