Yngel på Variabilichromis Moori???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lozer
    Användare
    • mars 2007
    • 54

    Yngel på Variabilichromis Moori???

    Kom hem idag och gick min vanliga runda bland karen. Fastnade vid mitt ena 150-liters kar där mina sjöodlade Varaibilichromis Moori går på uppväxt. Till min förvåning så hade den största, ca 8cm, fullt upp med att vakta sina yngel som den tydligen tog ut på tur. Hade inte ens sett att dom lekt innan. Kollar karen varje dag flera ggr, lite för många ggr enligt min sambo, men inte ens sett ngn parbildning. Och nu är det bara en som vaktar ynglena och övriga aktar sig. Började bara för ngn vecka sedan att gräva ordentligt. Innan dess är det flera som grävt lite här och där, men inga som hållit ihop. Riktigt stor miss av mig. Ser ut att vara ett 50-tal yngel. RIKTIGT RIKTIGT KUL, tyvärr lite dåligt med utrymme igentligen, men så kan det gå. Skall försöka suga upp lite yngel och lägga dom i ett tomt kar så snart jag fixat det.

    Är det ngn som har haft Variabilichromis Moori innan och kan ge tips? Första gången jag har dem tänkte ju bara att de skulle gå på uppväxt.
    "ALLT är värt ett försök"
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Hej & Grattis!

    Jag hade V. moori för några årsedan men fick tyvärr aldrig någon lek. Dom var ca. 10 cm när jag dessvärre klantade mig i samband med flytt och transport så att dom avled. Jag tycker det var en vädigt rolig fisk annars, men ganska hög aggressivitet inom arten.

    Vet inte hur vanlig den är, men jag brukar inte se den i butik/listor så det vore kul om du spred lite yngel. Lycka till!
    Senast redigerad av Markus_A; 22 maj 2008, 11:26.

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 373

      #3
      SPännande, lite på att det blir snyggt när dom bara blir nån cm till och alla yngel blir gula! Jag har sett sådan i sjön när jag dykt och det är underbart vackert med två stora mörka försäldrar och en svärm klargula yngel!
      Grattis.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Lozer
        Användare
        • mars 2007
        • 54

        #4
        Tackar.
        Alltid kul att få yngel och ännu roligare att den är ovanlig. Har åtminstone hittat paret nu alltid ngt. Har inte vågat flytta ynglena då dessa är väldigt små. Så tyvärr har dessa blivit väldigt decimerade. Men skall flytta övriga fiskar alt paret så de får eget kar,så de kan få fler yngel. Har även sett att det finns ytterligare ett par på gång.
        "ALLT är värt ett försök"

        Kommentar

        Arbetssätt...