När ska ynglen växa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    När ska ynglen växa?

    Fick för ett bra tag sedan mina första yngel av L.multifasciatus. har fått ett par kullar till efter det. Dock tycker jag att dom växer lite dåligt... Säg att dom är 2 månader och dom är fortfarande små. Matar dagligen med cyklops.

    Hur lång tid brukar det ta?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Varva med Tropical Spirulina flingor som du smular i karet, lite grann 4ggr/dag.
    Dom växer dessutom fortare om du håller nere nitrathalten. Dom tvärstannar i växt om du har mer än 50-60 ppm.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Var många år sen jag mätte Nitrat men då var det mg/l. Min måttstock var att hålla mig under 10 mg/l, vill jag mig minnas. Vad e det i ppm???
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jo du har rätt Ozric

        Eftersom storheten är densamma på alla mätare så gjorde jag ingen vikt av det

        O ju lägre halt desto bättre.
        Ja måste säga att jag tycker att det verkar vara samma sak med troffar, dom verkar växa o färga bättre vid riktigt låg nitrathalt.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Jo du har rätt Ozric

          Ja måste säga att jag tycker att det verkar vara samma sak med troffar, dom verkar växa o färga bättre vid riktigt låg nitrathalt.
          Jo, man kan ju nästan säga att Nitratnivån är en parameter på övrig (negativ) bakteriehalt i karet. Ju högre ju sämre å troffar verkar ju vara petigare än de flesta andra sjö-cikliderna...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • patriksg
            Användare
            • september 2007
            • 75

            #6
            ååfasten.. Hur kan man göra för att få ner nitraten? Tror att polaren har en mätare för nitrat. Tack för svaren

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Har gjort en liten artikel som kommer i nästa CB, hur man lätt kan begränsa Nitrat, o ändå mata riktigt regält utan vattenbyte.

              Vattenbyte och eller växttrivsel är nyckeln låga nitrathalter.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • JohanP
                Användare
                • september 2006
                • 118

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Varva med Tropical Spirulina flingor som du smular i karet, lite grann 4ggr/dag.
                Dom växer dessutom fortare om du håller nere nitrathalten. Dom tvärstannar i växt om du har mer än 50-60 ppm.
                Nog så viktigt att hålla nere nitrathalten för att få bra tillväxt men man får inte glömma bort en riktig "tillväxtbomb", nykläckt artemia. I min värld är detta minst lika viktigt som vattnet när man har frisimmande yngel, och en bra tid därefter också.

                Cyclops är ju i sig ett bra foder på många sätt, men det är ju inte speciellt näringsrikt.

                Kommentar

                • patriksg
                  Användare
                  • september 2007
                  • 75

                  #9
                  Det är ju ett biotopkar men jag har en del hornsärv i. Kanske ska lägga i lite till, det är ju ingen bristvara
                  Nykläckt artemia har jag hört ska vara bra. Lite knepigt att kläcka tycker jag, har läst ett par artiklar. Fast är det det som behövs så kanske man ska göra det..

                  Kommentar

                  • patriksg
                    Användare
                    • september 2007
                    • 75

                    #10
                    http://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206 Fast det kanske inte behöver vara så svårt.... Fast hoppas att dom fastnar i en fin håv..

                    Äter vuxna multisar och sumbu artemia? Eller är dom för stora?

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av patriksg
                      http://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206 Fast det kanske inte behöver vara så svårt.... Fast hoppas att dom fastnar i en fin håv..

                      Äter vuxna multisar och sumbu artemia? Eller är dom för stora?

                      om de är vana vid artemia så äter de det, mina vuxna scalarer och troffar käkar nykläckt artemia....

                      är skitenkelt att kläcka artemia följ nån instruktion så blir det kanonbra.

                      eller.
                      1. häll 1l vatten i en petflaska
                      2. häll i ca 20gram grovsalt
                      3. häll i artemia av bra kvalitet mängd efter behov, börja med ett halvt kryddmått.
                      4. sätt i luft så det rör om ordentligt.
                      5. efter ca 20-30 timmar beroende på artemian stäng av luften och låt stå i 5 minuter.
                      6. sug upp den kläckta artemian från botten
                      7. sila bort saltvattnet med en artemiasil/alt tyg kaffefilter skölj med vatten och mata...
                      8. sätt ny sats...

                      enkelt eller hur?
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        Jag har en håv med riktigt fintmaskigt vitt nät, där silar jag artemian -funkar kanon!

                        PET-metoden funkar helt ok, jag har även provat "glassburksvarianten" och den fungerar också väldigt bra tycker jag, framförallt så slipper man att få med äggen...
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • patriksg
                          Användare
                          • september 2007
                          • 75

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          Jag har en håv med riktigt fintmaskigt vitt nät, där silar jag artemian -funkar kanon!

                          PET-metoden funkar helt ok, jag har även provat "glassburksvarianten" och den fungerar också väldigt bra tycker jag, framförallt så slipper man att få med äggen...
                          Idag köpte jag mig lite ägg. Kör med glassburken. Hur förvarar man artemiaägg då? Någon spec temp?

                          Klippte och silikonade ihop en burk förut. En mycket genomtänkt och gedigen konstruktion =)

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            #14
                            Ursprungligen postat av patriksg
                            Idag köpte jag mig lite ägg. Kör med glassburken. Hur förvarar man artemiaägg då? Någon spec temp?

                            Klippte och silikonade ihop en burk förut. En mycket genomtänkt och gedigen konstruktion =)
                            De bör förvaras i kylen för bästa hållbarhet. Se bara till att behållaren/påsen är lufttät så att det inte kommer in någon fukt.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Ja va me tvungen att kläcka lite artemia
                              Har aldrig fått nån snitts på det dock. Lite fippligt att få dom från silen ner i yngelkassarna. Lätt dock om ynglen går i yngelkar där silen går ner.
                              Ska se om det inte går att göra en mycke mindre sil.
                              Vill inte gärna gå ifrån yngelkassar. Lätt att se till att de "nya" ynglen simmar i mat.

                              Nån som har någe bra tips på hur man gör en liten sil??
                              Senast redigerad av LN; 07 maj 2008, 20:45.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...