Sjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jontebgood
    Användare
    • april 2008
    • 14

    #16
    sämre igen

    Imorse när jag vaknade hade de små livet slöat till igen och en av de stora goldemn låg på botten och flämtade. Defusorn hade laggt av och när jag fått liv i den verkade de få lite mer krafter. Jag har satt i två powerheads now som bara cirkluerar vattnet och för in luft i vattnet. Nu är det bara att vänta på att affären öppnar så jag kan köpa mer vita prick medicin för det är oneckligen en hel del vita prickar på dem... kan inte direkt påstå att det är färre idag. Skall man stänga av ytterfilter eller hur gör man??

    MVH

    Johan

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #17
      Stäng inte av ytterfiltrena om du vill behålla bakterikulturer!!! Ibland kan man låta filtrena gå i en behållare brevid när man medicinerar men jag brukar inte göra de. Det man menar är att filtrena tar en del av medicinen, speciellt om du har aktivt kol i som aldrig ska vara i med mediciner.
      Redan efter någon timmas avstängning av filtrena börjar de mest syrekrävande bakterierna att dö, skulle du då sätta igång filtrena i ditt kar efter några dygn skulle du förgifta hela karet. Därför måste filtrena alltid ha cirkulation. Dessutom tar det lång tid (flera månader) att få till en bra bakteriekultur i ett filter och stänger du av och dödar alla bakterierna får du börja om från början med detta.

      Men som sagt att låta filtrena gå i ett annat kar / behållare gör inget.

      Nu vet jag inte hur länge du har haft filtrena avstängda men själv har jag klarat 8-10 timmar (finns dom som klarat betydligt mer) utan problem vid strömavbrott, det jag har gjort är att jag tömt ur vattnet ur filtret och ersatt med akvarievatten, gjort ett rejält vattenbyte i karet och matat sparsamt första veckan. Nu är ju problemet att du gjort vattenbyten, saltat och medicinerat karet så läs nedan:

      Har för mig att du har flera kar i gång. Du kan ju i så fall stänga av ytterfiltret/na och tömma de om du inte vill ha de igång under medicineringen. Sen när du vill ha igån filtret tvättar du filtermaterialet noga under hett vatten och när de svalnat kramar du ur filterbakterier från andra fungerande filter du har (på filtermaterialet du tvättat) för att köra igång de på de viset.
      Senast redigerad av tjornpatrik; 19 april 2008, 10:41.

      Kommentar

      • jontebgood
        Användare
        • april 2008
        • 14

        #18
        inget kol

        Aha s¨jag skall stänga av ytterfilter. Det förklarar saken. Jag har två powerhead utan filer som bara cirkulerar och får in luft via difusor. Skall stänga av ytterfilter och rengöra det och sen låta det gå i ett annat kar så länge tills krisen är över. är det rätt?

        Tack för hjälpen

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #19
          Ursprungligen postat av jontebgood
          Aha s¨jag skall stänga av ytterfilter. Det förklarar saken. Jag har två powerhead utan filer som bara cirkulerar och får in luft via difusor. Skall stänga av ytterfilter och rengöra det och sen låta det gå i ett annat kar så länge tills krisen är över. är det rätt?

          Tack för hjälpen
          Har du inte haft de avstängt alt bara avstängt några timmar så flyttar du det direkt UTAN att rengöra, dvs flyttar det som det är till ditt nya kar / behållare.

          Har du haft det avstängt 8-12 timmar eller något tror jag det kan räcka med att bara tömma ut vattnet från filtret och ersätta med nytt akvarievatten, dvs inte rengöra om de nu inte är jättegeggigt. Sätter du över de till ett annat kar med fiskar kan ett vattenbyte vara på sin plats samt att hålla koll på nitriten alt hur fiskarna mår framöver.

          Har du haft de avstängt under lång tid hade jag börjat om på nytt ialf, tvättat materialet och kramat ur från ett annat fungerande filter och kört igång de.

          Men som sagt jag har alltid behållt mina filter på i det kar jag har medicinerat när det gäller prick/parasit preparat.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 19 april 2008, 11:41.

          Kommentar

          • jontebgood
            Användare
            • april 2008
            • 14

            #20
            missade

            det siata du sa omatt du alltid haft det på i pricksjukan kar. Iallafall så flyttade jag det till ett annat kar där det bara går tre fiskar just nu. Så nu finns det bara två powerhead utan filter i det stora karet med sjuka fiskar. Skall strax iväg och köpa mer medicin till dem. De facto är att de är en aning piggare igen nu. Tror det värsta är över nu även om zebra fiskarna är prickinga fortfarande. Känns gott att veta att de med all sanolikhet kommer at klara sig *ta i trä*



            Tack återigen för tipsen!

            Kommentar

            • jontebgood
              Användare
              • april 2008
              • 14

              #21
              dödsfall

              I morse hade en golden dött och en annan låg och kippa efter andan. Var lika bra att hjälpa honom vidare till fiskhimmlen. Ser ut som de andra golden inte bryr sig om medecinen. Visade en film på fiskarna idag för killen på trop import och han vidhåller det är pricksjukan. Hoppas verkligen han har rätt. Tredje dagen idag de får medecin. En del fiskar verkar bättre andra sämre. Fan vet om de klarar sig eller inte. vet bara att jag blir ledsen om fler dör...

              Kommentar

              • jontebgood
                Användare
                • april 2008
                • 14

                #22
                ytterligare en golden gone

                Dog imorse.. men nu hoppas jag krisen är över. Skall ge dem medicin att par dagar till...

                Kommentar

                Arbetssätt...