Haplochromis sp. "ruby green" +?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    Haplochromis sp. "ruby green" +?

    Mitt tämligen avsomnade ciklidintresse vaknade iom artikeln i senaste CB om viktoriaciklider. Kom fram till att arten i rubriken kanske är ngt för mig eftersom den är snygg och tämligen lugn. Nu vill jag ha lite råd från forumet:

    Kan man ha den i ett 200-l akvarium (idag malawi-inrett)?
    Vilka viktoria-ciklider passar som sällskap utan risk för hybrider och massakrer?
    Fiskar är vänner-inte mat!
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ledsen att ingen har tips CrimsonAnna.

    Det enda ja vet om denna firre är att Håvis i Växjö har en liten grupp gåendes i affetiken.

    Albin kan säkert svara när han är åter i Svedala
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #3
      Hejsan CrimsonAnna,

      Ett 200 liters kar räcker gott till Ruby Green. Ett bra sällskap skulle nog vara Paralabidochromis sp. "Redfin Piebald". Jag har kört med den kombinationen och det funkade jättebra. Dom har ungefär samma temperament och blir ungefär lika stora. Dom har dessutom helt olika utseende så korsningsrisken är minimal.

      Här är en bild på en Piebald hane.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Håller med Patrick, bägge arter finns inne hos akvarieteknik(importerade från Florida). Dock kallar de Piebald redfin för "pink flourocent piebald"

        Kommentar

        • Anna Österman
          Användare
          • mars 2006
          • 282

          #5
          Ursprungligen postat av patrickeriksson
          Hejsan CrimsonAnna,

          Ett 200 liters kar räcker gott till Ruby Green. Ett bra sällskap skulle nog vara Paralabidochromis sp. "Redfin Piebald". Jag har kört med den kombinationen och det funkade jättebra. Dom har ungefär samma temperament och blir ungefär lika stora. Dom har dessutom helt olika utseende så korsningsrisken är minimal.

          .
          Tack!

          Hittade en annan skönhet Pundamilia sp. "crimson tide" Hur är den i storlek och temperament?
          Fiskar är vänner-inte mat!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av CrimsonAnna
            Tack!

            Hittade en annan skönhet Pundamilia sp. "crimson tide" Hur är den i storlek och temperament?

            Crimson tide är nog i tuffaste laget för ruby greeen.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Crimson tide är nog i tuffaste laget för ruby greeen.
              Den är mycket snällare än de andra Pundamilia alltså? Dessa skulle väl vara uteslutna eller?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Den är mycket snällare än de andra Pundamilia alltså? Dessa skulle väl vara uteslutna eller?
                Jo den är inte fullt så tuff som de övriga pundamiliaarterna, dock så är nog P. macrocephala den absolut lugnaste. Eller snarare de har så enormt små revir att det sällan blir några problem.

                Kommentar

                Arbetssätt...