Vad har jag för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    Användare
    • februari 2008
    • 43

    Vad har jag för fisk?

    Jag har 4 fiskar i mitt akvarie som jag inte har en aning om vad det är. Skulle vara roligt att veta vilken sort och även kön dem är. gå in på
    - Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus

    Och klicka på inlägget "vad har jag för fisk"

    Hoppas på bra hjälp som vanligt
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Hej.

    Bild nr 2 är troligen en Cynotilapia afra från Cobue. Kallas ofta afra Edwardi.

    Bild nr 3 gissar jag på Metriaclima greshakei, är dock osäker där. Skulle även kunna vara en Labidochromis sp. "Hongi", men om brukar ha en annan form på mun/käke. Bättre bild skulle underlätta. Bild nr 1 skulle kunna vara honor av greshakei.

    Det skulle även kunna vara korsningar, kan vara svårt att säga ibland när man inte vet historian bakom fisken.

    Kommentar

    • SofiaBlomberg
      Användare
      • februari 2008
      • 43

      #3
      Ja den har väldigt bred mun om man kan säga så. men det andra verkar stämma. ska försöka ta bättre kort =)

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        tyvärr är det nästan omöjligt att säga vad det är för fisk med de bilderna, kan mycket väl vara korsningar men det behöver ju inte vara så. men iaf så håller jag inte med om att bild 2 är en afra, de fenorna stämmer inte med en afras fenor, ser mer ut som en goldens fenor eller nåt.

        försök låna en bok och jämför med dina fiskar, sen fota mer och lägg ut bilder med ditt förslag på namn, då är det mycket lättare att avfärda eller säga att du har rätt namn.

        bilderna 1 och 3 är iaf ganska grova fiskar så det skulle kunna vara några metriclima varianter (möjligen greshakei men den ska inte ha ränder kan iof vara skrämselränder), bild 2 skulle kunna vara något åt pseudotropheus elongatus hållet om man tittar på fenorna men kroppen verkar lite för hög för det så jag är rädd at de är en korsning av nåt slag....
        vad har du för övrig malawi i karet det kan hjälpa att komma fram till vad det är för sorter.....annars så får du söka runt på nätet efter bilder som liknar dina
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
          Jag har 4 fiskar i mitt akvarie som jag inte har en aning om vad det är. Skulle vara roligt att veta vilken sort och även kön dem är. gå in på
          - Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus

          Och klicka på inlägget "vad har jag för fisk"

          Hoppas på bra hjälp som vanligt
          Jag har Cynotilapia afra edwardi (cobue) så om du vill se hur de verkligen ser ut så kan du ta en trip till mig.. De är ju endå bara 2mil.

          Kommentar

          Arbetssätt...