Skukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kri

    Skukdomar

    Har någon nån ide om vad det kan vara som gör att en del av mina fiskar (malavi ciklider)har inbuktade magar ser inte sunt ut......
    Har funderingar på bukvatten sot om det är det vad göra???

    Mvh Kenth
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Bukvattensot ger inte inbuktade magar. Fiskarna ser oftast uppblåsta ut om de råkat ut för bukvattenssot. Det du skriver verkar vara något annat...

    Vad ger du fiskarna för mat och hur ofta?
    Hur ofta gör du vattenbyten?
    Senast redigerad av StefanL; 16 april 2008, 01:03.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Är det honor det gäller kan det bero på att de tillåts lekas av för ofta, kan också bero på stress (jagade,dåligt vtn etc), och nån här nämnde en tarmparasit om jag inte missminner mig, som kan orsaka detta. Min farsa hade förr Bright Blue honor som tynade på detta viset pga av för täta lekar. Karet medicinerades senare pga av misstänkt sot på andra fiskar, (med Metronidazole fr Seachem) och dessa honor repade sig! Kanske kan va nåt?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • kri

        #4
        Tack för tippsen

        Jag byter vatten ungefär var 14-dag mat en gång om dan med egentillvärkad räkmix som jag hittat recept på här på dena hemmsidan dom gillar det bättre än den köppta mixen.
        Jag antar att man får stå ut med lite problem med fisk som har ett knepikt tarm system eller vad det nu är

        Ursprungligen postat av Malawe
        Bukvattensot ger inte inbuktade magar. Fiskarna ser oftast uppblåsta ut om de råkat ut för bukvattenssot. Det du skriver verkar vara något annat...

        Vad ger du fiskarna för mat och hur ofta?
        Hur ofta gör du vattenbyten?

        Kommentar

        • Fia_H
          Användare
          • januari 2008
          • 16

          #5
          Hej hej!

          Om det är en invärtes parasit kan det även fungera med Baktopur Direkt.

          Hoppas dina honor mår bättre snart!

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av kri
            Jag byter vatten ungefär var 14-dag mat en gång om dan med egentillvärkad räkmix som jag hittat recept på här på dena hemmsidan dom gillar det bättre än den köppta mixen.
            Jag antar att man får stå ut med lite problem med fisk som har ett knepikt tarm system eller vad det nu är
            hej hur mkt liter har du akvarium?? vad fiskar för din ?? och vad har du för nån där andra i akvarium??
            man skall brukar byter runt 30-40 procent varje veckor och bra ge havsalt .. inte ge så mkt räkmixen för den smutsligt för snabbare.. mm..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            Arbetssätt...