När ska ynglen växa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #16
    Ursprungligen postat av LN
    Ja va me tvungen att kläcka lite artemia
    Har aldrig fått nån snitts på det dock. Lite fippligt att få dom från silen ner i yngelkassarna. Lätt dock om ynglen går i yngelkar där silen går ner.
    Ska se om det inte går att göra en mycke mindre sil.
    Vill inte gärna gå ifrån yngelkassar. Lätt att se till att de "nya" ynglen simmar i mat.

    Nån som har någe bra tips på hur man gör en liten sil??
    Jag brukar försiktigt skölja av artemian från silen ner i en mugg, och sen häller jag i artemian i de olika akvarierna

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #17
      Jag har sedan länge slutat med silar, ljusavskärmade kläckningsburkar, pet-flaskor, luftpumpar etc när jag kläcker artemia.

      Jag tar en öppen plastburk, som rymmer 0,5-1 liter. Fyller den med ca 4 cm saltvatten. Häller i äggen. Klart.

      Inget lock, ingen anordning för att separera äggen från artemian, ingen sil, ingen pump. Bara en öppen burk.

      Artemian koncentreras alltid i hörnorna på burken. När jag ska mata tar jag bara en bit (ca 1 meter) luftslang och suger upp så mycket artemia jag tycker mig behöva och sprutar sedan ner det till ynglena. Naturligtvis blir det en del spill - inte alla artemia samlas i hörnorna. Och några ägg följer med när jag matar. Faran med att få med artemiaäggskal i yngelakvariet är överdriven. Jag har fött upp hundratals yngel på denna artemia (ciklider, levandefödare och labyrintfiskar) och ingen har dött av något äggskal vad sett.

      Har använt de flesta andra artemiakläckningsmetoder men inget slår dennna vad det gäller bekvämhet.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • patriksg
        Användare
        • september 2007
        • 75

        #18
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Faran med att få med artemiaäggskal i yngelakvariet är överdriven. Jag har fött upp hundratals yngel på denna artemia (ciklider, levandefödare och labyrintfiskar) och ingen har dött av något äggskal vad sett.

        Har använt de flesta andra artemiakläckningsmetoder men inget slår dennna vad det gäller bekvämhet.
        Varför är det farligt att få i ägg? Finns ju även skalade ägg. Fast dessa skulle inte ha lika mycket näring.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #19
          Ursprungligen postat av patriksg
          Varför är det farligt att få i ägg? Finns ju även skalade ägg. Fast dessa skulle inte ha lika mycket näring.
          Vad jag alltid har läst och hört att det varnas för är att ynglena skulle kunna sätta äggskalen i halsen eller få förstoppning av dem. Men mina erfarenheter tyder alltså inte på det.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #20
            Artemian håller fint i kylen, men ska man göra av med den rätt snart kan den stå i rumstemperatur, förvara länge = frys
            /Fredrik

            Kommentar

            • patriksg
              Användare
              • september 2007
              • 75

              #21
              Nu har silikonet härdat och första kullen artemia är i.. =) Ska dom ha lyse på sig hela tiden?

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av patriksg
                Nu har silikonet härdat och första kullen artemia är i.. =) Ska dom ha lyse på sig hela tiden?
                enligt all beskrivning (jag läst) så kläcker artemian bättre under belysning+ att lyset avger värme och får den önskade tempen 25-27 grader stabilare, men frågan är om du kommer märka någon skillnad vid liten mängd, prova att börja med och prova sedan utan så vet du om det var nån skillnad, vi kör lyse dygnet runt på våran.....

                dock har jag ingen erfarenhet av glassburksmetoden, den funkar inte i mitt fall iaf pga av för stor mängd.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • patriksg
                  Användare
                  • september 2007
                  • 75

                  #23
                  En liten sak jag reagerade på när jag gick upp idag var att en del av äggen inte flöt. En del hade lyckets komma över till andra sidan. kanske har för stor glipa undertill.... Någon som vet varför inte alla flyter?

                  Kommentar

                  • patriksg
                    Användare
                    • september 2007
                    • 75

                    #24
                    Såg ett par levande saker trycka mot ena hörnet (där luset är) nu när jag kom hem =) Dom har bara vart i i ca 20 timmar.. Låter dom stå tills i morgon iaf.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...