Förslag till 260l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiSpooks
    Användare
    • april 2008
    • 33

    Förslag till 260l

    Tjena,

    Jag tänkte höra med er om hur många malawi fiskar man kan/bör ha i ett 260l.
    Ni får gärna ge förslag på vilka arter ni tycker.
    Jag har funderat på rödrubin eller firefish, demasoni, sen har jag inte kommit längre i min lista.

    Sen undrar jag om det är någon som känner till hur en firefish blue ser ut? (gärna en bild). Själv så är det bara ngt som jag har hört talas om så vet inte riktigt vilken famlij den tillhör och om ens det är en malawi.

    //Patrik
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Frågan kring Blå Firefish....

    .....och svaret är jag nyfiken på ....men en teori kan vara

    ...att Aulonocara Firefish finns inte i vilt tillstånd utan är en framavlad Aulonocara, baserat på Röd Rubin som i sin tur är en urvalsodlad Aulonocara
    baserat på sin broder i sjön som går mer åt orange!

    Jag har firefish, se bild på min pappa nedan. Ynglena i samma kull verkar bli
    helt olika, se bild. Vissa är "klassiskt firefish ljusa" medans andra är mer
    grå som traditionella Aulonocara yngel...kan det vara de som du kallar
    Blå firefish?

    Någon annan kunnig på detta forum som kan sprida sitt ljus över detta.
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #3
      sen till din fråga då....

      Demasoni och Al. Röd Rubin alt Firefish blir bra.

      Demasoni fungear bäst i grupp så du bör satsa på en grupp, kanske 15 stycken och sen 2+3 av någon av de Aulonocara som du föreslår. Det tycker jag är lagom.

      Lycka till Björn H
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Ursprungligen postat av diskus
        .....och svaret är jag nyfiken på ....men en teori kan vara

        ...att Aulonocara Firefish finns inte i vilt tillstånd utan är en framavlad Aulonocara, baserat på Röd Rubin som i sin tur är en urvalsodlad Aulonocara
        baserat på sin broder i sjön som går mer åt orange!

        Jag har firefish, se bild på min pappa nedan. Ynglena i samma kull verkar bli
        helt olika, se bild. Vissa är "klassiskt firefish ljusa" medans andra är mer
        grå som traditionella Aulonocara yngel...kan det vara de som du kallar
        Blå firefish?

        Någon annan kunnig på detta forum som kan sprida sitt ljus över detta.
        Tror inte linjerna på firefish är helt "rena" än. Behövs nog lite urvalsodling på denna arten minst 5 år för att stammen ska ge firefish-färgade avkommor. Vad firefish består av har jag inte en aning men den som odlat fram firefish tycker jag skulle ge ut receptet för att få fram en firefish, blir så mycket spekulationer på vad dessa odslingsformer består av.

        Kommentar

        Arbetssätt...