Svullna Firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnnie69
    Användare
    • februari 2008
    • 105

    Svullna Firrar

    Hur känsliga är malawisarna när det gäller att kombinera mat , jag ger mina pellets , Tropical Malawi flingor och räkmix , finns det någon tummregel för hur man bör mata dom , är det ok att ena dagen ge dom pellets , nästa dag räkmix och tredje dagen flingor!

    Varför jag frågar är att jag misstänker att jag fått något tok i 2 av mina burkar samtidigt , skygga och svullna fiskar , sytrådar i analen och ett par dödsfall!
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #2
    Svullna och sytrådsavföring låter absolut som de fått bukvattensot!

    Kommentar

    • johnnie69
      Användare
      • februari 2008
      • 105

      #3
      Ursprungligen postat av Bumling
      Svullna och sytrådsavföring låter absolut som de fått bukvattensot!
      jo , det är precis vad jag misstänker åxo , men jag är lite undrande vad det kan komma ifrån , med tanke på att jag fick det i 2 burkar samtidigt!

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4




        Kolla dessa länkar.

        Äter inte fiskarna alt spottar ut maten, liksom hostar, uppsvullna, trådaktig avföring, ev snabbare andningsfrekvens, utstående fjäll så är de med all sannolikhet flagellater. Troligtvis går det inte att rädda de fiskar som redan svullnat upp då då de är i slutstadiet.
        Sen kan man ju alltid få förstoppning mm men nu har de drabbat så många fiskar och flera har redan dött så behandling krävs nu.

        Kör Aqua-Furan tillsammans med Octozin (alt Flagyl om du kan få de av veterinär). Tänk på att Aqua-Furanen dödar filter bakterier.

        Lycka till!

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jag tror absolut på om man ger tex två el tre olika foder att ge det vid samma matning eller typ köra en vecka per typ av mat. Ty ger du på förmiddan ett foder som "tar tid på sig" och ett annat på kvällen som "går igenom snabbare" inbillar iaf jag mig att det kan uppstå problem.... Jag har ett "huvudfoder" (räkmix) samt ett el några som jag kan strömata lite med för skojs skull el när man har bråttom. Vill jag "flusha på" fisken (i mitt fall tropheus) så kan jag köra en el två veckor med exempelvis enbart Aquatic Nature.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • johnnie69
            Användare
            • februari 2008
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av patriks155
            http://www.akvariefisk.com/sot/bukvattensot.php



            Kolla dessa länkar.

            Äter inte fiskarna alt spottar ut maten, liksom hostar, uppsvullna, trådaktig avföring, ev snabbare andningsfrekvens, utstående fjäll så är de med all sannolikhet flagellater. Troligtvis går det inte att rädda de fiskar som redan svullnat upp då då de är i slutstadiet.
            Sen kan man ju alltid få förstoppning mm men nu har de drabbat så många fiskar och flera har redan dött så behandling krävs nu.

            Kör Aqua-Furan tillsammans med Octozin (alt Flagyl om du kan få de av veterinär). Tänk på att Aqua-Furanen dödar filter bakterier.

            Lycka till!

            Har beställt hem medicin från pwss , ska hämta det idag efter jobbet , sen blir det till att behandla karen i helgen och hoppas på att man får bukt med det!

            Kommentar

            Arbetssätt...