Yngelfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    Yngelfrågor.

    Hej på er!

    Kommer att få ett 54L kar ledigt nästa vecka. Tänkte ha det som ett yngelkar för lite olika firrar, L.Multifaschiatus, C.Sumbu och om någon av mina övriga firrar får yngel hamnar dom där också.

    Läste att Sumbun behöver artemia för att klara sig, (ynglen då) men funkar det lite bra med något frysfoder?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av patriksg
    Hej på er!

    Kommer att få ett 54L kar ledigt nästa vecka. Tänkte ha det som ett yngelkar för lite olika firrar, L.Multifaschiatus, C.Sumbu och om någon av mina övriga firrar får yngel hamnar dom där också.

    Läste att Sumbun behöver artemia för att klara sig, (ynglen då) men funkar det lite bra med något frysfoder?
    artemia anses nog vara ett optimalt foder för yngel så ja vet inte om det finns nått likvärdigt alternativ faktiskt..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Bosmider eller cyclops (den verkligt lilla varianten) skulle du kunna testa, men de är betydligt sämre än nykläckt artemia. Inte egentligen så stor skillnad ur näringsmässig synpunkt, men artemian rör sig.

      Många yngel funkar så att om det första fodret inte rör på sig så äter de helt enkelt inte. Ett alternativ till artemian är micromask som levandefoder. De är enklare att hantera men luktar lite mer. Du måste även köra igång kulturerna en bra stund innan du får yngel, det tar ett tag innan man kan skörda av maskarna. Finns säkert killifolk i din närhet som du kan få/köpa startkultur av.

      Det enklaste receptet att köra dem på är ren havremust som blandas med vatten till en relativt fast smet. I med startkulturen, ställ den rätt varmt och vänta någon vecka. Fullt med mask! För att skörda sätter man burken på lysrampen, värmen gör att maskarna kryper upp längs kanterna. Enkelt att skrapa av rätt mängd. Näringsmässigt knappt någon skillnad mot artemia, och maskarna har den fördelen att de kan överleva flera dygn i vatten. Artemia dör efter några timmar.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • patriksg
        Användare
        • september 2007
        • 75

        #4
        Matar mina multisyngel med cyklops nu men vad jag har läst så behöver sumbu yngel mycket mindre foder. micromask kanske man ska ta och odla lite.. Men är det inte lätt att det möglar och så i odlings burken?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har aldrig haft mögel i mina odlingsburkar, så att det lätt bildas mögel håller jag inte med om. Det enda raka är att testa och se. Kör alltid minst två kulturer, bra att ha om en av dem kraschar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • leab
            Användare
            • juli 2006
            • 58

            #6
            Havremust??

            /Leif

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jepp, havremust. Sådant man gör välling av egentligen. Jag kör med Gyllenhammars Gyllenmust. En bit ner på denna blogg finns en bild med en kaffekopp och ett paket havremust.



              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...