Sjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jontebgood
    Användare
    • april 2008
    • 14

    Sjuka?

    Hejsan

    Förra helgen fick jag ett gäng golden och acei samt några zebra ciklider av en kille . En av zebra cikliderna hade välldigt uppsvälld mage och kunde knappt simma. Fick avliva den och en annan av dem som simma illa men som inte hade uppsvlld mage. Sista dagarna har de andra fiskarna... inte alla bärjat uppträda lite konstigt. Där är andra fiskar i karet också. det är ett 520 liters akvarium och nästan alla fiskarna verkar klia sig mot saker och ibland skakar de till lixom om de ryser. Svårt att förklara. I alla fall så har de största golden blivit ganska slöa och en av dem står i 80 graders vinkel och kippar efter andan hela tiden det är även en del av de andra fiskarna som står på botten och inte simmar omkring utan mer bara slöar hela tiden... inte direkt likt Malawi eller är jag fel ute? I alla fall så upptäckte jag idag att zebracikliderna är fulla av vita prickar mest på fenorna men även på kroppen. de verkar i ävrigt pigga och de flesta av dem äter men en del struntar i om jag ger dem mat och fortsätter att slöa. Testade Nitrit och PH och nitrit härom dagen och PH var ca 8 och nitit <0.1mg. Igår hällde jag i salt ca 4 matskedar. Det är 25 grader varmt i karet och två pumpar som går för fullt hela tiden. Vette katten vad det är för fel... är det ngn som kan hjälpa mig reda ut detta är jag tacksam. Kan inte ta bilder då jag inte har ngn bra kamra.

    MVH

    Johan
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Jädra otur du har haft med de nya fiskarna. Hade du haft bilder på prickarna så hade det varit mkt lättare att avgöra.

    Prickarna låter som vita prick. Är en parasitsjukdom som är stressrelaterad och bryter ut vid ex transporter och är en av den vanligaste fisksjukdomen, dock ofta lättbotad. Helt klart bör du inte avvakta om du kan konstatera prick utan höj temperaturen i karet sätt i en medicin kur mot prick ex Sera Costapur (typ 50-60:- / 50 ml (räcker för 800 liter har jag för mig). Sjukdomen är smittsam och dödlig. Oavsett vilken medicin du använder så kör upp temperaturen i åtminstone 26-27 grader gärna runt 30 grader om fiskarna tål detta, tänk på att ha rejäl vattencirkulation på ytan bara, salta dessutom i karet. Vanliga pricken preparat rör inte bakterierna.

    Att fiskarna har svårt att andas är inget konstigt om de har prick, likaså att de blir passiva och står stilla på botten. När de gått längre kan de även lägga sig ner. Att de har mest prickar på fenorna är ganska typiskt.

    Har du inte mediciner kan du prova att saltbada fiskarna vilket har funkat ett par gånger för mig.

    Sjukdomen kan yttra sig på olika sätt men kolla bilderna nedan:



    http://www.fishkeepinguk.co.uk/Images/whitespot.JPG



    Vill du prova saltbad kan du läsa mer om detta här längst ner på sidan.

    Håller tummarna!
    Senast redigerad av tjornpatrik; 18 april 2008, 21:24.

    Kommentar

    • mico
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 32

      #3
      Hej Patrik155

      Fet där med prick , kommer det gradvis i liten skala eller massa prickar på en gång, märkte häromdan att min aurora hane har en prick mitt på ena ögat, och idag så är ena malen skit slö samt att vissa av borley honorna + hanen har enstaka små vita prickar på kroppen.
      Jag har nått som heter PROTOZIN hemma som skall hjälpa mot pricken, har du eller någon nån erfarenhet av det. förövrigt är alla fiskar pigga som vanligt förutom då malen. Hur går jag vidare.
      Ursäkta jontebgood att jag nytjar din tråd..

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av mico
        Hej Patrik155

        Fet där med prick , kommer det gradvis i liten skala eller massa prickar på en gång, märkte häromdan att min aurora hane har en prick mitt på ena ögat, och idag så är ena malen skit slö samt att vissa av borley honorna + hanen har enstaka små vita prickar på kroppen.
        Jag har nått som heter PROTOZIN hemma som skall hjälpa mot pricken, har du eller någon nån erfarenhet av det. förövrigt är alla fiskar pigga som vanligt förutom då malen. Hur går jag vidare.
        Ursäkta jontebgood att jag nytjar din tråd..
        Var länge sedan jag hade pricken men pratar vi någon enstaka prick som hållt i sig länge så är det säkert inte prick. Oftast är det rejält med prickar, tror det blommor upp ordentligt inom en period av 48 timmar. Börjar med några enstaka prickar som fort blir flera. Protozin kan du ge om du tror det är prick, dock har jag själv aldrig kört den till prick men sägs vara effektiv. Tänk bara på att höja värmen till minst 26 för att få bra effekt.

        Hur länge sedan var det du upptäckte första prickarna?

        Du kan ju prova att höja temperaturen till 28-30 grader några dagar, ha bra snurr på ytan samt hälla i någon dl grovsalt / liter också.

        Helt klart skulle det underlätta med bilder!

        Kommentar

        • mico
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 32

          #5
          Ja, det är inte det lättaste att fota fiskarna förutom malen som brukar vara super snabb och svår att fånga. Nu kan jag bara stoppa ner handen och plocka upp den, då upptäckte jag lite blod i avföringen eller vid anal hålet.
          prickarna på borley honan är ca 10 st som jag såg första gången i typ onsdags, jag tror inte det är fler men dom är tydligare, dom andra har inte så tydliga prickar men ser lite till tuffsade ut. jag kunde inte få nån bild på det och vill helst inte medinisera pga att 2-3 honor går och tuggar. räcker det med vattenbyte och saltning isåfall hur mycke, vad göra med malen, funderar på att sätta den i separat ungellåda i detta kar ??
          Bifogar bild på malen

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Vet faktiskt inte riktigt vad de där blodet kommer ifrån, kan knappast ha samband med prickarna. Lite osäker på prickarna också men undrar om det kan vara ngt annat än prick!? Får hoppas någon annan kan svara!

            Vet flera som kört rejält med salt och temperaturökning bara och haft lyckat resultat med pricken. Likaså har jag lyckats bli av med prick i början genom att chocka dom i ett starkt saltbad vid sidan av karet.
            Sen finns de prick som är värre och där man kanske får köra flera kurer innan de hjälper eftersom de inte vill bli bättre. Sen finns de dom som är skeptiska till att bota prick med intensivt saltbad så buden är många. Helt klart är att pricken medicin i de flesta fall är väldigt effektiva.

            Att göra vattenbyte oavsett om du kör med medicin eller ej tycker jag, ialf 50%.

            Kommentar

            • mico
              NCS Medlem
              • januari 2007
              • 32

              #7
              akvariet är på 460L och jag har en dos Protozin som jag kan köra idag.
              bör jag enbart medicinera eller samtidigt före göra ett vattenbyte med eller utan salt.
              skall man chansa om det nu inte är pricken att medicinera i förebyggande syfte // Mico

              ps! Om jag bara gör vatten byte+salt, hur mycke i ett 460L kar och skall det göras i upprepade omgångar typ varje dag.
              Har tidigare helt varit förskonad mot sjukdomar..

              Kommentar

              • mico
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 32

                #8
                Jag frågade lite luddigt, säg att jag byter 200l vatten, hur mycket salt skall jag använda och kan jag samtidigt medicinera i förebyggande syfte // Mico

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av mico
                  akvariet är på 460L och jag har en dos Protozin som jag kan köra idag.
                  bör jag enbart medicinera eller samtidigt före göra ett vattenbyte med eller utan salt.
                  skall man chansa om det nu inte är pricken att medicinera i förebyggande syfte // Mico

                  ps! Om jag bara gör vatten byte+salt, hur mycke i ett 460L kar och skall det göras i upprepade omgångar typ varje dag.
                  Har tidigare helt varit förskonad mot sjukdomar..
                  Tycker du ska göra ett vattenbyte innan medicinering, en del brukar vara väldigt noga med minst 50% innan varje medicinering. Salt funkar bra tillsammans med många mediciner och rekommenderas till en del prick preparat, tror inte de ska vara några problem med Protozin heller. Är du osäker så kör bara med Protozin och temperaturhöjning vilket förhoppningsvis hjälper.

                  Tror du det är prick och du ser att flertalet fiskar visar symtom på prick så som prickar så har du egentligen inget att förlora med att köra i medicin tycker jag. Däremot är jag lite skeptisk till malens sår.

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av mico
                    ps! Om jag bara gör vatten byte+salt, hur mycke i ett 460L kar och skall det göras i upprepade omgångar typ varje dag.
                    Har tidigare helt varit förskonad mot sjukdomar..
                    Kör du saltbad så gör man oftast ett vattenbyte och häller i salt ex 1dl / 100 liter och låter det stå och gå några dagar eller någon vecka.

                    Kommentar

                    • jontebgood
                      Användare
                      • april 2008
                      • 14

                      #11
                      Prickar

                      Jag pratade med ...tommy tror jag han heter ..hansom har trop fisk import och han sa att det alldelens säkert var pricksjukan och att jag skulle byta vatten, Salta , och ge medicin asap. Ingen mat på två dagar minst. Sagt ocg gjort gjorde ett vattenbyte på ca 50% kanske 60% tom. Sen fick de 10 matskedar salt och en dos mot pricksjukan. Skall köpa mer imorgon. Det är fler som har vita prickar nu men de verkar dock lite piggare. värmen har ökat till 26 grader och så har jag stängt av ytterfilter samt satt på defusorn på innefiltret. Nu kliar de sig mer men de verkar som sagt piggare och förhoppningsvis blir de friska snart.

                      Skall aldrig köpa eller ta emot fiskar igen utan att ha dem i nån vecka i karantän så detta inte händer igen. Får ont i magen att se dem sjuka och en acei är död nu. Den ryckte till och sen var det som den gav upp... suck...

                      kan berätta att alla bilderna ser ut som mina fiskar ...inte på alla men på en del... tack för svar och medlidande... hoppas jag kan återgällda någon gång!!

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 830

                        #12
                        Lycka till!! Tala gärna om hur det gick!!

                        Kommentar

                        • jontebgood
                          Användare
                          • april 2008
                          • 14

                          #13
                          AbSOLUT

                          Ursprungligen postat av patriks155
                          Lycka till!! Tala gärna om hur det gick!!
                          Absolut. Rapport kommer tills detta är över!!

                          Tack återigen!

                          Kommentar

                          • jontebgood
                            Användare
                            • april 2008
                            • 14

                            #14
                            Förbättring pågår..

                            Nu jäklar verkar de små livet vara på g att må bättre . Det är tom två av golden som såg ut att leka och två acei som slogs lite grann med varandra. Det är mer fart och fläkt nu än för några timmar sen. Det verkar som kursen hjälper. det enda tråkiga nu är att malarna verkar också påverkade. De är ute hela bunten och det är inte så vanligt. Inte så många på en ggn. de flesta av dem rör på sig och käkar på för fullt så det är väl ok. men en liten en verkar sjuk. den sitter på glaset och rör sig knappt när man pillar på den... hoppas den inte är sjuk den med.. älskar mina malar och vill inte mista en enda även om de är rätt många ..

                            Kommentar

                            • mico
                              NCS Medlem
                              • januari 2007
                              • 32

                              #15
                              Hoppas på det bästa

                              Ja nu har det skett ett stort vattenbyte plus rejäl mängd salt & en kur av protozin och precis som i jontebgood kar så är dom i lek tagen. Det är väl pga vattenbytet för dom brukar uppföra sig så då.
                              Malen har jag lagt i ett sk ungelkar i det stora karet så den också får sin del av kuren i lugn och ro (fast den mår rejält dålig så natten får utvisa om det hjälper.
                              Stort tack Patrik för dina råd, kommer att rapportera hur det går.
                              Även tack till dig jontebgood för inhoppet i din tråd, tänkte att det är dumt att skapa ny tråd för samma ämne.
                              Sov gott // Mico

                              Kommentar

                              Arbetssätt...