Odla, vilka arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • februari 2007
    • 77

    Odla, vilka arter?

    Jag står i tagen för att börja odla på lite mer allvar för att ta hobbyn till nya nivåer. Därför vill jag gärna ha tips på ciklider som kanske inte är jätte vanliga men ändå inte är supersvåra att odla. Att de är vackra att se på vore ju inte fel heller. De bör gå får tag på hyfsat smidigt i Sverige utan att vänta flera månader på leverans

    Har som det ser ut nu bestämt mig för någon ur Lamprologus familjen. vet dock inte hundra vilken.

    Så kom med förslag och tips, länka gärna till en artbeskrivning.
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #2
    Varför inte L Callipterus? En riktigt snygg firre och inte så vanlig som Multisen eller Brevisen!? Att den har lite storlek med gör ju inget!! Har själv ett par på G från en polare där intresset enligt utsago fått sig en törn!!

    Kommentar

    • Austlich
      Användare
      • februari 2007
      • 77

      #3
      Ursprungligen postat av Bumling
      Varför inte L Callipterus? En riktigt snygg firre och inte så vanlig som Multisen eller Brevisen!? Att den har lite storlek med gör ju inget!! Har själv ett par på G från en polare där intresset enligt utsago fått sig en törn!!
      Har du länk till någon arbeskrivning då jag inte hittar något?
      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • januari 2007
        • 218

        #4
        Visst har jag det! http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=898 snygga som bara den!!

        Kommentar

        • Austlich
          Användare
          • februari 2007
          • 77

          #5
          Ursprungligen postat av Bumling
          Visst har jag det! http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=898 snygga som bara den!!
          Tackar, ja den var snygg. Får kolla runt lite för att se hur svårt det är att få tag på den.
          Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Mitt tips är att försöka få tag på några mindre vanliga Apistogrammaarter. Många av dessa är inte svåra att ge tillräckliga förhållanden för fortplantning men i kombination med att få till det med en ovanligare art ger det payback på lite olika plan. Nytt (vilket alltid mer eller mindre kopplas till skicklighet), bra pris tack vare efterfrågesöverskott, coolhetsfaktor samt positionerad inom ett släkte som alltid innebär status och acceptans.

            Kommentar

            • Austlich
              Användare
              • februari 2007
              • 77

              #7
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Mitt tips är att försöka få tag på några mindre vanliga Apistogrammaarter. Många av dessa är inte svåra att ge tillräckliga förhållanden för fortplantning men i kombination med att få till det med en ovanligare art ger det payback på lite olika plan. Nytt (vilket alltid mer eller mindre kopplas till skicklighet), bra pris tack vare efterfrågesöverskott, coolhetsfaktor samt positionerad inom ett släkte som alltid innebär status och acceptans.
              Vilka är mindre vanliga då?
              Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Callipterus är hur häftiga som helst...hanarna är riktigt starka och flyttar på snäckor hur lätt som helst.
                Jag tror att mina callipterus har lekt för honan har inte lämnat sin snäcka på 5 dagar nu.

                Kommentar

                • Austlich
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 77

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Callipterus är hur häftiga som helst...hanarna är riktigt starka och flyttar på snäckor hur lätt som helst.
                  Jag tror att mina callipterus har lekt för honan har inte lämnat sin snäcka på 5 dagar nu.
                  Har du en aning om var det går att få tag på dessa fiskar smidigt?
                  Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #10
                    Tänkte just hänvisa till Köp och Sälj här på sidan, men såg sedan att du redan lagt upp annons.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Austlich
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 77

                      #11
                      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Tänkte just hänvisa till Köp och Sälj här på sidan, men såg sedan att du redan lagt upp annons.
                      Yes, det har jag
                      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...