Syrran har skaffat akvarie... vad fick hon för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Syrran har skaffat akvarie... vad fick hon för fiskar?

    Syrran har bytt sitt 110 liters akvarie mot ett begagnat 600 inkl. fiskar. Men vad är det som simmar runt i det?
    Senast redigerad av Peter_A_F; 24 maj 2008, 22:11.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Tyvär en blandning av ciklider från Tanganyika i form av Frontosa. Sedan är där Röd zebra från Malawi och skulle gissa på en Labeotropheus variant också malawi. Detta e mina gisningar
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      hej det ser ut att vara

      Labeotropheus Fuelleborni nån ob variant kanske "super orange"
      Metriaclima Esterhae "röd Zebra"
      och någon variant av Cyphotilapia frontosa från tanganyikasjön
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        oj oden han precis före.... samma svar dock så det verkar ju rätt
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #5
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          oj oden han precis före.... samma svar dock så det verkar ju rätt
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            "Tyvärr" är väl fel ord att använda. Jag ser inga problem i att blanda från de olika sjöarna så länge man inte blandar fisk med extremt olika foderkrav. Frontosan äter samma räkmix som de övriga firrarna, så risken jag ser är att frontosan smakar lite på rödzebran om ett par år när den vuxit till sig.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              "Tyvärr" är väl fel ord att använda. Jag ser inga problem i att blanda från de olika sjöarna så länge man inte blandar fisk med extremt olika foderkrav. Frontosan äter samma räkmix som de övriga firrarna, så risken jag ser är att frontosan smakar lite på rödzebran om ett par år när den vuxit till sig.
              det e tur att vi alla tycker olika eller hur.. det som e fel i ens ögon e rätt i en annans ...
              Så för mig e det rätt ord. Och fel för dig..
              Vet att en del blandar men inte i mina kar, tycker inte det ser fel ut alla gånger med att blanda utan mer av det enkla skälet att dom e från 2 olika sjöar. Men det e upp till var och en det håller jag med om Som så många gånger skrivs på detta forumet: Detta e min personliga åsikt och inget som ALLA anndra måste annama utan mångfallden av olika mäniskors kar e det som gör akvastik hobbyn så rolig
              Senast redigerad av Oden70; 24 maj 2008, 23:37.
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ser ju ut att vara fina firrar

                Ja tror man blandat för att man gillar dom firrar man köper. Dessutom har ja en känsla av att man inte riktigt får reda på hur stora de söta Frontosa 5cm ynglen blir. Säger affetiken att dom blir 40 cm o trivs bäst i akvarium över 1000 liter så får man helt enklet inte sådan fisk såld.
                Att dom sen gärna äter fisk i storlek som fullvuxna Mbunas tror ja inte heller kommer fram. Så att ja tror att köparen helt enkelt är lite lite förd bakom ljuset.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Ser ju ut att vara fina firrar

                  Ja tror man blandat för att man gillar dom firrar man köper. Dessutom har ja en känsla av att man inte riktigt får reda på hur stora de söta Frontosa 5cm ynglen blir. Säger affetiken att dom blir 40 cm o trivs bäst i akvarium över 1000 liter så får man helt enklet inte sådan fisk såld.
                  Att dom sen gärna äter fisk i storlek som fullvuxna Mbunas tror ja inte heller kommer fram. Så att ja tror att köparen helt enkelt är lite lite förd bakom ljuset.
                  Sedärja... verkar bli en rejäl fisk! Just nu gömmer den sig bara bakom pumpen...

                  Tyvärr råkade säljaren torrlägga akvariet när min syster skulle hämta den och 10-15 fiskar överlevde inte... det som hon undrar är om Frontosa skall leva i par heller om den går att ha som ensamfisk. Men det verkar nästan som om hon borde sälja av den istället... om den blir så stor... inget för ditt enorma akvarie?!
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    hej det ser ut att vara

                    Labeotropheus Fuelleborni nån ob variant kanske "super orange"
                    Metriaclima Esterhae "röd Zebra"
                    och någon variant av Cyphotilapia frontosa från tanganyikasjön
                    OK, tackar för alla svar... roligt med detta engagemang!
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Inte kul när nån är klantig o 10-15 fiskar kolar men så är det ibland.

                      Kan inget om just Frontosa, men ja tror att om den inte är för liten så kan den säkert gå kvar ensam ett bra tag.
                      Tyvärr inte för mig dock, är sådär nördig att ja vill ha reda på lite om firrens bakgrund för att pluppa i den men tack iallafall för erbjudandet.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Inte kul när nån är klantig o 10-15 fiskar kolar men så är det ibland.

                        Kan inget om just Frontosa, men ja tror att om den inte är för liten så kan den säkert gå kvar ensam ett bra tag.
                        Tyvärr inte för mig dock, är sådär nördig att ja vill ha reda på lite om firrens bakgrund för att pluppa i den men tack iallafall för erbjudandet.
                        Klart när jag tänker efter... med en sådan investering slänger man inte ned vad som helst. Någon id'e hur fort en sådan växer?
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Frontosorna växer inte sådär superfort, så den kan nog vara kvar ett bra tag. De är ganska lugna och sävliga och gör inte mycket väsen av sig, men när de börjar närma sig 30cm kan det bli en del skvalp och smällar i täckglasen.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          Arbetssätt...