"Ditherfish" - stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    "Ditherfish" - stimfisk

    Att ha antingen någon "ditherfish" eller någon stimfisk som Cyprichromis eller Paracyprichromis, behöver man ha det?

    Jag skulle vilja ha en koloni snäcklekare och lite annat i ett 375 l akvarium men jag vill hålla ner antalet fiskar.

    Om jag inte har någon stimfisk, kommer mina andra fiskar vid botten att vara skygga och inte visa upp sina beteenden då?

    Finns det någon Tanganyikaciklid som är passande till det övre skiktet av akvariet som inte behöver gå i stim på +10 individer?

    Popetoteror
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Behöver och behöver, det är väl mer vad man vill ha. Ovandelen av karet tenderar bara att se tomt ut i kar med enbart ciklider (om man inte är duktig på att få upp inredningen högt). Snäcklekare brukar inte vara särdeles skygga, liksom många andra Tanganyika. Altolamprologus, Lepidiolamprologus och i viss mån jullar är de enda jag haft som är mer eller mindre skygga. Med rätt inredning kommer du att se dem ändå. Dessutom, har du en hel koloni med snäcklekare så brukar de locka fram de skygga.

    Känner inte till några Tanganyika som går högt i karet ensamma. Möjligen någon av de större Lepidiolamprologus, men då riskerar du att inte ha kolonin med snäcklekare särdeles länge... de är rovfiskar. Vill du ha liv i karet, även lite högre upp så kanske Tanganyika-killin kan vara något. Transportkänslig, men en verklig juvel i karet när den är etablerad.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • februari 2007
      • 111

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Dessutom, har du en hel koloni med snäcklekare så brukar de locka fram de skygga.
      Så kolonin med snäcklekare i sig är aldrig skygga, deras aktivitet får dessutom de andra fiskarna komma fram?

      Jag var rädd att snäcklekarna inte skulle komma fram utan fiskar som rör sig över dem, men om jag förstår dig rätt är det ingen risk att det blir så.

      Tanganyikakilli, vilken fisk är det?

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Ursprungligen postat av popetoteror
        Tanganyikakilli, vilken fisk är det?
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=290 en trevlig fisk...
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av popetoteror
          Så kolonin med snäcklekare i sig är aldrig skygga, deras aktivitet får dessutom de andra fiskarna komma fram?

          Jag var rädd att snäcklekarna inte skulle komma fram utan fiskar som rör sig över dem, men om jag förstår dig rätt är det ingen risk att det blir så.

          Tanganyikakilli, vilken fisk är det?
          Jag har aldrig sett snäcklekare som är direkt skygga under en längre tid. Visst, de kan sticka in i skalet vid oväntade händelser men de kommer snabbt ut igen. Direkt efter en flytt kan de vara lite skrajsna, så gömmer de sig en del första veckan i nya karet så är det normalt. Har man en hel koloni är det alltid någon hungrig rackare som kommer ut och lockar fram de andra. Om man nu ändå ska lägga en skygghetsaspekt på olika arter snäcklekare så är kanske similis och kungweensis de skyggare (av de mer "äkta" snäcklekarna), men de funkar knappast i en koloni ändå så de går bort av den anledningen. Multisar eller brevis torde funka absolut bäst i koloniform.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...