Hjälp med mitt Malawikar med kalksten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiSpooks
    Användare
    • april 2008
    • 33

    Hjälp med mitt Malawikar med kalksten

    Hejsan gott folk,
    för lite mer än 1 vecka sen köpte jag lite zebra fiskar för att ha dem för att kontrollera vattenmiljön, vilket fungerade bra de simmade och hade det trevligt. så efter 4-5 dagar köpte jag 2 Goldennugget varianter ( L018 ) som jag ville ha till mina malawi. så i fredags gav jag bort mina zebra fiskar för att göra karet redo för mina malawi som jag vill ha. problemet är att när jag bytade vatten märkte jag att båda mina malar har dött. Den ena verkar till ha dött för ett par dagar sen medans den andra troligtvis dog tidigare samma dag som jag bytade vatten eller dagen innan eftersom då hade jag sett den simma ute i karet.

    Så nu undrar jag om någon känner till vad som kan ha gott fel ( inga zebra fiskar har visat ngr tendenser till att må dåligt).

    Kan det kanske vara att goldennuggets inte klarar av kalkstenen? Kalkstenen har lite mjölkig ytbeläggning som är troligtvis pga. att det upplöses sakta vilket är som det borde vara. Kalkstenen har jag själv plockat spolat av borstat och sedan kokat innan jag la dem i karet.

    Uppdskattar snabba svar eftersom jag nu tvekar på att köpa och slänga i malawi.


    Tack på förhand.
    Senast redigerad av MalawiSpooks; 19 maj 2008, 10:50.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej!

    Verkligen otur med dina malar. Undvik alltid att köpa "dyra firrar" första månaden efter uppstart av ett akvarium. Det tar nämnligen ung. så lång tid att starta upp ett fungerande akvarium. Det kan bildas en massa konstigheter i akvarievattnet särskilt den första tiden. Amoniak och Nitrit t.e.x tål de flesta fiskar väldigt dåligt.
    Man kan göra efter konstens alla regler o så får man nitrit iallafall, det kan bero på många saker som , sanden, rötter, matning, syrebrist men framförallt inte fullt fungerande bakteriekultur.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Just Goldennuggets är ofta i dåligt skick i butikerna med insjunkna magar. Dom har inte återhämtat sig efter infångandet och transporten. Goldennuggets är ofta skygga under en lång tid i början och det kan, precis som med många andra L-malar, kräva en hel del lirkande för att få igång ätandet på dom, vegetabiliskt, squash, gurka etc. Det är inte bara att släppa i dom och tro att dom klarar sig på alger och överblivet foder. De flesta L-malar har nattliga ätvanor och matar du giriga mbuna-malawi på dagtid så blir det inte mycket över till en GN.

      Min gissning är att du fått tag på två undernärda individer som aldrig repade sig. Baryancistrus som släkte vill dessutom helst ha ett ph på mellan 5-7 och malawi ett ph på 7+, så kombinationen är inte helt optimal för malen.
      Micke

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Syresätt akvariet, helst så att det bildas ett vitt skum i karet.

        Gör ett 50% igt vattenbyte.
        Låt det gå så i en vecka, låt fisken gå kvar under tiden. Mata lite försiktigt om ett par dar.

        Kalkstenen tål malarna så låt inredningen vara kvar i karet.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Jag skulle nog rekommendera vattentester ex. Sera 5 i 1 test så att du får reda på vilka värden karet och vattnet i kran har. Som Larry påpekar så tar det upp till en månad innan tillräcklig mängd bakterier för att bryta ner kväve finns. Ett bra sätt är att använda vattenrenande växter, ex. Hornsärv, Egeria densa, Musselblomma mm.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • MalawiSpooks
            Användare
            • april 2008
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Koi-fantast
            Jag skulle nog rekommendera vattentester ex. Sera 5 i 1 test så att du får reda på vilka värden karet och vattnet i kran har. Som Larry påpekar så tar det upp till en månad innan tillräcklig mängd bakterier för att bryta ner kväve finns. Ett bra sätt är att använda vattenrenande växter, ex. Hornsärv, Egeria densa, Musselblomma mm.
            vad kostar Sera 5 i 1 test och kan man köpa det i vanlig akvarieaffär?

            Tack för alla svar hittills.

            Ingen som vet om de lätt får någon sjukdom etc? Eftersom jag själv inte tror att det är vattnet eftersom jag hade 17 zebrafiskar som klarade sig utmärkt.
            jag har visserligen fått ett svar att de kan ha varit undernärda sen innan. Men tar gärna emot fler förslag.

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              #7
              Problemen (främst nitrit) uppstår först efter 10-15 dagar, så det är inte alls konstigt att dina zebra klarade sig...

              Här kan du läsa mer om "fenomenet"


              Ursprungligen postat av MalawiSpooks
              vad kostar Sera 5 i 1 test och kan man köpa det i vanlig akvarieaffär?

              Tack för alla svar hittills.

              Ingen som vet om de lätt får någon sjukdom etc? Eftersom jag själv inte tror att det är vattnet eftersom jag hade 17 zebrafiskar som klarade sig utmärkt.
              jag har visserligen fått ett svar att de kan ha varit undernärda sen innan. Men tar gärna emot fler förslag.
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Ursprungligen postat av MalawiSpooks
                vad kostar Sera 5 i 1 test och kan man köpa det i vanlig akvarieaffär?

                Tack för alla svar hittills.

                Ingen som vet om de lätt får någon sjukdom etc? Eftersom jag själv inte tror att det är vattnet eftersom jag hade 17 zebrafiskar som klarade sig utmärkt.
                jag har visserligen fått ett svar att de kan ha varit undernärda sen innan. Men tar gärna emot fler förslag.
                Jag tror att alla djuraffärer har vattentester, de är inte exakta men de ger en bra fingervisning iaf.

                Vad matade du malarna med och hur åt de maten?
                Hur var deras kondition?
                Har du växter?

                Zebrorna kan ha varit i bättre kondition än malarna och därmed klarat påfrestningarna bättre. Jag tycker att det har varit för snabbt förlopp vilket för mig indikerar någon typ av förgiftning.

                Ph: har svängt mycket med låg buffer
                Syrebrist: dålig ytcirkulation och mycket rester som bryts ner i akvariumet
                Amonium eller Nitritförgiftning: Det tar en månad att etablera.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • MalawiSpooks
                  Användare
                  • april 2008
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Jag tror att alla djuraffärer har vattentester, de är inte exakta men de ger en bra fingervisning iaf.

                  Vad matade du malarna med och hur åt de maten?
                  Hur var deras kondition?
                  Har du växter?

                  Zebrorna kan ha varit i bättre kondition än malarna och därmed klarat påfrestningarna bättre. Jag tycker att det har varit för snabbt förlopp vilket för mig indikerar någon typ av förgiftning.

                  Ph: har svängt mycket med låg buffer
                  Syrebrist: dålig ytcirkulation och mycket rester som bryts ner i akvariumet
                  Amonium eller Nitritförgiftning: Det tar en månad att etablera.
                  jag matade malarna med de vanliga tabletterna med alger kommer inte på namnet just nu.

                  deras kondition: tja de var ganska snabba i akvariet som de tog upp ifrån i butiken. i övrigt så kan jag väl inte beskriva den bättre

                  Växter: nä jag har inga växer.

                  Vid starten av akvariet så använde jag AquaSafe men inte några andra produkter. (anväder det vi alla vatten byten. hoppade över första veckan)

                  Ska dock på peka att till mitt akvarie så medföljde kol filter och bakterie filter ( filtert hade en bakterieflora som jag förstod det) Ni kanske känner till det bättre om jag säger vilket akvarie jag har köpt(nytt) det var en Juwel Vision 260L

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Det finns bakterier på flaska i akvarieaffären.

                    Rauken hade en bra länk som förklarar fenomenet när nitrifikationsbakterierna växer i antal.
                    Om du fortfarande har nitrit i byttan så kan du köra lite salt i akvariet. Det tar ingalunda bort nitritet men det hjälper firrarna.

                    Som sagt bäst är det att syresätta akvariet max. Det hjälper den skadade fisken men framförallt så påskyndar det bakterietillväxten betydligt.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • MalawiSpooks
                      Användare
                      • april 2008
                      • 33

                      #11
                      JAg har kollat min nitrit halt i vattnet och den är näst lägst ( 3mg/l).

                      lägsta är minde än 3mg/l

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Oki antingen är det på väg upp eller påväg ner.
                        Gör ett 50%igt vattenbyte.
                        Gör ett nytt test om nån dag. Är det då nada som det ska va då är saken ur världen
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...