Olika färg på Aulonocara Firefish Yngel....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    Olika färg på Aulonocara Firefish Yngel....

    ....jag tar upp detta ämne som eg. började som ett svar i ett annat inlägg.

    Är det någon som har erfarenhet av Al. Firefish yngel och om ni isf, liksom jag, får vissa yngel i kullen som blir mer grå. Dvs de ser ut som traditionella
    Aulonocarayngel medans merparten ser ut som små firefish honor?

    Hur blir dessa gråa firefish yngel som vuxna, någon som vet?

    Bifogar lite halvkassa bilder tagna i dagsljus med kompaktkamera därav reflexer mm. Yngel samt en stolt pappa med ursprung Tyskland.
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Johan F fick fram några grå yngel från sin grupp som vi drog upp i lokalen, dom blev ungefär som halvdana rubiner vid 7-8cm storlek.

    Malawijanne har nog även han fått en del grå yngel i sina kullar har jag för mig han sa.
    Jag har än så länge haft stabila kullar från min grupp.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Johan F fick fram några grå yngel från sin grupp som vi drog upp i lokalen, dom blev ungefär som halvdana rubiner vid 7-8cm storlek.

      Malawijanne har nog även han fått en del grå yngel i sina kullar har jag för mig han sa.
      Jag har än så länge haft stabila kullar från min grupp.
      Stämmer bra det på min första generation av Firefish så blev det 10-20% bruna yngel.
      Dom bruna är inget och ha, om du är ute efter fina Firefish.

      Har spart en hel del yngel av rosa/röda som är könsmogna nu och nu när dom får yngel så blir det bara någon enstaka brun, så helt klart så blir den stabilare för varje generation.

      Hälsningar

      Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Johan F fick fram några grå yngel från sin grupp som vi drog upp i lokalen, dom blev ungefär som halvdana rubiner vid 7-8cm storlek.

        Malawijanne har nog även han fått en del grå yngel i sina kullar har jag för mig han sa.
        Jag har än så länge haft stabila kullar från min grupp.
        Jo, jag får fortfarande en del bruna yngel på en hona jag har, men en annan sak som jag tycker är lite rolig.
        Jag hade ju en teori att firefishen var en urvalsodlad albino auloncara, och inte en auloncara som är inblandad utav en mbuna, det skrev jag i en annan tråd om just firefishen.
        Nu i min sista kull så dyker det upp yngel med röda ögon, det är minst tre st men jag tror att det finns fler, dom är inte så stora ännu,
        Så det känns som att min teori fick lite mer ved på brasan nuJanne

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jo, jag får fortfarande en del bruna yngel på en hona jag har, men en annan sak som jag tycker är lite rolig.
          Jag hade ju en teori att firefishen var en urvalsodlad albino auloncara, och inte en auloncara som är inblandad utav en mbuna, det skrev jag i en annan tråd om just firefishen.
          Nu i min sista kull så dyker det upp yngel med röda ögon, det är minst tre st men jag tror att det finns fler, dom är inte så stora ännu,
          Så det känns som att min teori fick lite mer ved på brasan nuJanne
          Kul Janne, ser vi framemot och följa vad som händer med Firefish "red eye".

          Hälsningar

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • malawi_alex
            Användare
            • oktober 2003
            • 21

            #6
            Jag har fått precis samma resultat som nämns ovan på fyra kullar! Ca 30% av ynglen är bruna 20% har svarta pigment fläckar och resterande är röda. En av mina firefish hannar går tillsammans med ett gäng Eureka och det händer att han leker med några av honorna...

            Det roliga är att de yngel som jag har sparat (var tvungen och se hur de blev) var alla röd färgade! Jag håller på att dra upp en kull nu så vi får se hur det blir.

            Kommentar

            Arbetssätt...