cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens.w
    Användare
    • maj 2008
    • 21

    cirkulation

    Hejsan

    Vilken cirkulation bör man ha i en tanganyikabiotop i ett 540 L akvarium?

    Vilka lysrör passar?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Många brukar säga tre gånger vattenvolymen men det beror på vad du har för fisk. Lamprologiiner tycker jag passar i lägre cirkulation och detta gäller även djuplevande arter som Paracyprichromis och frontosa.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ett förtydligande. Cirkulation är inte samma sak som filtrering. Till ditt akvarium skulle jag minst rekomendera ett ytterfiler på kansk 4-500L/timme och ett innefilter på runt tusen liter i timmen. Men du frågade om cirkulation och har du t ex troffar så kan du dra på med power head utan egentligt filtermaterial så att du får rejäl cirkulation. Till Paracyprichromis däremot så ska cirkulationen inte vara mer än att syrgassättningen garanteras MEN det ska vara bra filtrering.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Bra fråga Jens.

        Min uppfattning är att ingen fisk gillar att gå i dåligt vatten. O säkerställer man cirkulationen så har man mycket lättare att hålla ett bra vatten.

        3-10 ggr vattnets volym i pumpad volym, då har man gjort det lätt o bra för sig. Men precis som Ola antyder så finns det rätt många fiskar som stundtals vill ha lugnt vatten. O det är där det blir lite roligt pyssel. Försök att se till att det finns lugna "kvarter" i akvariet
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • jens.w
          Användare
          • maj 2008
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Många brukar säga tre gånger vattenvolymen men det beror på vad du har för fisk. Lamprologiiner tycker jag passar i lägre cirkulation och detta gäller även djuplevande arter som Paracyprichromis och frontosa.
          När du säger "tre gånger vattenvolymen" då antar jag att du även menar "per timme", stämmer det?

          Jag planerar att ha enbart prinsessor. Det kommer att finnas en hel del grottor och stora block i karet. De borde göra att det finns lugnvatten.

          Just nu har jag endast ett ytterfilter på 1000 L/h.

          Det kan alltså vara idé att tex komplettera med ett "powerhead" ?

          Kommentar

          Arbetssätt...